شناسه خبر:67442
1402/1/16 09:04:53

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: سال گذشته 235 میلیارد و 365 میلیون و 381 هزار و 130 ریال کالای قاچاق در این گذرگاه مرزی با تلاش‌های صورت گرفته و کنترل مبادی ورود و خروج کشف و توقیف شد.

«قاسم مطلبی» روز سه‌شنبه افزود: در این رابطه 68 فقره پرونده تشکیل و 77 نفر متخلف نیز به پرداخت 661 میلیارد و 882 میلیون و 581 و 102ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
وی اظهار کرد: گازوئیل، خامه گیاهی، اسپری رنگ، پیاز و گوجه از مهمترین کالاهای کشف شده است که از متخلفان و سودجویان کشف شده و پس از توقیف کالا با تشکیل پرونده متخلفان برای اعمال قانون به دستگاه قضا معرفی شدند.
مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: اقدامات خوبی در راستای کشف کالاهای قاچاق در مرز انجام شده و تدابیر لازم برای کنترل بیشتر قاچاق کالا در مرز اتخاذ شده و با متخلفان برخورد می‌شود.
وی افزود: گمرک پرویزخان در تمام ایام تعطیلات نوروز امسال به صورت تمام وقت و شبانه روزی فعالیت می‌کرد چون رسالت کار گمرک به عنوان مرزبانان اقتصادی کشور رونق اقتصادی مرزها است.
مطلبی ادامه داد: در ایام نوروز که بسیاری از ادارات و نهادهای مختلف از تعطیلات استفاده کردند گمرکات مرزی و به ویژه گمرک پرویزخان با توجه به موقعیت راهبردی که در غرب کشور دارد بدون وقفه در راستای مبادلات تجاری فعال بود.
او اضافه کرد: در ماه‌های منتهی به آخر سال 1401به صورت میانگین روزانه 700 کامیون صادراتی وارد مرز می‌شد و همکاران این اداره کل به صورت تمام وقت در امر صادرات، واردات، ترانزیت و همچنین بخش مسافری فعالیت می‌کردند.
وی گفت: تلاش ما در سال جدید حرکت در مسیر تحقق شعار سالی است که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند و اهتمام همه ما کمک به توسعه صادرات، روان‌سازی و گسترش مبادلات تجاری با کشور عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می‌شود.
مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
این مرز قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و 45 درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.
هم‌اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
استان کرمانشاه در مجموع 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز 2 مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شناسه خبر 67442