شناسه خبر:67746
1402/1/22 09:34:28

سپهرغرب، گروه خبر: اواخر پاییز سال گذشته بود که محمدرضا سهیلی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب کرد به میزبانی قصرشیرین خبر داد، جشنواره‌ای که هنوز برگزار نشده و برپایی آن نیز در هاله‌ای از ابهام است.

جشنواره بین‌المللی اسب کرد قرار بود اسفند سال گذشته برگزار شود تا مقدمه‌ای برای تدوین پرونده ثبت جهانی این نژاد اسب با حضور کشورهای ایران، عراق، سوریه و ترکیه باشد، اما اسفند ماه، داریوش فرمانی سرپرست میراث فرهنگی استان پس از بازگشت از سفر به استانهای حلبچه، سلیمانیه و گرمیان عراق و رایزنی برای همکاری مشترک در خصوص تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد، اعلام کرد که جشنواره بین‌المللی اسب کرد، در فروردین 1402 برگزار می‌شود.
حالا که به روزهای پایانی فروردین ماه نزدیک می‌شویم و خبری از برگزاری این جشنواره نیست، به سراغ سرپرست میراث فرهنگی استان رفتیم تا در خصوص زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب کرد از او بپرسیم.
داریوش فرمانی، با اشاره به ثبت ملی اسب کرد در 19 دی سال گذشته، اظهار کرد: پس از ثبت ملی اسب کرد که خاستگاه آن کرمانشاه است، برنامه ریزی برای تدوین پرونده ثبت جهانی آن آغاز شد.
وی ادامه داد: هرچند که خاستگاه اسب کرد در کرمانشاه است، اما گسترده پرورش آن مناطقی از کشورمان و بخش‌های کردنشین کشورهای عراق، سوریه و ترکیه را هم در بر می‌گیرد، بنابراین تلاش کردیم تا پرونده آن را به صورت بین‌المللی تدوین کنیم که البته این مسئله به تسریع در روند ثبت جهانی شدن آن هم کمک خواهد کرد.
سرپرست میراث فرهنگی استان با بیان اینکه برای ثبت جهانی این نژاد اصیل اسب باید مقدماتی انجام گیرد، گفت: یکی از این مقدمات معرفی و رویدادسازی است که در این راستا برنامه برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب کرد در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: هرچند که قرار بود این جشنواره در اسفند ماه برگزار شود، اما در سفری که در همین ماه به کشور عراق داشتم، مقرر شد آن را در فصل بهار برگزار کنیم.
فرمانی که پیش از این فروردین ماه را زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب کرد اعلام کرده بود، درخصوص زمان دقیق برگزاری این رویداد هم گفت: هنوز زمان و مکان دقیق آن مشخص نیست.

شناسه خبر 67746