شناسه خبر:66540
1401/12/7 10:13:59

سپهرغرب، گروه تیک: کارگردان «کتونی زرنگی» پخش این سریال بعد از توقیف سه ساله را به فال نیک گرفته، می‌گوید: امیدوارم این اتفاق صرفا در مورد «کتونی زرنگی» نباشد و این مسیر برای همکاران دیگر ما که پیشکسوت هستند هم باز شود.

وی همچنین از حذف بازی برزو ارجمند و ضبط دوباره سکانس‌هایی خبر داده که در آن حمید ابراهیمی جایگزین نقش این بازیگر شده و تصریح می‌کند: با وجود اینکه بازی حمید فرخ‌نژاد در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، سیاست‌های صداوسیما پذیرای چنین رویکردی نبوده، بازی برزو ارجمند را پس از حاشیه‌های اخیر حذف کرد.

علی ملاقلی‌پور ـ کارگردن سریال «کتونی زرنگی» ـ که این مجموعه اولین سریال او در تلویزیون محسوب می‌شود، بعد از پخش آن در پی توقف سه‌ساله، توضیحاتی ارائه کرد.

شبکه سه سیما پخش سریال «کتونی زرنگی» را در جدول پخش خود جانمایی کرد و این سریال از دوشنبه ـ 17 بهمن ماه ـ ساعت 20 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.

 علی ملاقلی پور وقتی حرف می‌زند و نمی‌زند، حاشیه می‌شود

این کارگردان با اشاره به ساخت «کتونی زرنگی» و ماجراهایی که به دنبال داشته است، این چنین می‌گوید: "علی ملاقلی‌پور" وقتی حرف می‌زند، حاشیه می‌شود، وقتی حرف نمی‌زند هم حاشیه می‌شود و نمی‌دانم داستان چیست که حاشیه به ما چسبیده است. از طرفی، صاحب فکری و معنوی هر اثری نویسنده و کارگردان هستند. ما هر دو (ملاقلی پور و محسن ملکی) این دغدغه و مراقبت از کار را داشتیم و این احساسِ مال خود بودن را داریم و هر چه که شده برای آن تلاش کردیم.

 رویکرد تلویزیون را به فال نیک می‌گیرم

وی با اشاره به پخش سریال «کتونی زرنگی» می‌گوید: در روزهایی هستیم که مخاطب ریزش داشته است و البته من این رویکرد تلویزیون را به فال نیک می‌گیرم؛ اینکه سریالی که توقیف شده بود، حالا با تغییر سیاست‌ها پخش می‌شود. امیدوارم این اتفاق صرفا در مورد «کتونی زرنگی» نباشد و این مسیر برای همکاران دیگر ما که پیشکسوت هستند باز شود و مشکل سریال‌های دیگر هم حل و پخش شوند. به هر حال این آثار با پول عمومی ساخته شده است و باید به دست مردم برسد.

 حواسمان بود که شوخی‌هایمان رونامه‌ای نباشد

ملاقلی‌پور در پاسخ به پرسشی درباره تاریخ مصرف سریالی که بعد از گذشت سه سال به آنتن رسیده و همچنین آسیب‌های احتمالی که به آن وارد شده است؟ اظهار کرد: زمانی که در پایان کار بودیم کرونا تازه شروع شد و قسمت‌های آخر هم به مسئله کرونا اشاره‌ای داشتیم. اصل قصه هم تنش و کشمکش ماجرای بین پدر و پسر است که آیا تولیدی کوچک کارگاه مرباسازی را که قدیمی هم بوده راه بیندازند یا نه؛ جنس بیاورند و بفروشند. موضوعات دوگانه‌ای که در قصه وجود دارد، یک موضوع عمومی است. شوخی‌هایی هم که در کار داشتیم سعی شد شوخی‌های موقعیت یا بزن و بکوب (اسلپ استیک) باشد. گاهی هم از شوخی‌های پارودی که تداعی کننده یک‌سری اتفاقات مهم یا رخدادها و فیلم‌های دیگر است، استفاده شده که خیلی تاریخ مصرف ندارند. اما در جاهایی قیمت عنوان کردیم که تورم سه سالِ پیش نسبت به حالا رو به افزایش بوده که امری ناگزیر است. ما تا جایی که امکان آن وجود دارد سعی می‌کنیم از گفتن قیمت‌ها و ارقام فرار کنیم و خیلی جاها نیز قیمت‌ها را بالاتر می‌گوییم که تا زمان پخش دوام داشته باشد و به مشکل نخوریم. ولی حواسمان بود که لزوما شوخی هایمان شوخی‌های روز نباشد؛ یعنی روزنامه‌ای نباشد و از این حالت کمتر استفاده شود.

