شناسه خبر:66572
1401/12/8 08:54:15

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: زنبورداران استان سالانه چهار هزار و 400 تُن عسل تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

«علی دولو» روز یکشنبه در بازدید از زنبورستان‌های استان همدان افزود: همدان یکی از استان‌هایی است که در تولید عسل در کشور در وضع مناسبی قرار دارد، به‌طوری که سه هزار و 441 زنبوردار با 416 هزار کلنی زنبور عسل درحال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه همدان یکی از استان‌های مستعد زنبورداری است، تأکید کرد: برای بررسی‌های تحقیقاتی شمارش زنبورستان‌ها را هرسال به‌صورت میدانی انجام می‌دهیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: در برخی زنبورستان‌های موفق استان، بدون کوچ دادن زنبورها به نقاط دیگر که هزینه حمل‌ونقل بالایی دارد، عسل ارگانیک تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کوچ ندادن زنبورها از انتقال بیماری‌ها و مشکلات پس از آن جلوگیری می‌کند، افزود: برخی زنبورداران در سرمای زمستان امسال همدان، زنبورها را در داخل کندوها سالم نگه داشتند و با تنظیم دمای مناسب داخل کندوها، تخم‌ریزی هم صورت گرفت.
دولو یادآور شد: درحال تهیه ثبت جهانی زیست زنبور عسل در مناطق سردسیر هستیم که یکی از پروژه‌هایی موفقیت‌آمیز استان است.
وی گفت: اغلب زنبورداران در زمستان سرد به مناطق گرمسیری کوچک می‌کنند تا زنبورها را از خطرات سرمازدگی و دیگر عوارض محیطی مصون دارند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گرده‌افشانی زنبور را یکی از فواید بسیار خوب آن‌ها دانست و تأکید کرد: در خیلی از کشورها کشاورزان به زنبورداران مبالغی را می‌دهند تا زنبورها در زمین کشاورزی آن‌ها حضور داشته باشند و گرده‌افشانی کنند و در ایران نیز این مسئله جا افتاده است، اما مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه زنبورداران استان همدان به‌طور غیر مستقیم و از طریق واسطه‌ها عسل را صادر می‌کنند، تصریح کرد: پیگیر این مسئله هستیم که زنبوردارن به‌طور مستقیم بتوانند عسل را از استان به دیگر کشورها صادر کنند.
دولو گفت: براساس شعار فائو، تصور دنیا بدون زنبور محال است و زنبور می‌تواند عامل غنی شدن مراتع و پوشش گیاهی شود و درنتیجه جذب آب را افزایش می‌دهد.

شناسه خبر 66572