شناسه خبر:67232
1401/12/23 10:49:40

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها توزیع عادلانه ثروت در این استان را به دنبال دارد.

پیمان اسکندری روز دوشنبه در همایش طرح جهش تولید در دیمزارهای کردستان که در مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در چهار مورد به طور رسمی به حوزه امنیت غذایی و اهمیت آن تأکید کردند و با تحریم‌هایی تحمیل شده بر کشورمان و جنگ‌های بین‌المللی که اتفاق افتاد اهمیت حکمرانی غذا هم نمود بیشتری پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه با جنگ بین اوکراین و روسیه همه کشورهای دنیا اقدام به بازمهندسی در حوزه تامین امنیت غذایی کردند، ادامه داد: در ایران هم خودکفایی و به حداقل رساندن نیاز به خارج از کشور در تولید کالاهای راهبردی جزو اولویت‌ها قرار داده شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: تأکیدات رهبر معظم انقلاب در افزایش عملکرد محصولات در اراضی دیم منجر به ورود ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) به این بخش شد.
به گفته اسکندری پایه اقتصاد کردستان بر محور کشاورزی است به گونه‌ای که 30 درصد اشتغال و 25 درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به این بخش است.
وی با بیان اینکه 88 درصد اراضی کشاورزی کردستان را اراضی دیم تشکیل داده است، یادآور شد: اگر 400 کیلوگرم در هکتار هر سال به عملکرد تولید گندم در استان افزوده شود حدود 240 هزار تن افزایش تولید این محصول و دو هزار و 800 میلیارد تومان تولید ثروت خواهیم داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به وجود 130 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان، گفت: بیشتر این بهره‌برداران در بخش زراعت به‌ویژه تولید گندم فعال هستند.
اسکندری یادآور شد: امسال برای سومین سال متوالی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان به اجرا درآمد که 591 هزار هکتار از اراضی استان زیرپوشش آن قرار گرفت.
وی اظهار کرد: سود سرمایه‌گذاری بخش صنعت به یک مجموعه و شرکت برمی‌گردد و تنها مزیت آن ایجاد اشتغال برای مردم منطقه است ولی تولید در بخش کشاورزی موجب ایجاد ثروت در استان و تحرک و تحول اقتصادی در همه بخش‌ها می‌شود.
یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است.
96 درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی 52 هزار و 670 هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.
بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال 1400 است در 791 هزار و 970 هکتار زیر کشت، یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم 443 هزار تن بوده است.
از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان 87 درصد دیم و فقط 13 درصد آن آبی است. سالانه حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به‌ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.
79 درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

شناسه خبر 67232