شناسه خبر:67323
1401/12/25 09:54:15

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان همدان گفت: اگر اعتبار تخصیص داده‌شده در سفر رئیس‌جمهور به استان برای احیای بزرگ‌ترین مجموعه تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا جذب شود، ‌فرصت اشتغال برای 100 نفر ایجاد می‌شود.

حسن خانجانی‌موقر ‌در حاشیه بازدید از مزرعه نیمه‌تعطیل «قزل دانش» در نهاوند اظهار کرد: این مزرعه مرکز تولید و تکثیر ماهی قزل‌آلا در کشور و تکثیر تخم چشم‌زده قزل‌آلا است که سال 1393 به‌علت آلودگی ناشی از آب مورد استفاده در «سایت گردشگری در سراب گاماسیاب»، علاوه‌بر تحمل خسارت 20 میلیارد تومانی، تمامی لاروماهی‌های زنده در مزرعه نیز نابود شدند.
وی ابراز کرد: به گفته مدیر شرکت قزل دانش، در حدود 30 درصد از نیاز کشور به تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در این مزرعه تولید می‌شود که با توجه به دمای مناسب طبیعی آب، خارج از فصل امکان پرورش ماهی هم دارند.
دادستان همدان عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات را مشکل نخست این مرکز عنوان کرد و افزود: در سفر رئیس محترم جمهور در مردادماه سال جاری به استان، با پیگیری‌های انجام‌شده اعتبار مورد نیاز تخصیص داده شده، اما تاکنون جذب نشده که تحقق آن نیاز به همراهی فرماندار و استاندار دارد.
خانجانی‌موقر تصریح کرد: درصورت جذب اعتبار تخصیص داده‌شده، لوله‌کشی از سرچشمه تا مزرعه به‌منظور راه‌اندازی امن چرخه تولید یا همان پوشش کانال آب ورودی از سرچشمه تا سرریز نیروگاه و نیز بازسازی کمی و کیفی بخش‌هایی از مزرعه، انجام می‌شود.
وی قول مساعد داد تا برای جذب اعتبار مصوب‌شده مطابق با قانون و به‌منظور حمایت از تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی، پیگیر خواسته صاحبان شرکت «قزل دانش» باشد.
این مقام مسئول قضائی ادامه داد: اگر اعتبار مطرح‌شده تماماً جذب شود، این مجموعه به‌طور کامل احیا شده و علاوه‌بر فراهم کردن فرصت اشتغال برای 100 نفر تا حدود قابل توجهی نیاز کشور به تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا را مرتفع و سالانه از خروج پنج میلیون دلار ارز هم جلوگیری می‌کند.

شناسه خبر 67323