شناسه خبر:66966
1401/12/16 09:54:25

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته معاونت خدمات شهری شهرداری همدان، شهرداری در طراحی فضاس سبز و المان‌های نوروزی از نظرات کارشناسی استفاده کرده است.

منظر شهری به طور کلی دارای دو بعد عینی و ذهنی است، در فعالیت‌های روزانه مردم باید از قسمت‌های عمومی محیط شهری عبور و آن را تجربه کنند، فرم، ظاهر، سیما و منظر شهری باید عموم گسترده‌تری از مردم که دائماً در حال تجربه شهر هستند را راضی کند.
در ابعاد منظر شهری طبق نظر اندیشمندان مؤلفه‌های مختلفی دخیل هستند البته این موضوع به‌دلیل گستردگی مفهوم منظر شهری است که در سطوح مختلف کلان، میان و خرد است. هرکدام از سطوح منظر زیرمجموعه‌های بسیاری دارد که هریک برای بالا بردن کیفیت محیط و به طور کلی در شهرسازی و منظر نقش مهم و اساسی ایفا می‌کنند.
درواقع منظر شهری از کلیدی‌ترین موضوعات تأثیرگذار بر خوشایندی و احساس رضایت از مکان و شهر برای شهروندان است، به نحوی که سرمایه‌گذاری برای اجرایی کردن ضابطه‌مند آن، تأثیر عمیقی بر رضایتمندی مردم علیرغم وجود تفاوت‌های فردی بین آن‌ها و وجود سلایق مختلف و همچنین بر ارتقای کیفی فضاهای شهری خواهد داشت؛ چراکه سیما و منظر بازتاب بیرونی آن چیزی است که درون شهر می‌گذرد.
در این بین ساختار منظر شهری از المان گرفته تا فضای سبز شهری و پاکسازی معابر، به‌عنوان مؤلفه‌های زیبایی شناختی، نقش مؤثری ایفا می‌کنند به نحوی‌که از آن می‌توان به‌عنوان جزء ضروری و لایفنک پیکره یگانه شهر یاد کرد که کمبود و یا نقص در آن‌ها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به‌وجود آورد. حال آنکه شهرهای برخوردار از محیط بصری مطلوب، قادرند با افزایش تجربه زیباشناختی شهروندان، موجبات ارتقای تصویر ذهنی جامعه از خویش و تقویت غرور مدنی آنان را فراهم سازند.
اهمیت منظر شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به‌حساب می‌آید. بر این اساس در آستانه نوروز برآن شدیم تا با معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
حامد جلیلوند؛ با بیان اینکه پس از پشت سر گذاشتن بارندگی‌های شدید، پاکسازی محیط‌های شهری و معابر در دستور کار شهرداری قرار گرفته، گفت: این موضوع در قالب برگزاری مانور استقبال از بهار از ابتدای اسفندماه در شهر همدان کلید خورده است.
وی با تأکید بر اینکه طی این بارش‌ها و استفاده از مواد یخ‌زدا باعث شد شهر نظافت و طراوات لازم را نداشته باشد، تشریح کرد: پاکسازی این محیط‌ها از طریق شست‌وشو با تانکرهای مرتبط با آبیاری فضای سبز شهری به‌صورت شبانه در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه تمامی ادارات و سازمان‌های مرتبط با موضوع استقبال از بهار برنامه‌های خود را ارائه کرده و توجیهات لازم صورت پذیرفته، اظهار کرد: تقسیم وظایف لازم چه در حوزه عمرانی و چه در حوزه خدمات شهری نیز انجام شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری با تأکید بر اینکه در خصوص آماده‌سازی المان‌های نوروزی نیز با توجه به تشکیل کارگروهی در این باره خوشبختانه پیشرفت کار قابل قبول است، ابراز کرد: با توجه به به‌کارگیری نقطه نظرات کارشناسی ارائه‌شده از سوی اساتید دانشگاهی و افراد باتجربه در این کارگروه، سعی بر این بود که تمامی سلیقه‌ها مورد توجه قرار گیرد و المان‌های متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته در محیط‌های شهری شاهد باشیم.
جلیلوند با اشاره به اینکه المان‌های ساخته‌شده از 25 یا نهایتاً 26 اسفندماه در محیط‌های شهری نصب خواهند شد، تشریح کرد: با توجه به موضوع ثبت جهانی هگمتانه، شهرداری همدان برنامه‌ریزی خاصی را نیز با اداره کل میراث فرهنگی انجام داده که در این فرایند پس از گذار از ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز در فضای شهری، فضای سبز و نیز المان‌سازی این رویکرد و چشم‌انداز مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه از وقتی این مسئولیت را پذیرفتم موضوع فضای سبز به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته، اظهار کرد: البته در این بخش پیشتر اقداماتی انجام شده اما نیمه‌کاره باقی مانده، اصلی‌ترین مشکل فضای سبز شهری همدان نحوه آبیاری آن است که با توجه به درگیری شهر همدان با بحران آب، دغدغه مردم و شهرداری است.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان افزود: بر این اساس طی این مدت اجرای مکانیزه آبیاری فضای سبز شهری مورد توجه قرار گرفته و برای این موضوع طرح مطالعاتی جامع نیز تدوین شد که خوشبختانه بنا به اهمیت موضوع برای اجرای این طرح در بودجه سال آتی ردیف بودجه خاصی نیز برای مناطق در نظر گرفته شده است.
