شناسه خبر:66642
1401/12/9 10:16:54
مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت خبر داد:

کشف نخستین ذخیره لیتیوم کشور در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور خبر داد و گفت: کشف این ذخیره در همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «ابراهیم‌علی مولابیگی» با بیان اینکه افزایش منابع و عناصر نادر خاکی و برخی فلزات باارزش ازجمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده، افزود: ایران جزء معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادر خاکی و فلزات باارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان، نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.
وی میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را هشت میلیون و 500 هزار تُن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و گفت: در جهان امروز این فلز استراتژیک و باارزش به‌عنوان یکی از نیازهای فناوری روز محسوب می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت با بیان اینکه گواهی‌کشف صادره برای محدوده مذکور به تأیید اعضای کمیسیون گواهی‌کشف رسیده و به‌زودی توسط اداره‌ کل صمت استان همدان صادر خواهد شد، ادامه‌ داد: این ماده معدنی در یک منطقه رسی تشکیل شده که این موضوع ذخیره مذکور را در کل کشور منحصربه‌فرد می‌کند.
وی به منابع محدود لیتیوم در طبیعت و نقش حساس آن در تهیه باتری‌های الکتریکی، صنایع پیشرفته، صنایع دفاعی و تهیه و تولید آلیاژها منحصربه‌فرد و استراتژیک اشاره و بیان‌ کرد: در سال‌های اخیر تمرکز و توجه روزافزونی به بحث اکتشاف، استخراج و فرآوری و بازیافت لیتیوم از منابع شناخته‌شده آن شده است.
مولابیگی همچنین گفت: لیتیوم برخلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خریدوفروش می‌شود که این امر به‌علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و درصورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش‌افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

شناسه خبر 66642