شناسه خبر:66392
1401/12/4 09:56:19

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام جعفری با بیان‌اینکه بعثت زمینه‌ساز مهمی برای ظهور است به شرط آنکه مردم پذیرای معارف دین باشند، گفت: اگر معارفی که بر اثر بعثت به ما رسیده فرا گرفته و پذیرفته شود، راه کم‌هزینه و آسان ظهور طی می‌شود.

به منظور بررسی وجوه شباهت بعثت نبوی(ص) با ظهور مهدوی(عج) با حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری»، مدیر حوزه علمیه استان زنجان و مولف آثار مهدوی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:
حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه بعثت با قیام حضرت مهدی(عج) و تشکیل حکومت مهدوی وجه اشتراک و افتراق دارد، اظهار کرد: در بعد اشتراک آنکه در بعثت خدای متعال فردی را می‌فرستد تا مردم از قوانین الهی اطلاع یافته و با تبعیت از آنها آخرت خود را آباد کنند و در عصر ظهور و دولت موعود نیز فرصت زندگی مومنانه برای مومنان فراهم می‌شود.
مدیر حوزه علمیه استان زنجان تصریح کرد: اما در بُعد تفاوت باید گفت در بعثت زمینه‌سازی نیاز نیست و خدای متعال پیامبری را به سوی قومی گمراه می‌فرستد، در بعثت، پیامبری الهی مبعوث می‌شود تا مردم را از گمراهی نجات و آنها را رشد دهد اما در قیام حضرت مهدی(عج) چون تشکیل حکومت و رهبری جامعه مطرح است، مسئله فرق می‌کند.
 شرط ظهور
وی ادامه داد: در بعثت مسئله اصلی تبلیغ دین است اما در امامت و ولایت، رهبری و حکومت بر جامعه و مدیریت آن مطرح است، در قیام مهدوی(عج) وجود زمینه و حضور و آمادگی یاران لازم است و تا این یاران برای مدیریت و رهبری جامعه پرورش نیابند و زمینه برای ایجاد یک حکومت عادلانه و معنوی فراهم نشود، ظهور رخ نمی دهد.
 در بعثت زمینه‌سازی نیاز نیست
حجت‌الاسلام جعفری تاکید کرد: اگر بخواهیم شاهد قیام حضرت مهدی(عج) باشیم باید اقدامات مقدماتی داشته باشیم همچون پرورش نیرو و کادرسازی و ایجاد زمینه برای پذیرش دولت حق اما در بعثت هدف عرضه دین و خواست الهی است و ممکن است مردم هدایت شوند یا نه و حتی بسیاری از پیامبران کشته شدند و نتوانستند حکومتی تشکیل دهند و یا حتی صرفا معدود افراد به آنها ایمان آوردند!
 وظیفه اصلی منتظران
این کارشناس و مولف مهدوی در ادامه ابراز کرد: قرآن هم درباره دعوت انبیاء تصریح می‌کند معمولاً افراد معدودی، از انبیاء تبعیت می‌کردند اما در ظهور مهدوی، مسئله فرق دارد چون خدا وعده داده زمین را پر از عدل و داد می‌کند چنان که از ظلم و جور پر شده بود و همه تابع امام می‌شوند لذا وظیفه اصلی ما در دوران غیبت این است که زمینه ساز ظهور باشیم.
وی درباره زمینه سازی‌های مبعث نبوی(ص) برای ظهور مهدوی، گفت: پرورش یاران و آمادگی جهانی یعنی زمینه سازی از دو طریق امکان دارد یکی کم‌هزینه و آسان و دیگری پرهزینه و سخت؛ روش آسان این است که مردم با مفاهیم دین و سخن خدا آشنان شوند و ایمان بیاورند و از روی اراده خود بپذیرند اگر چنین شود کم‌هزینه است و مردم همراه می‌شوند اما زمانی مردم به هر دلیل از پذیرش و یادگیری و عمل به مفاهیم سر باز می‌زنند، اینجا راه دوم که سخت و طولانی است پیش می‌آید، اینکه بشریت بر اثر عصیان به فشار بیفتد که چاره ای جز پذیرش نداشته باشد یعنی به اضطرار برسد و البته رسیدن به این اضطرار زمان‌بر است تا دین را بپذیرند.
حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: بعثت اینجا نقش خود را نشان می‌دهد، اگر معارفی که بر اثر بعثت به ما رسیده فرا گرفته و پذیرفته شود، راه کم‌هزینه و آسان است و زمینه ظهور را فراهم می‌کند، بعثت به ما کمک می‌کند دانش دینی جامعه را ارتقا دهیم «یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» و هم معنویت در جامعه ارتقا بیابد «یُزَکِّیهِمْ» و اینچنین در پرتوی تقوا و ایمان مردم، زمینه ظهور بدون هزینه‌های سنگین فراهم می‌شود. اینچنین، بعثت زمینه ساز مهمی برای ظهور است به شرط آنکه اگر مردم پذیرای معارف باشند.
مدیر حوزه علمیه استان زنجان درباره اهدافی از بعثت که با ظهور محقق می‌شود، بیان کرد: هدف نهایی انبیاء این بود که متقین و مومنین زمین را به ارث ببرند و رهبری دینی معنوی در جامعه برپا شود اما بنابر تصریح آیات متعدد قرآن یعنی تشکیل جامعه دینی و معنوی رخ نداده است، چنان که انبیای پیشین پذیرفته نشده و اقوام آنها به نابودی محکوم شدند!
وی تاکید کرد: هدف بر جای مانده همه انبیاء یعنی ارث بردن زمین توسط صالحان، با ظهور امام زمان(عج) محقق می‌شود؛ اینکه زمین را صالحان به ارث می‌برند و حکومت با صالحان باشد و دین حرف اول را در جامعه بزند و همه قوانین بر اساس دین تنظیم شود، تا کنون رخ نداده است و اموری است که پس از ظهور به دست امام(عج) انجام می‌شود و دین قدرت می‌یابد و عبادتِ بری از شرک رواج یافته و امنیت زمین را در بر بگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اهداف بعثت نبوی (ص) و دیگر انبیا هنوز محقق نشده و ظهور به آنها رنگ واقعیت بخشیده و جامعه عادلانه برپا می‌شود.

شناسه خبر 66392