 اینکه در هر شرایطی مردم را بخندانی، همیشه مسئله ما بوده

ملاقلی‌پور درباره اینکه خنداندن مخاطب امروزی سخت شده است و مخاطب به هر شوخی نمی‌خندد، می‌گوید: هر شوخی را که در تلویزیون نمی شود پخش کرد، اما هنوز که هنوز است چرا مردم با دیدن لورل هاردی یا چارلی چاپلین می‌خندند، شوخی‌های آنها که جدید نیست. جذابیت آن‌ها در ایجاد موقعیت و شوخی‌هایی است که بخشی از آن کمدی اسلپ و به بیانی بزن و بکوب است؛ چیزی که سال هاست در تلویزیون ما استفاده نمی شود. بر اساس همین نگاه، ما صحنه‌های درگیری، کشمکش، تعقیب و گریزهای خنده‌دار در کار گذاشتیم. بحث ما هم بر این بوده که مخاطب آن چیزی که برایش خنده دار است، اتفاقات و تنش‌ها و موقعیت‌های خنده دار است. مثلا اینکه در سریال، یکی از کاراکترها را در بیمارستان عمل کردند و روی تخت بیمارستان است و نوه‌های او شیطنت می‌کنند و کنترل تخت را برداشته اند و با دستکاری، تخت در حال تا شدن است. این نوع کمدی، کمدی است که از قدیم و جدید داشته‌ایم. اما اینکه در هر شرایطی مردم را بخندانی همیشه مسئله ما بوده و گاهی اوقات مثل حالا هم سخت تر است.

 بازی ارجمند حذف شد/ صداوسیما از پخش سریال فرخ نژاد هم شاکی است

این کارگردان در ادامه درباره حذف بازی برزو اجمند از این سریال و سرنوشت کاراکتر این بازیگر، نیز توضیح می‌دهد: آن کاراکتر حذف نشد اما بازی برزو ارجمند حذف شد. زمانی که تلویزیون اعلام کرد این کار قرار است پخش شود، سریال آماده بود؛ اما مسئله‌ای که بود به دلیل شرایط روز عنوان کردند که بازی ارجمند نباید باشد؛ برای ما سوال پیش آمد که چرا در چنین شرایط مشابهی بازی حمید فرخ نژاد منتشر می‌شود؛ اما آنها (مسوولان صداوسیما) اعلام کردند که خودشان نسبت به پخش بازی این بازیگر هم شاکی هستند ولی نمی‌توانند اقدامی کنند.

وی درباره راهکارهای حذف بازی یکی از بازیگران «کتونی زرنگی»، می‌گوید: ما برای اینکه به این کاراکتر و سریال لطمه‌ای نخورد، رایزنی کردیم که نقش کاظمی که ارجمند بازی کرد، حفظ شود اما سیاست‌های صداوسیما پذیرا نبود و قرار بر حذف شد. از آنجا که حذف کامل سکانس‌های این شخصیت به کار لطمه می‌زد و در عین حال بازیگر نقش اصلی نبود، نهایتا قرار شد بخش‌های مربوط آن میزان را که لازم بودف دوباره ضبط کنیم. با ترفندهای کارگردانی و برای اینکه پروژه را نجات بدهیم که در پخش لطمه نخورد، با حداقل بازیگران فرعی ظرف پنج روز ضبط داشتیم و توانستیم آن بخش‌ها را جبران کنیم و حمید ابراهیمی جایگزین شد که به تازگی قسمتی از بازی وی پخش شده است.

ملاقلی‌پور درباره ی حساسیت‌های حمید ابراهیمی نسبت به جایگزینی‌اش می‌گوید: اولین سوالی که حمید ابراهیمی پرسید این بود که بازیگر قبلی در جریان است یا نه. من به عنوان کارگردان فارغ از مسائل سیاسی، جوری عمل کردم که هیچ دلخوری و حاشیه جدیدی ایجاد نشود. حرفه‌ای عمل شد و ابراهیمی نیز برای کمک به کار آمد. این سکانس‌ها را گرفتیم و باعث شد صحنه سایر بازیگران کمتر حذف شود. البته من به همه بازیگرانمان اطلاع دادم که قرار است چه اتفاقی بیفتد و خداراشکر، گروه همدل بودند و هیچ اتفاقی از این نظر نیفتاد.

 3 سال ممنوع الکار بودم

ملاقلی‌پور در ادامه چنین بیان کرد: تلاش کردم زحمت 200 نفر از عوامل ما به باد نرود. متاسفانه من خودم در این سه سال هم در تلویزیون و هم از سوی ساترا ممنوع‌الکار بودم و فشارهایی بر دوش خودم بود، اما تلاش کردم نتیجه زحمات گروه را به سرانجام برسانم.

