شناسه خبر:66524
1401/12/7 09:59:41
راجع‌به محتوای سریال «سقوط» نکاتی داریم

همه لایه‌های تخلف را در رسانه‌ها باز نمی‌کنیم

سپهرغرب، گروه تیک: رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با تأکید بر این که راجع‌به محتوا و ابعاد مختلف سریال سقوط نکاتی داریم، گفت: آنچه که باعث عدم انتشار یک محتوا می‌شود لزوماً متن و زیرمتن نیست و مسئله گاهی به فرامتن هم مربوط می‌شود.

مقیسه در پاسخ به سوالی درباره سریال «سقوط» اظهار کرد: زیرمتن به تولیدکنندگان محتوا مربوط است و فرامتن به مخاطب و شرایط انتشار و بستر انتشار و مباحث جانبی زمان پخش مرتبط می‌شود. لذا ممکن است یک محتوایی الان قابل پخش باشد و یک ماه دیگر قابل پخش نباشد. ابعاد تنظیم گری منحصر در محتوا و عوامل تولید و طی کردن فرایندها نیست. این که همه لایه‌های تخلف را در رسانه‌ها باز کنیم کار خوبی نیست. یک سری ادعا توسط ما وجود دارد که باید اثبات و بررسی و رسیدگی و بعدا اعلام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه قانونی ساترا و پرسش نمایندگان مجلس توضیح داد: سوال حق نمایندگان مجلس است و این سوال به معنای شبهه قانونی نیست. نهادهای مختلف درباره ترک فعل از ما سوال می‌پرسند. مثلا معاون حقوقی ریاست جمهوری گفتند شما مامور بودید این کارها را بکنید و چرا انجام ندادید؟ بنابراین اصل ماموریت ساترا محرز است.

 ساترا ضابط قضایی نیست

رئیس ساترا در پاسخ به سوالی درباره مخالفت ساترا با انتشار سریال «سقوط» و تبرئه فیلیمو گفت: ساترا ضابط قضایی نیست. وظیفه ما کشف و اعلام و پیگیری تخلف و در ابعاد حمایتی ایجاد مقررات و فرایندهای آسان است تا رقابت عادلانه و سالم بین فعالان صنعت برقرار بشود. همه محتوایی که در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شود، مثل صداوسیما ممیزی پیشینی ندارد. برخی از رسانه‌ها ممکن است فرایندهای قانونی را طی نکنند. اقداماتی که ساترا می‌کند در قانون تعیین شده و سلیقه ای نیست. این طور نیست که یک نفر را بعد از تخلف اعدام کنیم. راهکار قانونی اش این است که به مراجع مربوطه اعلام کنیم. تا وقتی دادرسی به نتیجه برسد مراحلی باید طی بشود که الان همه مراحل طی نشده است. یک تخلف دارای ابعاد مختلف محتوایی و فرایندی است و هر تخلف هم مسئول خودش را دارد.

 نمایشگاهی برای رسانه‌های صوت و تصویر و پیام‌رسان‌ها

مقیسه با اعلام این خبر که برای اولین بار نمایشگاهی با نام رصتا با عنوان رسانه‌های صوت و تصویر ایران برگزار می‌شود افزود: این رویداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و از تاریخ 11 تا 14 اسفند سال جاری برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان در نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف ساترا و سکوهای دارای مجوز ساترا می‌شوند که تاکنون 337 رسانه مجوز فعالیت گرفته‌اند. همچنین بخش‌های مختلفی از سازمان صداوسیما، واحدهای تولیدی شبکه‌ها و واحدهای مستقل تولیدی، بخش معاونت فضای مجازی صداوسیما و بخش‌هایی از معاونت توسعه و فناوری سازمان هم در این نمایشگاه حضور دارند. در کنار فعالان صنعت صوت و تصویر، اپراتورهای مخابراتی، مراکز داده و پیام‌رسان‌ها هم به این رویداد دعوت شده‌اند.

وی با اشاره به بخش‌های متنوع ساترا در این نمایشگاه تاکید کرد: بخشی از نمایشگاه به معرفی ساترا، اساسنامه ساترا و سامانه‌های مرتبط اختصاص دارد. موضوع تنظیم‌گری در جهان با تمرکز بر فعالیت پژوهشکده فضای مجازی ساترا در کنار دانشگاه صداوسیما، معاونت فضای مجازی و مرکز تحقیقات سازمان هم در این نمایشگاه مطرح می‌شود. تشریح فرآیند صدور مجوز رسانه و ارزیابی رسانه‌ها هم بخشی از این نمایشگاه است. آمارهای مجوزگیرندگان، شناسنامه آن‌ها در آنجا مشخص خواهد شد.

 نمایش صحنه‌های ممیزی‌شده سریال‌ها

مقیسه افزود: برنامه‌هایی مربوط به توانمندسازی رسانه‌ها در این فضا عرضه می‌شود. بخش دیگری که در این قسمت مربوط به ساتراست، مباحث مربوط به تنظیم‌گری حقوقی است. مشاوره‌هایی مربوط به حقوق مالکیت فکری، فهرست مقرراتی که ساترا تنظیم کرده، حقوق عامه و کتاب‌های مرتبط با تنظیم گری حقوقی عرضه می‌شود. بخش دیگری هم برای تنظیم‌گری محتوایی داریم، ممیزی‌هایی که اعمال شده، آنچه که با مجوز ساترا پخش‌شده، نظارت‌هایی که انجام شده در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد. همه فرآیندهای نظارتی و عرضه مجوز در این نمایشگاه برای مردم و مخاطبان تشریح می‌شود.

وی با اعلام اینکه بخش‌هایی از سریال‌هایی که با نظر ساترا ممیزی شده است در بخشی از نمایشگاه به صورت محدود نمایش داده می‌شود، اضافه کرد: برخی مسئولان لازم است ببینند چه بخش‌هایی از یک سریال ممیزی شده است.

مقیسه درباره تعداد پلتفرم‌های حاضر در نمایشگاه بیان کرد: 96 پلتفرم ثبت نام رسمی داشته‌اند که البته فرصت ثبت نام هنوز باقی مانده است.

وی نمایشگاه را فرصتی برای توسعه رسانه‌های مربوطه، برقراری ارتباط با متخصصان حوزه، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه خواند و افزود: بعد از این جشنواره فرایند محتوایی و بررسی آثار هم آغاز می‌شود و در سال‌های آینده از فعالان صنعت، آثار و رسانه‌های برگزیده هم اعلام می‌شود و جشنواره‌ای از آثار برگزیده خواهیم داشت.

رئیس ساترا افزود: از دیگر اهداف جشنواره تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران در قبال رسانه هاست که در این نمایشگاه تبیین می‌شود. آخرین هدف هم بازاریابی و بازسازی به نفع تولیدات مرتبط با شبکه نمایش خانگی است. همچنین رسانه‌های فعال در حوزه تولیدات فضای مجازی، حقوق کودک، بخش‌های آموزشی برای مردم که بتوانند محتوا تولید کنند، حقوق مردم در رسانه‌های فضای مجازی، متاورس به عنوان فرصت یا تهدید از سمینارهای مختلفی هستند برای مردم در نظر گرفته شده است. علاوه‌بر این‌ها میزگردهای تخصصی با فعالان صنعت برگزار می‌شود.

شناسه خبر 66524