شناسه خبر:66760
1401/12/13 12:31:46

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به توسعه صنعت زنبورداری در همدان گفت: در حال حاضر دو هزار و 500 زنبورستان در استان همدان فعالیت مستمر دارند.

رضا بهراملو در حاشیه نخستین نمایشگاه عسل، زنبور داری و فرآورده‌ها در تالار قرآن اظهارکرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از 14 میلیون تن عسل در استان تولید می‌شود.
وی تعداد کندو‌های زنبور در هر زنبورستان استان را بیش از 200 کندو اعلام کرد و افزود: زنبور عسل نقش کیفی در کل تولیدات کشاورزی و امنیت غذائی ما دارد.
این مسئول اشاره‌ای هم به مرغوبیت بالای عسل تولیدی در استان همدان به دلیل برخورداری استان از باغات میوه فراوان داشت و گفت: عسل تولیدی در استان ما جزو عسل‌های مرغوب به شمار می‌رود و نیاز است تا در این خصوص اطلاع رسانی گسترده تری صورت گیرد.
بهراملو همچنین عنوان کرد: با وجود آنکه زنبورعسل در بخش زراعت می‌تواند راندمان تولید را تا میزان 90 درصد افزایش دهد اما صنعت زنبورداری همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته و زنبورداران با مشکل تامین فضای مناسب روبرو هستند.
بیشتر بخوانید"زنبورداری" 2100 نفر را در همدان مشغول به‌کار کرده است
وی با یادآوری پتانسیل‌های موجود به منظور توسعه زنبورداری در استان همدان بیان کرد: وجود مراتع و باغات گسترده و تو لید 3.2 بخش زراعت و هفت دهم درصدی باغات سبب فعالیت 2500 زنبورستان در همدان شده که نیازمند توسعه بخشی است و باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: از جمله مزیت‌های پرورش زنبور عسل می‌توان به گرده افشانی مزارع و مراتع، ایجاد اشتغال زودبازده، پایین بودن سرمایه‌گذاری اولیه و همچنین خاصیت شفابخشی عسل در درمان بیماری‌ها اشاره کرد.
بهراملو با بیان اینکه کارها در بخش کشاورزی باید علمی انجام شود، عنوان کرد: با بهره مندی از ظرفیت دانشگاه افزایش جمعیت زنبور و تولید عسل، افزایش تولیدات کشاورزی با استفاده از گرده افشانی و تولید ملکه، ایجاد اشتغال، ارتقاء سطح دانش زنبورداران، مزرعه داران، کارشناسان و تامین تسهیلات مورد نیاز زنبورداران از جمله اهداف کمی و کیفی پرورش زنبور عسل در استان به شمار می‌آید.
وی افزود: در حوزه زراعت با گرده‌افشانی توسط زنبور عسل افزایش در تولید و ارتقای کیفیت محصول را داریم، بنابراین زنبور عسل در زراعت نقش اساسی دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: باید تولید، پرورش و ظرفیت‌های زنبور عسل به عنوان یک حشره مفید را در استان بیشتر معرفی کنیم و پرورش و تولید آن ارتقا دهیم تا به امنیت غذایی پایدار در استان برسیم.

شناسه خبر 66760