شناسه خبر:66991
1401/12/18 09:12:42

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: رضا تهامی درباره مجموعه کتاب‌های «گردشگری؛ آموزش مفاهیم زیست‌بوم‌گردی» با اشاره به همخوانی مباحث درسی با مباحث کتاب می‌گوید: با کاربردی کردن مباحث درسی در زندگی بچه‌ها، آن‌ها متوجه می‌شوند مباحث درسی چه اثری در زندگی‌شان می‌گذارد. کار ما تعمیق و لذت‌بخشی تمامی مباحث درسی است.

رضا تهامی، پژوهشگر، مولف و مدیر کتاب‌های دبستانک درباره مجموعه کتاب‌های «گردشگری؛ آموزش مفاهیم زیست‌بوم‌گردی» که مباحث مختلف گردشگری را به پایه‌های اول تا ششم ابتدایی آموزش می‌دهد، به ایسنا گفت: در این مجموعه، موضوعات مختلف گردشگری را همزمان با بحث‌های کتاب‌های درسی بچه‌های پیش برده‌ایم؛ گردشگری یکی از چهار کتاب اصلی برای کلاس اولی‌هاست که علاوه بر اهداف، نظرات و خط فکری‌ای که دارد، پایه محکمی برای آموزش خواندن و نوشتن برای بچه‌های کلاس اول است؛ زیرا مفاهیم را نشانه به نشانه در نظر گرفته است.
او افزود: مبحث‌های کتاب همزمان با کتاب‌های درسی جلو می‌رود و کودک همان کلماتی را که در کتاب‌های درسی خوانده و یادگرفته در متن‌های گردشگری هم می‌خواند. خود کودک به تنهایی می‌تواند متن را بخواند و بر روی آن‌ها فکر کند و این موضوع باعث می‌شود، خواندن و نوشتنش بسیار کاربردی و عملی انجام شود و کاری که می‌کند از یادش نرود و مفاهیم گردشگری را فراموش نکند.
این پژوهشگر با بیان این‌که این مجموعه می‌تواند به نهادینه شدن فرهنگ گردشگری کمک کند، توضیح داد: ما چند نوع گردشگری داریم؛ یک گردشگری که زیان‌بار است و باید جلوی آن را بگیریم، آن گردشگری که وقتی ملت می‌روند انبوهی زباله به جای می‌گذارند یا شاخه درخت می‌شکنند و.... گردشگری دیگر که قابل قبول و در جهان تشویق می‌شود، گردشگری همخوان با محیط زیست است. این گردشگری را که نه تنها به محیط لطمه نمی‌زند بلکه به آن کمک می‌کند، زیست‌بوم‌گردی می‌گویند. مجموعه یادشده، آموزش زیست‌بوم گردی است و همان‌طور که گفته شده مباحث کتاب منطبق با مباحث کتاب‌های درسی است مثلا اگر درس علوم مربوط به آشیانه پرندگان است در کتاب‌هم چنین موضوعی داریم.
تهامی خاطرنشان کرد: همخوانی مباحث درسی با مباحث کتاب، یک رابطه دوجانیه است یعنی مباحث درسی کمک می‌کند گردشگری بهتر فهمیده شود و آموزش گردشگری باعث می‌شود، یادگیری مباحث درسی عمیق و داوطلبانه باشد. در انتهای هر مبحث هم بخش «جست‌وجو کنید» داریم که می‌خواهیم کم‌کم فرهنگ تحقیق‌ کردن و یادگرفتن را جا بیندازیم. این موضوع هم اثر قابل ملاحظه‌ای هم در یادگیری مباحث درسی و هم گردشگری خواهد داشت وباعث کشف منابع جدیدگردشگری می‌شود. در واقع بچه‌ها چشمشان به دیدن چیزهای جدید عادت می‌کند که می‌تواند یکی از گزینه‌های غیر قابل رقابت در فرصت شغلی آینده‌شان باشد.
او یادآور شد: دبستانک نشر خاصی است و متعارف نیست. ما سال‌هاست داریم چراغ خاموش جلو می‌رویم و مجموعه وظایف آموزشی و تربیتی که آموزش و پرورش و کانون پرروش فکری بر عهده دارد، داریم قوی‌تر، منظم‌تر و به‌سامان‌تر انجام می‌دهیم. کتاب‌های دبستانک فقط به گردشگری محدود نمی‌شود و مجموعه‌های دیگری چون سواد خواندن، فلسفیدن و یادگیری متقاطع هم دارد که با روش‌ها و حالت‌های خاص خود به کودکان آموزش می‌دهد. این کتاب‌های که تکمیل شود، فعالیت‌هایمان بیشتر دیده می‌شود و در آینده نزدیک کاربردی کردن مباحث درسی در زندگی بچه‌ها را خواهیم دید و بچه‌ها متوجه می‌شوند مباحث درسی چه اثری در زندگی‌شان می‌گذارد. کار ما تعمیق و لذت‌بخشی تمامی مباحث درسی است. بارها شنیده‌ایم دیفرانسیل به چه دردمان می‌خورد یا در کجای زندگی‌مان قرار دارد و در نهایت به غلط و ناشی‌گری آن را حذف کردند که نتایجش را سال‌های بعد در دانشگاه‌ها خواهیم دید.
سیدرضا تهامی درباره مجموعه سواد خواندن با تأکید براین‌که سواد خواندن با روخوانی کتاب فرق دارد گفت: در این مجموعه نیز همزمان با مبحث‌های کتاب‌های درسی پیش رفته‌ایم و با استفاده از متن‌های کهن ادبیات قدیمی ایرانی، سواد خواندن را به کودکان آموزش می‌دهیم؛ در کلاس اول و دوم داستانی‌هایی بر اساس «کلیله و دمنه»، کلاس سوم و چهارم «کلیات سعدی» و پایه پنجم و ششم هم «مثنوی» مولانا انتخاب شده‌اند. بر روی همه متن‌ها کار کارشناسی انجام شده است و با استفاده‌ از راه‌های شناخت کلمات، نحو خواندن را یاد می‌گیرند و توانایی‌شان در خواندن افزایش می‌یابد. سواد خواندن مقوله مهمی است، ما در محیط دانشگاهی و در دوره کارشناسی ارشد آزمایش کرده‌ایم متأسفانه سواد خواندن نصف دانشجویان ضعیف است.
در معرفی این مجموعه آمده است: آموزش و توجه به گردشگری (با معنای زیست‌بوم‌گردی) اگر در ایران نهادیه‌ شود، ارزش مادی آن از همه صادرات نفتی و غیرنفتی به مراتب بالاتر خواهد بود. و این به‌جز ثمرات معنوی بی‌اندازه آن است.
 چه دورانی بهتر و مناسب‌تر از دبستان برای چنین هدفی است؟
شش کتاب گردشگری شامل شش کتاب برای اول تا ششم دبستان است. هر عنوان از مطالب جذاب گردشگری هم‌خوان با یکی از مباحث ریاضی، علوم و فارسی است. دانش‌آموز با گردشگری، مباحث درسی را بهتر (و کاربردی) فرا می‌گیرد و با مفاهیم درسی نیز معنای زیست‌بوم‌گردی را بهتر می‌فهمد.
جلد اول مجموعه توسط کوروس ضیایی و سیدرضا تهامی با قیمت 85 هزار تومان و باقی جلدها توسط کوروس ضیایی و با قیمت 95 تومان در نشر دبستانک راهی بازار کتاب شده‌اند.

شناسه خبر 66991