شناسه خبر:66309
1401/12/2 09:30:48

سپهرغرب، گروه خبر: مشکل کشتارگاه دام ایلام پس از مدت‌ها هنوز هم ادامه دارد، به نحوی که این روزها شاهد عدم پرداخت 6 ماهه حقوق کارگران و بازنشستگان این مجموعه هستیم.

بیشتر تعریف رابطه کاری، به روابط بین کارگر و کارفرما اشاره دارد. قانون کار کشور ما به چنین روابطی پرداخته است و مقررات لازم در حوزه کار و محیط کار را صراحتاً تشریح کرده است.
کارگر از لحاظ این قانون، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.کلیه افرادی که برای کارفرما کار انجام می‌دهند و در ازای آن دستمزد مشخصی را دریافت می‌کنند، به عنوان کارگر شناخته شده‌اند.
  قول مسئولان سرانجامی نداشته است...
حال این روزهای کارگران واحد کشتارگاه صنعتی ایلام به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایا خوب نیست؛ یکی از کارگران شاغل در این واحد صنعتی گفت: با توجه به اینکه بارها قول‌هایی از سوی مسئولان کشتارگاه جهت دریافت به‌موقع حق و حقوق خود داشته‌ایم اما همچنان کارگران این مجموعه با مشکل فوق دست و پنجه نرم می‌کنند.
علی احمدی دیگر کارگر این کشتارگاه گفت: با توجه به تورم اخیر در بازار و هزینه‌های بالای اجاره بها و دیگر مایحتاج زندگی به علت عدم پرداخت حقوق کارگران کشتارگاه با مشکلات زیادی مواجه هستند.
یکی دیگر از کارگران نیز گفت: نزدیک به پنج ماه است ما در این مجموعه‌ بدون دستمزد کار کرده و با وجود پیگیری‌های فراوان نتیجه‌ای کسب نکرده‌ایم.
  حقوق بازنشستگان نیز پرداخت نشده است!
گفتنی است مشکل پرداخت حقوق فقط به کارگران برنگشته و بازنشستگان این کشتارگاه نیز به مشکل برخورده‌اند به نحوی که بازنشستگان هم نزدیک به 6 ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.
یاسر رشیدی یکی از این بازنشستگان می‌گوید: با وجود اینکه همسرو فرزندانم در مضیقه هستند و گرچه باید در منزل بوده و استراحت کنم، به اجبار مسافرکشی کرده تا بتوانم مایحتاج خانواده‌ام را تأمین کنم.
  هزینه‌های بالا و درآمد پایین؛ علت اصلی عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران
مدیر کشتارگاه صنعتی ایلام در این رابطه‌ گفت: کشتارگاه صنعتی ایلام با وجود ظرفیت کشتار روزانه‌ یک هزار رأس دام این روزها به‌دلیل کشتار غیر مجاز تنها به کشتار کمتر از 10 رأس بسنده کرده است.
امامی با اشاره به اینکه هزینه‌های بالای این کشتارگاه و درآمد پایین آن از عمده مشکلاتی است که گریبان این مجتمع صنعتی را گرفته است، افزود: در فصل پاییز سال جاری بالغ بر 278 میلیون تومان در این مجموعه‌ هزینه شده و تنها 33 ملیون تومان درآمد داشته است و این باعث شده است مجموعه‌ که با 70 نفر نیرو شروع به کار کرده امروز تنها 23 نفر نیرو را در اختیار داشته باشد.
گفتنی است، کشتار غیر مجاز روزانه بین 700 تا 800 رأس دام در سطح استان یکی از عمده‌ترین مشکلات این کشتارگاه است که می‌طلبد دامپزشکی با ورود قاطعانه در مقابل آن بایستد.
  قول پرداخت تمامی معوقات تا پایان سال
وی با اعلام قول مساعد به کارگران می‌گوید: بنده این قول رابه کارگران این کشتارگاه خواهم داد تا پایان سال تمام موقعات حقوقی به همراه با عیدی را از این مجموعه را دریافت کنند.
لزوم آگاهی‌بخشی به مردم از طریق رسانه‌ها و بازگو کردن مشکلات ذبح غیربهداشتی می‌تواند از طرفی سلامت مردم را و از طرفی دیگر کمک به اشتغال هم‌استانی‌هایمان را در پی داشته باشد.
به هر طریق مشکلات و معضلات کشتارگاه ایلام نیاز به عزمی راسخ دارد، مسئولان کشوری و استانی با کمک سرمایه‌گذار این طرح می‌توانند علاوه بر رونق تولید به اشتغال بیشتر در استان کمک کنند.

شناسه خبر 66309