شناسه خبر:67204
1401/12/22 13:34:57

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در مراسم چهارشنبه آخر سال مراقب محیط‌زیست باشیم‌، گفت: با مقامات قضایی هماهنگ کرده‌ایم تا با متخلفانی که در این شب موجب تخریب محیط زیست می‌شوند به شدت برخورد شود.

شیرینی شب چهارشنبه سوری را همه هم نسلان ما درک کرده‌اند، از یک هفته قبل برای این شب آماده می‌شدیم، در غروب سه‌شنبه آخر سال بوته‌های خار و یا کاه و کُلِش‌های جمع شده (‌باقیمانده ساقه برنج و گندم) در سه‌، پنج یا هفت کپه آماده می‌شوند تا همزمان با غروب آفتاب آتش زده شوند، در این زمان شور و غوغایی در حیاط و یا کوچه برپا می‌شد، در زمان‌های نه چندان دور تمام این کارها با جمع شدن همسایه‌ها در کوچه و خیابان انجام می‌گرفت از این رو همه به نوبت از روی آتش می‌پریدند و شعر معروف زردی من از تو سرخی تو از من را می‌خواندند و با این کار تلاش می‌کردند که نحسی و بیماری را از خود و خانواده دور کنند.

جالب‌تر اینکه از نگاه نیاکان ما‌، خاکستر باقیمانده از این آتش هم نحس بود، بنابراین بعد از پایان آتش، مادر خانه خاکسترها را جمع و به بیرون از خانه می‌برد و زمان بازگشت در خانه را به شدت می‌کوبید و به اهالی خانه می‌گفت که از مراسم شادی برگشته است؛ به این ترتیب وارد منزل می‌شد، در کنار این سنت زیبا‌، اما در این شب پختن آش‌، قاشق زنی‌، فال گوش، گرفتن فال، آب پاشی و بخت گشایی دختران هم بهانه ای برای دور هم جمع شدن خانواده‌ها و آمدن خنده و شادی بر لب‌ها بود.

اما در چند سال اخیر مشخص نیست چه بلایی بر سر این سنت زیبا و شاد آمده است، طوری که به جای اینکه خانواده‌ها از رسیدن این شب خوشحال باشند قصه عالم به دلشان هجوم می‌آورد چون نگران فرزندانشان هستند، این روزها چهارشنبه سوری دیگر شبیه آیین قدیمی خود نیست و بیشتر شبیه میدان جنگ است، در این شب به جای لذت بردن باید مراقب باشی تا مجروح نشوی، اگر هم از خانه خارج نشوی صداهای مهیب ترقه و نارنجک امانت را می‌برد و آسایش را می‌گیرد.

در کنار این مسائل که برای انسان‌ها پیش می‌آید اما حیات وحش و محیط زیست هم در این شب در امان نیستند، به‌طوری‌که شاهد آتش گرفتن درختان و دشت‌های زیادی در این شب هستیم از سوی دیگر صدای مهیب انفجار موجب سکته قلبی پرندگان و گاها سقط جنین گونه‌های حیات وحش می‌شود که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حیات وحش معمولا برای این شب دستورالعمل‌هایی را تهیه و به استان‌ها ابلاغ کرده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در این‌باره گفت: دستورالعمل مربوط به چهارشنبه سوری تهیه و به ادارت کل محیط زیست استان‌ها ابلاغ شده است، در این دستورالعمل بر آماده باش نیروها در قبل و شب چهارشنبه سوری تاکید شده است.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: بر اساس این دستورالعمل قرار است یک آموزش همگانی قبل از شب چهارشنبه سوری برگزار شود و در آن بر خطراتی که دراین شب محیط زیست را تهدید می‌کند اشاره شود، همچنین در شب چهارشنبه سوری نیز تمام نیروها موظفند آماده باش باشند تا در صورت بروز آتش سوزی در مناطق حفاظت شده و یا هر تخریب محیط زیستی دیگر سریع اقدام کنند.

وی اظهار کرد: آلودگی صوتی ناشی از انفجار ترقه ها، موجب می‌شود تا پرندگان سکته کنند و سایر گونه‌های حیات وحش در صورت باردار بودن جنین خود را از دست بدهند، مراسم چهارشنبه سوری با فصل زادآوری و تخم گذاری پرندگان همراه است از این رو زمانی که احساس ناامنی کنند لانه خود را ترک می‌کنند و با این کار چرخه جوجه آوری آن سال آنها متوقف می‌شود، حتی در چند سال گذشته فردای چهارشنبه سوری لاشه تعداد زیادی از حیوانات به ویژه پرندگان مشاهده شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این شب شرایط چهارپایان هم بهتر از پرندگان نیست، بعضا این صداها به حدی زیاد است که باعث سقط جنین آنها می‌شود، آلودگی ناشی از انفجار و آتش افروزی‌های بی ضابطه هم موجب آلودگی هوا می‌شود که این شرایط هم برای انسان و گونه‌های جانوری مضر است.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته در این شب مناطق حفاظت شده ما به ویژه آنهایی که نزدیکی مناطق مسکونی واقع شده اند دچار آتش سوزی شده و خسارات زیادی را متحمل شدند از این رو از مردم درخواست می‌کنیم تا مراقب باشند و با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.

سرهنگ محبت خانی تاکید کرد: همچنین با مقامات قضایی هماهنگی لازم انجام شد تا اگر فردی یا افرادی موجب تخریب، خسارت و آتش سوزی شوند به اشد مجازات برسند، در واقع هماهنگ شد با متخلفانی که موجب تخریب محیط زیست می‌شوند به شدت برخورد شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 67204