شناسه خبر:65742
1401/11/16 10:27:00

سپهرغرب، گروه جوانی: یک روانشناس گفت: اعتمادبه‌نفس و عزت نفس، شجاعت و قدرت، ابراز وجود و باور ارزشمند بودن، جوانان را برای رسیدن به اهداف و موفقیت کمک می‌کند.

حمید سرمدی با بیان اینکه پذیرش تفاوت فردی از سوی جوانان یک ضرورت انکارناپذیر است، ادامه داد: جوان نباید خودش را در معرض مقایسه با دیگران قرار دهد، زیرا هر فردی دارای خصوصیات، ویژگی‌ها و استعداد‌های خاص است که باید مورد پذیرش خود باشد بنابراین پذیرش اینکه هر شخص با دیگران تفاوت دارد و اهمیت قائل شدن به این امر که قرار نیست همه در یک خط و با یک روش حرکت و رشد داشته باشند، خودپذیری اعتماد به نفس و عزت نفس را در درون فرد تقویت می‌کند.
وی با توصیه به اینکه جوانان از بزرگنمایی مشکلات چشم پوشی کنند، تصریح کرد: جوان در نظر داشته باشد که هر شخصی دارای مسائل و مشکلاتی در زندگی است و مادامی که زندگی در جریان است برای زیستن و حل موضوع‌ها باید تلاش کند بنابراین ضرورت دارد با چالش‌ها منطقی برخورد کرده و اصل سازگاری را به عنوان لازمه زندگی بپذیرد.
این روانشناس با اشاره به اهمیت مدیریت احساسات، بیان کرد: به کار گرفتن احساسات در مکان‌های مناسب و زمان مورد نیاز در حد متعادل و استفاده از کلمات مناسب برای ابراز احساسات از روند خود شکوفایی موثر است.
وی اضافه کرد: در فرایند نیاز به تغییرات رفتاری، بیان کردن احساسات به صورت روشن و واضح برای افزایش اعتماد به نفس مؤثر بوده و در این زمینه جوان باید با تغییرات ظاهری خلق و خوی و رفتاری خود آشنا باشد تا این تغییرات را پذیرفته و در اجتماع موفق عمل کند.
وی تأکید کرد: ارتباط سالم و مفید با اعضای خانواده اثر مهمی بر سلامت و بهداشت روان و جسم جوان دارد و پذیرش مسئولیت آشنا بودن با وظایف و همچنین رعایت حق و حقوق سایر افراد خانواده سبب کمک به مدیریت بهتر در ارتباط با نظام خانواده خواهد شد.
سرمدی با برشمردن سایر فعالیت‌های ورزشی، تفریحی، هنری برای پر کردن اوقات فراغت راهکار‌های خود شکوفایی در جوانان را بیان کرد و در ادامه گفت: با توجه به هنجار‌ها و ارزش‌های جامعه در مواردی از جمله پوشش و آراستگی، و در خصوص مباحث عقیدتی، بررسی و پرسیدن، شک کردن و اظهار نظر منطقی و قاطع از مسیر‌های خودشکوفایی است.
این روانشناس در پایان اظهار کرد: هر فردی با توجه به شرایط روحی و روانی و نواقصی که دارد نیازمند به دیگران است که این دیگران می‌تواند شامل افراد خانواده، دوستان محله، مدرسه و... باشد. جوان با توجه به علم و شناختی که از آن‌ها دارد می‌تواند یک فرد یا دونفر را به عنوان افراد متعهد و متخصص در امور جاری خود برای مشاوره و راهنمایی انتخاب کند.

شناسه خبر 65742