شناسه خبر:67523
1402/1/17 10:12:29

سپهرغرب، گروه خبر: معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان گفت: 40 محکوم به قصاص نفس در این استان سال گذشته با تلاش‌های صورت‌گرفته بخشیده شدند.

سیدهادی مصطفوی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برخی شهرستان‌های این استان همچنان فرهنگ‌های غنی قومی و قبیله‌ای را حفظ کرده‌اند، اضافه کرد: در این شهرستان‌ها با وساطت ریش‌سفید یک پرونده قتل منجر به گذشت می‌شود؛ بنابراین می‌طلبد این خُرده‌فرهنگ‌ها به‌عنوان یک ظرفیت از سوی رسانه ترویج شود.
معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان تصریح کرد: 90 درصد قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی است و به‌علت خشم و عصبانیت فرد رخ می‌دهد.
مصطفوی با بیان اینکه به شهرداری همدان توصیه شد که اِلمانی با مضمون «عصبانیت کلید همه شرارت‌ها است» در شهر نصب کند، افزود: برای پیشگیری از بروز برخی تخلفات ازجمله قتل، باید روی کنترل خشم کار شود؛ همچنین فرهنگ عذرخواهی اشاعه یابد.
معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان اظهار کرد: بسیاری از پرونده‌های تشکیل‌شده در مجموعه قضائی برای به‌اصطلاح «روکم‌کنی» است، درحالی که مردم باید بدانند که عمر انسان آنقدر طولانی نیست که آن را در راهروهای دادگستری صرف کند.
مصطفوی گفت: تمامی پرونده‌های مطروحه در مجموعه قضائی ابتدا در شورای حل اختلاف بررسی می‌شود، بنابراین شوراهای حل اختلاف نخستین نقش را ایفا می‌کنند.
وی با بیان اینکه هیئت‌های صلح زیرمجموعه شورای حل اختلاف هستند، ادامه داد: اشاعه فرهنگ مصالحه در جامعه نخستین اولویت این معاونت با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها به‌ویژه خبرنگاران است.
معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان ابراز کرد: تفاهم‌نامه‌ مشترکی بین دادگستری و اداره کل فرهنگ و ارشاد برای تولید محتوا تنظیم شده که به‌زودی بین این دو مجموعه منعقد می‌شود.
مصطفوی با تأکید بر اینکه جامعه نیازمند تولید محتوا در حوزه مصالحه است چراکه دراین‌باره ضعف‌هایی احساس می‌شود، تصریح کرد: برخی مواقع تأثیر کلیپی یک‌دقیقه‌ای از صدها منبر و سخنرانی بیشتر است؛ چراکه هر فرد هم‌اینک دارای یک گوشی تلفن همراه بوده که به‌راحتی این کلیپ در اختیار همه قرار می‌گیرد.
معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان ادامه داد: خبرنگاران و رسانه‌های جمعی در حذف برخی از فرهنگ‌های نادرست و ناهنجاری‌های اجتماعی نقش مهمی داشتند؛ بنابراین با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن برای تقابل با این جبهه با هم‌فکری، باید به نقطه‌نظر مشترک برسیم.
مصطفوی افزود: برقراری ارتباط صمیمی با حوزه رسانه و برگزاری جلسات فصلی با این مجموعه می‌تواند مجموعه قضائی را در کاهش جمعیت کیفری کمک کند.
وی با بیان اینکه ستاد صبر (صلح، بخشش، رضایت) در همه استان‌ها ازجمله همدان شکل گرفته است، اظهار کرد: پویش امام رئوف درحال برگزاری است تا مردم به حرمت امام هشتم از شکایت خود صرف نظر کنند.
معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان ادامه داد: بسیاری از پرونده‌های متشکله در دادگستری، ازجمله جرائم غیر عمد جنبه قضائی ندارند و با وساطت و گذشت می‌توان پرونده را مختومه کرد.

شناسه خبر 67523