شناسه خبر:65769
1401/11/17 09:36:25

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از 30 مصوبه این کمیسیون با موضوع محیط‌زیست خبر داد.

علی‌اکبر نظری صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون و مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست و معاونین آن اداره و نمایندگان شهرداری با موضوع آلودگی هوای شهر همدان و دوره آموزشی آشنایی با حیات وحش برای پاکبانان برگزار و مواردی مطرح و مورد بررسی شد.
نظری با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد اقدامات شایسته‌ای در حوزه زیست‌محیطی صورت پذیرد، اضافه کرد: در راستای مدیریت شهری همدان باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا بحران‌های پیش‌آمده در شهر به‌خوبی مدیریت شود.
وی یکی از مهم‌ترین این بحران‌ها را ورود حیوانات به حریم شهر برشمرد و اظهار کرد: به‌دلیل تجاوز به حریم حیوانات و از بین بردن محیط‌زیست، این حیوانات برای تأمین خوراک خود وارد حریم شهر می‌شوند که در این راستا باید به شهروندان آموزش‌های لازم درخصوص حقوق شهروندی و حیوانات داده شود.
نظری با اشاره به اینکه در جامعه ما انجماد فکری وجود دارد، یادآور شد: متأسفانه در شهر همدان انجماد فکری باعث می‌شود که از آیات قرآن کریم و بیانات ائمه اطهار (ع) درخصوص حقوق حیوانات نتوانیم بهره بگیریم و این خود چالش به‌وجود آورده و لازم است به آیات قرآن کریم توجه بیشتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: در گذشته چرخه طبیعی حیات وحش به‌درستی صورت می‌گرفت، اما هم‌اکنون با توجه به تجاوزات انسانی و ورود به حریم زندگی حیوانات و حیات وحش، این چرخه برهم خورده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از 30 مصوبه این کمیسیون با موضوع محیط‌زیست خبر داد و در بیان این موارد اضافه کرد: نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهری در اولویت شهرداری قرار گرفته و اتوبوس‌های فرسوده از رده خارج شوند، همچنین برای تشویق شهروندان به استفاده از اتوبوس درون‌شهری سرعت به مقصد رسیدن خودروها افزایش یابد.
نظری دیگر مصوبه کمیسیون را ضرورت تجهیز دوربین‌های نظارت شهری به سامانه ثبت تخلف بیان کرد و افزود: بر این اساس با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی باید برخورد شود.
نظری تأکید کرد: آموزش شهروندی در حوزه محیط‌زیست باید با همکاری و هماهنگی اداره کل محیط‌زیست و با فوریت صورت گیرد.
وی با بیان اینکه درخصوص سکوی دفن زباله در آینده باید تدابیر لازم جهت انتقال اندیشیده شود، افزود: شهرداری باید با توجه به کمبود فضای سبز شهری تدابیر لازم را بیندیشد و از طرح تغییر کاربری فضای سبز به سایر کاربری‌ها در کمیسیون ماده پنج جداً خودداری کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و زیست‌محیطی شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: چنانچه در زمینه عوارض آلاینده‌ها از دولت مبلغی کسب می‌شود، حتماً ردیفی در بودجه ایجاد و در موارد محیط‌زیستی مصرف شود و از طرف امور مالیاتی نیز پیگیری لازم صورت پذیرد.
نظری با تأکید بر اینکه شهرداری در ردیف بودجه سال 1402 خرید یک دستگاه پالایش‌سنجش آلایندگی هوا را مد نظر خود قرار دهد، بیان کرد: کسی حق تعرض به حیات وحش را ندارد و شهرداری لازم است در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی این مهم اقدام کند.
وی با تأکید بر افزایش ردیف بودجه ترابری شهری، گفت: ضوابط بلندمرتبه‌سازی باید رعایت شود و از متخصصین در زمینه محیط‌زیست و کریدورهای هوایی همدان بهره ببریم.
نظری درخصوص روش یخ‌زدایی معابر شهری تأکید کرد: شهرداری به‌جای نمک‌پاشی در معابر، باید از محلول مورد تأیید متخصصین و اساتید دانشگاهی که کمترین آسیب را برای محیط‌زیست دارد، استفاده کند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه درخصوص طرح جامع مدیریت پسماند باید اقدامات شایسته‌ای صورت پذیرد، اظهار کرد: بودجه مورد نظر از منابع (صرفه‌جویی در مصرف سوخت) باید به بهسازی حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد؛ مدیریت شهری با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست، پیگیر وصول آن باشد.
وی اشاره به پیشنهاد مدیرکل محیط‌زیست استان همدان، تأکید کرد: ضروری است برای تخصیص وام ویژه تاکسی‌داران جهت تعویض خودروهای فرسوده از صندوق ملی محیط‌زیست، هماهنگی لازم انجام گیرد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: با توجه به تأکیدات قبلی شورای اسلامی شهر و اداره حفاظت محیط‌زیست، توسعه فضای سبز و پیگیری کمربند سبز شهرها، اولویت‌های شهرداری باشد.

شناسه خبر 65769