جلیلوند با اشاره به اینکه در نظر داریم به‌صورت ضربتی این پروژه اساسی در شهر به اجرا درآید، بیان کرد: از طریق اجرای این پروژه قرار است آبیاری فضای سبز شهری، پارک‌ها و رفوژ وسط بلوارها به‌صورت میکانیزه انجام شود.
وی با بیان اینکه طبق چشم‌انداز تعریف‌شده قرار است آبیاری با تانکر از چرخه فضای سبز شهری همدان خارج شود اظهار کرد: این اقدام در حوزه ترافیک، صرفه‌جویی در آب و حفاظت از محیط زیست مورد تأکید است.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه در خصوص گونه و اصلاح گونه‌های کاشت‌شده در فضای سبز شهری نیز از نظرات کارشناسی و متخصصان بهره بردیم، اظهار کرد: در این باره نشست‌هایی با حضور این عزیزان انجام شده و همچنان در دستور کار است تا در این موضوع نیز گونه‌های خاص با در نظر گرفتن الزامات اقلیمی و نیز توجه به مباحث زیبایی‌شناختی در دستور کار قرار گیرد.
جلیلوند ابراز کرد: با تشکیل اداره محیط زیست در شهرداری همدان انتظار می‌رود جایگاه محیط زیست و حفاظت از آن در پروژه‌های شهری مورد توجه قرار گیرد.
*کاشت یک درخت با تولد هر نوزاد
وی با بیان اینکه در حال حاضر کارهای اداری و مقدماتی برای به رسمیت شناخته شدن این اداره در مرکز در حال پیگیری است، اذعان کرد: با این وجود ما در شهرداری همدان معطل این موضوع نشدیم بلکه یکسری از کار‌ها را در این حوزه آغاز کردیم که برای نمونه می‌توان به درختکاری و هفته درختکاری اشاره کرد بدین ترتیب فضا به گونه‌ای فراهم شده که با تولد هر نوزاد والدین او بتواند نسبت به کاشت یک درخت در فضای تعریف‌شده از سوی شهرداری اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح به‌صورت محدود در هفته درختکاری کلید می‌خورد تصریح کرد: برای نوروز نیز در کاشت گونه و گل‌ها، از ظرفیت گلخانه‌داران همدانی استفاده کردیم که هم اشتغال‌زایی و هم صرفه‌جویی را به همراه داشت بنابراین طبق بررسی و مطالعات انجام‌شده قرارداد لازم با پیمانکاران منعقد شده که البته در کنار آن کاشت گونه‌ای مقاوم از بین اطلسی‌ها در همدان یعنی شهر اطلسی‌ها در دستور کار است که قبلاً به صورت آزمایشی در میدان کارآفرینی (بیمه) اجرا و نتیجه مطلوبی به همراه داشت.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد توجه به کیفیت محیطی در شهرهای امروز به‌ویژه در ایام نوروز به‌عنوان عنصری تحول‌آفرین و درآمدزا که می‌تواند چهره شهر را به‌عنوان یک نماد داخلی و بین‌المللی به همگان معرفی کند، شناخته می‌شود. در این بین وجود فضای سبز مناسب، المان‌های باهویت و زیبایی و آراستگی، بخش زیادی از فعالیت‌ها را در شهر سامان می‌دهد و باعث بالا رفتن کیفیت برخورداری شهروندان از محیط پیرامون و افزایش رفاه و لذت آن‌ها در فضاهای شهری می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت آراستگی شهر در این ایام علاوه‌ بر ایجاد کردن‌ فضایی‌ آرام‌ و دلپذیر می‌تواند بر زیبایی‌ و چشم‌نواز بودن‌ محیط‌ شهری‌ بیفزاید، در واقع ارتقای کیفیت محیط شهری، افزایش سطح رضایت شهروندان، توسعه و گسترش ابعاد مبلمان و سایر شاخص‌های رایج در کیفیت محیط را به همراه خواهد داشت. در دنیای کنونی اهمیت طراحی تجهیزات و مبلمان شهری و توجه به فضای سبز به حدی است که حتی از معماران شاخص فعال در زمینه طراحی صنعتی جهت طراحی و اجرای مبلمان و تجهیزات شهری و از اساتید حوزه طراحی فضای شهری به‌عنوان مشاور در طراحی شهرها و به مناسبت‌های مختلف دعوت می‌شود پس همین که امسال توجه به نظرات کارشناسی در بخش‌های مختلف از سوی مدیریت شهری مورد توجه و استناد واقع شده خود امری میمون و قابل توجه است.

شناسه خبر 66966