شناسه خبر:67004
1401/12/18 09:56:02
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان خبر داد:

همدان فاقد زیرساخت اضطراری اسکان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان با بیان اینکه متأسفانه تاکنون برای شهر همدان هیچ‌گونه فضایی با عنوان اسکان اضطراری به‌صورت تخصصی پیش‌بینی نشده است و آنچه امروز ما از آن برخورداریم تنها پارک و محیط باز شهری است، گفت: پارک‌های جدیدالاحداث ظرفیتی برای اسکان اضطراری هستند.

حوادث غیر مترقبه اتفاقاتی هستند که به‌طور غافلگیرکننده و گاه اجتناب‌ناپذیر رخ داده و به‌علت گستردگی تأثیر بر منابع مادی و انسانی و قطع روند طبیعی حیات، خارج از ظرفیت تطابق جوامع بوده و گاه بدون کمک‌های ملی و بین‌المللی، به فاجعه‌های انسانی منتهی می‌شوند؛ اما دراین‌بین ازجمله مسائل مرتبط با حوادث غیر مترقبه، اسکان آسیب‌دیدگان است. نظر به اینکه در نبود محلی برای اسکان اضطراری در شهر مشکلات عدیده‌ای می‌تواند به‌وجود بیاید، یک طرح اسکان اضطراری با روشی صحیح و منطبق بر استانداردهای بین‌المللی، ضرورت اساسی شهرها است؛ چراکه امروزه مدیریت بحران جزء جدایی‌ناپذیر برنامه‌ریزی شهری معاصر تلقی می‌شود و ازجمله سناریوهای کارآمد برای سامان‌دهی وضعیت آسیب‌دیدگان، «اسکان اضطراری» است که دراین‌بین بررسی الزام وجود این زیرساخت در کلان‌شهر همدان، خالی از لطف نیست. چراکه اسکان اضطراری مرحله‌ای است که طی آن فرایندهای اجتماعی توانمندسازی و بهبود نوع سکونتگاه‌ها پس از بحران صورت می‌گیرد، ازنظر اجتماعی اسکان اضطراری به‌ معنای نجات آوارگان، کمک به مصدومان و شروع فعالیت‌های روزانه پس از بحران است. این درحالی است که 30 مهرماه سال جاری رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه الگوی و چارچوب مشخصی در حوزه هوشمندسازی شهرها نداریم، گفت: همه شهرها باید به طرح پاسخ اضطراری به تهدیدات پایه شهر خود مجهز باشند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با علی سنجربگی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان با بیان اینکه متأسفانه تاکنون برای شهر همدان هیچ‌گونه فضایی با عنوان اسکان اضطراری به‌صورت تخصصی پیش‌بینی نشده است، گفت: آنچه امروز ما از آن برخورداریم، تنها پارک و محیط باز شهری است.
علی سنجربگی با تأکید بر اینکه بارها به این موضوع در جلسات مختلف اشاره کرده‌ام، اظهار کرد: همچنین به شهرداری پیشنهاد کردیم در پارک‌هایی که احداث آن را در دستور کار دارد، این مهم را مورد توجه قرار دهد.
وی با بیان اینکه باید این پارک‌ها به‌گونه‌ای تعبیه شوند که علاوه‌بر فراهم کردن بحث اسکان اضطراری در مواجهه با بحران‌ها هم بتوان از آن‌ها برای کمپینگ در ایام شلوغ سال همچون عید نوروز، اربعین و فصل تابستان استفاده کرد، افزود: نمونه‌های این پارک‌ها در شهرهایی همچون اصفهان و تهران وجود دارد.
سنجربگی با اشاره به نمونه‌ای از پارک‌های چندمنظوره در تهران، اظهار کرد: پارک افرا در منطقه 19 تهران که استان همدان به‌عنوان معین منطقه در مواقع اضطراری است، یکی از همین پارک‌ها بوده؛ به‌طوری که در آن تمام زیرساخت‌ها برای اسکان اضطراری فراهم شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان با تأکید بر مهیا شدن زیرساخت‌هایی همچون انشعابات آب، برق، گاز، سرویس‌های بهداشتی و غیره برای چندین‌هزار نفر در این پارک، تشریح کرد: علاوه‌بر این در محوطه پارک سکوهایی نیز پیش‌بینی شده که امکان استقرار موقت را در بستر کانکس و یا چادر، فراهم کرده است.
سنجربگی با بیان اینکه با توجه به محدودیت زمین در همدان انتظار نداریم که اراضی برای این مهم با درنظر گرفتن زیرساخت‌های چندگانه به‌صورت مجزا جهت اسکان موقت و اضطرای پیش‌بینی شود، اظهار کرد: با این وجود انتظار می‌رود شهرداری همدان هما‌ن‌طورکه پیش‌تر عنوان کردیم، در پارک‌هایی که در دستور احداث دارد، (در چند نقطه از شهر) اقدام به ایجاد زیرساخت و تهیه استانداردهای اسکان اضطراری کند.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان با توجه به تراکم جمعیتی در شهر همدان تنها در یک نقطه این امکانات و زیرساخت‌ها را فراهم کرد، گفت: بنا به شاخص‌های جمعیتی، این مهم باید در چند نقطه از شهر فراهم باشد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر ما برای اسکان اضطراری در مواجهه با اتفاقات غیر مترقبه همچون تصادفات زمستانه و مباحث این‌چنینی از مساجد و حسینیه‌ها استفاده می‌کنیم که ممکن است در مواقع بحرانی اماکن سرپوشیده مذکور خود خطر ریزش داشته باشند، اظهار کرد: باید درنظر گرفت که پارک‌های فعلی موجود استانداردهای اسکان موقت را نداشته و این امکانات در آن‌ها فراهم نیست.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد احداث پارک‌های چندمنظوره در شورای اسلامی شهر همدان نیز مورد استقبال قرار گرفت، تشریح کرد: انتظار می‌رود با توجه به ضرورت وجود چنین مکان‌هایی، این مهم به‌صورت جدی از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرد.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، مسئله مهم این است که در قانون برنامه چهارم توسعه تعریف پدافند غیر عامل آمده مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان تأسیسات، تجهیزات و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه مخرب دشمن و یا کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیر طبیعی می‌شود، پدافند غیر عامل نامیده می‌شود که یکی از این فعالیت‌ها و الزامات، داشتن مکان برای اسکان اضطراری است. زیرا با توجه به آسیب‌پذیری بالای شهرهای کشور برنامه‌ریزی اسکان و مراکز امدادرسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ احداث مکان‌های اسکان اضطراری در مناطق شهری، مستلزم مکان‌یابی صحیح و بر پایه مستندات و محاسبات علمی و فنی بوده که دراین‌بین شناخت معیارها و ضوابط مکان‌یابی مؤثر در استقرار مکان‌های اسکان اضطراری، از این جمله است. بر پایه واقعیات و تجارب کنونی، مکان‌گزینی مکان‌های اسکان اضطراری باید بر مبنای مخاطرات و تهدیدات طبیعی و انسان‌ساخت و برای نجات جان جمعیت پویا و با درنظر گرفتن شعاع زمانی و مکانی، انجام پذیرد.

شناسه خبر 67004