شناسه خبر:67888
1402/1/27 07:54:14

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، دو منطقه تالاب هشیلان و سومار چنانچه مدیریت نشوند، در آینده امکان تبدیل شدن به کانون ریزگرد را دارند.

فرشاد فتاحی، با اشاره به تداوم خشکسالی و تغییرات اقلیمی و اینکه بارش‌های مقطعی که در سال‌های اخیر داشتیم نمی‌تواند به پایان کم‌آبی کمک کند، گفت: با این روند احتمال تشکیل کانون‌های گرد و غبار در سراسر کشور از جمله نقاطی از استان کرمانشاه وجود دارد.

وی درباره نقاطی از استان که امکان تبدیل شدن به کانون ریزگرد را دارند، افزود: یکی از مهمترین این نقاط تالاب هشیلان است که طی سال‌های اخیر با کم‌آبی و خشکی مواجه شده و ادامه این روند می‌تواند این تالاب را به یک کانون گرد و غبار تبدیل کند.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه سومار و خصوصا اطراف منطقه "زله‌زرد" را نیز از دیگر نقاطی دانست که می‌تواند کانون بالقوه ریزگرد باشد.

فتاحی با بیان اینکه ایجاد کانون ریزگرد در تالاب هشیلان بواسطه نزدیک بودن به شهر کرمانشاه نگرانی بیشتری را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: تنها راهکار جلوگیری از ایجاد این کانون، پیشگیری از خشک شدن تالاب است.

وی اصلی‌ترین عامل خشکسالی تالاب هشیلان را وجود چاه‌های غیرمجاز در اطراف تالاب و برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی اطراف اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر چاه‌های مجازی که در این محدوده داریم، 19 حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی شده که آسیب جدی به تالاب وارد می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: از آنجایی‌که امکان دخل و تصرف در وضعیت بارش‌ها وجود ندارد، تنها کاری که می‌توان برای حفظ تالاب هشیلان انجام داد برخورد جدی و بازدارنده با چاه‌های غیرمجاز است.

فتاحی خاطرنشان کرد: در منطقه سومار نیز مشکل اصلی چرای بی‌رویه و خارج از ظرفیت در منطقه و نابودی مراتع است، زیرا وقتی که خاک توسط پوشش گیاهی تثبیت نشود، به راحتی با جریانات هوا جابجا خواهد شد.

وی جلوگیری از چرای بی رویه را تنها راهکار پیشگیری از ایجاد کانون ریزگرد در سومار دانست و اضافه کرد: اگرچه روش‌هایی مانند تثبیت بیولوژیک خاک از طریق کاشت گونه‌های مقاوم نیز می‌تواند سازنده باشد، اما چون چرا در این منطقه زیاد است و این منطقه نیز صرفا ظرفیت کاشت گونه‌های مرتعی را دارد، هرگونه کشت بی فایده بوده و توسط دام‌ها خورده خواهد شد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون نیز در فصول گرم سال در این منطقه با تلاطم هوا شاهد گرد و غبار محلی هستیم، عنوان کرد: هنوز وسعت این گرد و غبار آنقدر نیست که یک کانون ریزگرد تلقی شود، اما این ظرفیت را برای آینده دارد.

فتاحی ادامه داد: اگرچه اکنون در سطح استان کانون ریزگرد نداریم، اما چنانچه از هم اکنون روش‌های بازدارنده با جدیت پیگیری نشود، در سال‌های آتی تشکیل کانون‌های ریزگرد در کرمانشاه به یک معضل جدی تبدیل خواهد شد.

وی پیشگیری از ایجاد کانون‌های ریزگرد را وظیفه همه دستگاه‌ها دانست و اظهار کرد: محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند موضوع را مدیریت کند و نیازمند همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها خصوصا منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و... و البته فرهنگسازی برای مردم هستیم.

شناسه خبر 67888