شناسه خبر:66203
1401/11/30 01:01:49

سپهرغرب، گروه خبر: تولید در شهرستان بیجار با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه بوده که همچنان مسائل مالی، زمین صنعتی و مالیاتی در راس آنها است و با همت مسئولان و مدیران بانکی رفع این موانع در مسیر تسهیل قرار گرفته است.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از سال 1394 تاکنون در راستای هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع فرآوری واحدهای تولیدی در استان کردستان هم مانند سایر استان‌های کشور فعالیت می‌کند.

از زمان آغاز به کار این کارگروه تاکنون در این استان 191 جلسه تشکیل و یک هزار و 567 پرونده بررسی شده است که حاصل این تعداد جلسه دو هزار و 801 مصوبه بوده است.

از مجموع مصوبات تاکنون دو هزار و 22 مصوب شامل یک هزار و 509 مصوبه بانکی، 54 مصوبه مالیاتی و 459 مصوبه هم در سایر بخش‌ها انجام و به عبارتی 72 درصد مصوبات اجرایی شده است.

779 مصوبه معادل 28 درصد مجموع کل مصوبات این کارگروه در استان در دست اقدام و پیگیری است و هر جلسه هم مصوبات دیگری در راستای رفع موانع تولید واحدهای تولیدی به تصویب می‌رسد.

  رفع موانع پیش روی واحدهای تولیدی بیجار

192مین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان پنجشنبه به ریاست استاندار کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری با 17 دستور کار ویژه واحدهای تولیدی شهرستان بیجار با حضور فرماندار و صاحبان چندین واحد این شهرستان تشکیل شد.

یکی از دستورکارها مربوط به مشکل تأمین مواد اولیه و مسئله مالی مجتمع فولاد گروس بود، واحدی که در زمینه تولید کنسانتره فعالیت می‌کند و حال با کمبود مواد اولیه مواجه شده است.

جواز تأسیس این واحد در سال 1399 صادر شده و در سال 1401 هم با ظرفیت 100 هزار تن راه اندازی شد و حالا مجوز استخراج ماده معدنی سنگ آهن از معدن قراکند به آن داده نمی شود.

معدن قراکند هم به دلیل مشکلات مالی افزون بر عدم توانایی در پرداخت حقوق کارکنان خود در چهار، پنج ماه اخیر در خصوص حمل و نقل و پرداخت جریمه با مشکل مواجه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه اظهار کرد: معدن قراکند مشمول ماده 20 قانون معادن شده است و در راستای عمل به این ماده قانونی این واحد باید 66 میلیارد تومان به سازمان صمت پرداخت کند که تاکنون 44 میلیارد آن را واریز کرده است و تا پایان سال هم 22 میلیارد تومان دیگر را در قالب دو قسط باید پرداخت کند.

ماده 20 قانون معادن: وزارت صنعت، معدن و تجارت به دارندگان مجوزهای اکتشاف و بهره‌برداری و اجازه برداشت که به تعهدات خود عمل نکنند با تعیین مهلتی مناسب اخطار می‌کند تا تعهد خود را ایفا کنند. در صورتی‌که اشخاص مزبور در انقضا مهلت مقرر اقدامی نکنند و یا اقدام انجام شده کافی نباشد، با تایید شورای عالی معادن ملزم به پرداخت خسارات ناشی از عدم انجام تعهدات مربوط می‌شوند.

بختیار خلیقی ادامه داد: بار دیگر در این جلسه تصویب می‌شود که معدن قراکند خوراک مجتمع فولاد گروس را تامین کند.

مدیر مالی معدن قراکند هم اظهار کرد: در اواخر دولت گذشته قرار بود وامی به معدن پرداخت شود که با تغییر دولت این اقدام انجام نشد به همین دلیل در راستای تأمین نیاز معدن از یک شرکت 20 میلیارد تومان دریافت کردیم که تاکنون 6 میلیارد تومان بازپرداخت کردیم و 6 میلیارد تومان دیگر آن هم باقی مانده است.

وی ادامه داد: امکانات مالی برای تولید نداریم و درخواست داریم مهلتی برای پرداخت خسارت ناشی از ماده 20 قانون ماده به ما داده شود.

  تصویب اجرای خوشه صنعتی حلوا سوهانی بیجار

در این جلسه درخواست ایجاد خوشه صنعتی حلوا سوهانی بیجار هم مطرح شد و سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان هم آمادگی استان را برای اجرای این خوشه اعلام کرد.

حمیدرضا امانی با اشاره به اینکه ایجاد خوشه صنعتی شامل سه مرحله مطالعات، امکان سنجی و واگذاری به مشاور است، گفت: تاکنون سه خوشه صنعتی در استان شامل مصالح ساختمانی، طیور و فرش اجرا شده است.

با رأی اعضا و تأکید استاندار کردستان، حلوا سوهانی بیجار در این جلسه به‌عنوان چهارمین خوشه صنعتی در استان به تصویب رسید و افزون بر این اختصاص یک قطعه زمین 500 مترمربعی در شهرک صنعتی بیجار به واحد تولید حلوا سوهانی در این شهرستان هم مصوب شد.

اسماعیل زارعی کوشا؛ استاندار کردستان بر تقویت و احیای واحدهای تولیدی در بیجار تأکید کرد و گفت: تقویت تولید برخی محصولات که به برند تبدیل شدند باید در دستور کار قرار گیرد.

از دیگر طرح‌هایی که در این جلسه به آن پرداخته شد تولید پشم در بیجار بود که درخواست 20 میلیارد تومان تسهیلات را داشت، درخواستی که از 9 میلیارد در دولت گذشته مطرح شده بود ولی هنوز هم با آن موافقت نشده است.

سهراب احمدیاری، متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه پشم در این جلسه گفت: براساس طرح تهیه شده در نظر داریم سالانه 75 هزار تن پشم را تولید و روانه بازار کنیم.

وی اضافه کرد: افرادی به ما توصیه کرده بودند بروکراسی اداری در کردستان جانمان را می‌گیرد و وارد سرمایه گذاری در استان خودمان نشویم ولی با این وجود همچنان پیگیر این کار هستیم.

این سرمایه‌گذار با بیان اینکه تاکنون 21 مصوبه برای اجرای طرح خود گرفتم ولی همچنان به دنبال دریافت تسهیلات مورد نیاز هستم، افزود: با آغاز بکار این واحد برای 35 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

استاندار کردستان هم دستور پیگیری توجیه اقتصادی این طرح تا یک هفته آینده توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر بانک کشاورزی استان را داد و تأکید کرد: کردستان، ظرفیت سرمایه‌گذاری را دارد و از سرمایه‌گذاران هم حمایت می‌کند و هر کسی متقاضیان را از این کار دلسرد می‌کند خواهان توسعه این استان نیست.

صاحبان واحدهای تولیدی در این جلسه که ساعت 10 آغاز شد و ساعت 13 و 30 دقیقه به اتمام رسید، خواستار هوشمندسازی بررسی مسائل و مباحث و خواسته‌های تولیدکنندگان شدند و مطرح کردند وقتی مسئولان در جریان هر مسئله‌ای قرار گیرند بی‌شک با سرعت بیشتری پیگیری و برطرف می‌شود.

شناسه خبر 66203