شناسه خبر:67208
1401/12/23 10:23:04

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان ضمن توصیه و هشدار به شهروندان درخصوص خطرات ناشی از چهارشنبه پایان سال و رعایت مسائل ایمنی در این آیین سنتی، اعلام کرد: خودروها و یگان‌های عملیاتی این نهاد خدماتی علاوه‌بر ایستگاه‌های ثابت در هفت نقطه از سطح شهر و از اوایل هفته جاری مستقر شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه سپهرغرب و به نقل از سازمان آتش‌نشانی همدان، سیدصادق پورسینا اظهار کرد: مراسم چهارشنبه آخر سال سنتی است که از دیرباز در بین ایرانیان بوده، اما امروزه این مراسم با حوادث تلخی همراه است و برخی از جوانان بدون اینکه از گذشته این رسم و آیین خبری داشته باشند، با استفاده از مواد محترقه خطرناک و پُرسروصدا، چهارشنبه آخر سال را به کام خود و دیگران تلخ می‌کنند.
وی با بیان اینکه هرساله در این ایام شاهد سوانح و حوادثی دلخراش هستیم، افزود: با وجود فرهنگ‌سازی‌ها و آموزش‌های ارائه‌شده از سوی ارگان‌های امدادی مختلف، بازهم نوجوانان و جوانان ناآگاه با ساخت و استفاده مواد محترقه غیر استاندارد و دست‌ساز، تهدید جدی برای جان خود و دیگر همشهریان هستند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی در منزل، زیرزمین و محل کار را خطرساز اعلام کرد و ادامه داد: والدین باید مواظب فرزندان خود دراین‌باره باشند.
پورسینا با ارائه نکاتی درخصوص حوادث و خطرات ناشی از شب چهارشنبه آخر سال، ابراز امیدواری کرد: با رعایت این اصول هرساله از این شب و برپایی این جشن بدون کوچک‌ترین آسیبی لذت کافی را ببریم.
وی توصیه کرد: همشهریان از حمل مواد محترقه، آتش‌زا و انفجاری حتی با مقادیر بسیار کم در جیب و کیف و ریختن مواد سریع‌الاشتعال مانند نفت و بنزین روی آتش به‌شدت خودداری کنند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان با بیان اینکه مردم در چهارشنبه آخر سال از ایجاد آتش‌های حجیم و غیر قابل کنترل خودداری کنند، تأکید کرد: مواد آتش‌زا (محترقه، منفجره) را به طرف افراد و زیر خودروها پرتاب نکنید.
پورسینا ادامه داد: از پرتاب مواد آتش‌زا مثل فشفشه و موشک روی درختان، پشت بام و بالکن خانه‌ها و قرار دادن ظروف تحت فشار ازجمله کپسول، اسپری و حشره‌کش‌ها روی آتش خودداری شود.
وی با بیان اینکه مردم درصورت بروز حوادث ضمن خونسردی با شماره 125 تماس بگیرند، ابراز امیدواری کرد تا با رعایت ضوابط و هشدار‌های ایمنی توسط شهروندان شاهد برپایی جشن چهارشنبه پایان سال توأم با شادی و نشاط باشیم.
پورسینا گفت: همه کارکنان سازمان اعم از ستادی، عملیاتی و پشتیبانی از 20 اسفندماه سال 1401 تا 15 فروردین‌ماه 1402 آماده‌باش هستند و خودروهای عملیاتی در نقاط پُرترافیک شهر به‌منظور امدادرسانی سریع در حوادث احتمالی مستقر شده‌اند.
وی برگزاری آموزش‌های مقدماتی– توجیهی آتش‌نشانی در زمینه نحوه اطفای حریق با استفاده از خاموش‌کننده‌های دستی برای دانش‌آموزان مدارس و کسبه، مساجد، پایگاه‌های بسیج و ادارات سطح شهر، تهیه و چاپ بنر با مضامین، تصاویر و نکات ایمنی هشداردهنده و بازدارنده در رابطه با حوادث چهارشنبه‌سوری و نصب در همه معابر، میادین اصلی و بلوارهای سطح شهر را ازجمله تمهیدات در چهارشنبه آخر سال دانست.
پورسینا اظهار کرد: تهیه و چاپ بروشور و تراکت تبلیغاتی با مضمون نکات ایمنی و هشداردهنده درخصوص مراسم چهارشنبه آخر سال و اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی مردم از مواد آتش‌زا و محترقه غیر استاندارد، از دیگر برنامه‌های آتش‌نشانی است.

شناسه خبر 67208