وی در ادامه درباره اینکه قصد همکاری دوباره با تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی را خواهد داشت؟ اظهار می‌کند: بخشی از مدیران صدا و سیما تمایلی به همکاری ندارند اما شاید بعد از بازخورد سریال «کتونی زرنگی» این همکاری ادامه داشته باشد و اگر رضایت بالا باشد به نظرم تلویزیون پیشنهاد خواهد داد. فیلمنامه‌های متعددی در مقطعی که خیلی نمی‌توانستم کاری کنم نوشتم که البته در حوزه سینما بود، اما منتظر بودم که سریال«کتونی زرنگی» پخش شود.

 قسمت بر این بوده کار در این شرایط پخش شود

ملاقلی پور با بیان اینکه اساسا شرایط حال جامعه مهم است، درباره پخش سریال «کتونی زرنگی» می‌گوید: نمی دانم آیا در این شرایط جامعه، سریال باید پخش می‌شد یا نه اما احساسم این است قسمت بر این بوده کار در این شرایط پخش شود. اگر غیر از این نگاه می‌کردم حتما دچار افسرگی می‌شدم. بنده خدا مانع پخش بوده و حالا که پخش می‌شود نمی‌توانم حکمت خدا را بی ارتباط ندانم. در نهایت اتفاق بدی نیست و هر اثری بالاخره باید پخش شود. امیدوارم سریال آقای کیانوش عیاری که آنجا هم آقای سلیمانی یکی از نقش‌های اصلی را بازی کردند و همچنین سریال آقای تبریزی و سریال‌های دوستان دیگر رفع مشکل شوند و به پخش برسند.

 سکانسی که حذف شد

این کارگردان سپس درباره تجربه ساخت سریال «کتونی زرنگی» گفت: سعی کردیم جرات داشته باشیم و لزوما سمت کمدی‌هایی که جواب داده یعنی کمدی‌های کلامی نرویم. از اینکه سمت کمدی‌های فانتزی برویم یا شوخی در موقعیت‌های مختلف و کاراکترهای مختلف داشته باشیم، نترسیدیم. فارغ از فضای اجتماع و خانواده و با وجود اینکه طنزمان کار اجتماعی خانوادگی بود، به بخش اقتصاد و سیاست هم ورود کردیم. سه سال پیش صحنه ای داشتیم که جوشکاری، خانه یک کاراکتر را پلمپ می‌کرد و دیالوگش این بود که زندگی‌اش نمی چرخد، خیلی وقت است خانواده‌اش گوشت نخورده‌اند. این صحنه به صورت اتفاقی به خبر شب‌های پیش خورد که بحث گرانی گوشت مطرح بود و این سکانس حذف شد.

 تلویزیون کمی مراعات کند

وی در ادامه با بیان اینکه اغلب ممیزی‌ها در تلویزیون سلیقه‌ای است، معتقد است: ممیزی‌های سلیقه ای دیگر آزاردهنده شده و امیدوارم تلویزیون کمی مراعات کند. از طرف مردم که اعتراض یا شکایتی نشده است و این میزان سخت گیری آزار دهنده است و در عین حال سلیقه ای اعمال می‌شود.

علی ملاقلی پور نسبت به بازخورد سریال «کتونی زرنگی» نیز می‌گوید: فکر می‌کنم مخاطبان ما قشر جوان هستند؛ کسانی که به دنبال کمدی نویی بودند و انتظار نداشتیم که همه قشرها را بتوانیم اقناع کنیم.

بهمن سال 98، شبکه سه سیما به دلیل آنچه پس از اتفاق‌هایی در فضای مجازی، «خطای فاحش کارگردان» عنوان کرد، پخش سریال «کتونی زرنگی» را پیش از آغاز متوقف کرد و با وجود توضیحات کارگردان و تهیه‌کننده به پخش این سریال رضایت نداد. حالا پس از سه سال با حذف برخی صحنه‌ها و بازی یکی از بازیگران این مجموعه به آنتن تلویزیون راه پیدا کرده است.

بازیگران این سریال عبارتند از: هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی‌نیا، زنده‌یاد علی سلیمانی، جواد پورزند، شاپور کلهر و سحر ولدبیگی، با معرفی زوج علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی، با حضور محمود جعفری و امیرحسین صدیق و بازیگران خردسال رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی.

در خلاصه داستان این کمدی اجتماعی‌ آمده است: «آقام همیشه می‌گه زِرنگ ته چاهه… ولی نمی‌دونه اگه من ته چاهم باشم، کفترِ چاهی‌ام، بالاخره می‌پرم!»

شناسه خبر 66540