شناسه خبر:67613
1402/1/20 11:35:45

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان همدان گفت: 110 مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز در سال گذشته اجرا و 400 هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی آزادسازی شد که نسبت به مدت مشابه در سال 1400 رشد چشمگیری داشت.

سرهنگ «حسن جعفری جوزانی» روز شنبه افزود: در همین مدت بیش از 2 هزار اخطاریه تغییرکاربری غیرمجاز در اراضی استان همدان در سال گذشته صادر و 588 مورد تبصره 2 ماده 10 اجرا شد.

وی اظهار داشت: بیشترین تغییر کاربری‌های شناسایی شده به ترتیب در همدان با 691 مورد، ملایر 440 و بهار با 394 مورد است و فامنین با 48مورد، کمترین تغییرکاربری شناسایی شده را به خود اختصاص داده است.

سرهنگ جعفری جوزانی تاکید کرد: افراد پیش از هرگونه ساخت و ساز استعلام‌های لازم را در خصوص چگونگی ارائه مجوز و قابلیت انجام کار بگیرند؛ چراکه در صورت شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز، اقدام‌های قانونی به عمل خواهد آمد.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: تغییر کاربری غیرمجاز آسیب جبران ناپذیری به خاک و اراضی کشاورزی و در نهایت امنیت غذایی وارد می‌کند.

سرهنگ جعفری جوزانی با بیان اینکه پیش از این صدمه غیرقابل جبران باید مانع از آن شویم از شهروندان خواست با شماره 131 به صورت مستقیم تماس گیرند و تغییرکاربری‌ها را به اطلاع همکاران ما برسانند.

وی افزود: بیش از نیمی (66 مورد) از قلع و قمع تغییرکاربری‌های غیرمجاز در همدان صورت گرفته است و پس از آن اسدآباد با 22 مورد بیشترین آمار قلع و قمع را داشته است و رزن و درگزین شهرستان‌های بدون قلع و قمع در سال گذشته بوده‌اند.

بر اساس ماده 10 تبصره 2 «هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود.

چنانچه به‌طور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(1)‌ماده(1)‌این قانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره متبوع جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام کنند.

شناسه خبر 67613