شناسه خبر:67962
1402/1/28 14:04:37

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که کشورهای منطقه باید با هماهنگی و انسجام امنیت را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: طی یکی دو ماه آینده شاهد تغییرات ماهوی در روابط کشورهای عربی، اسلامی و منطقه غرب آسیا خواهیم بود.

حسن عابدینی در تحلیل خود از تحولات اخیر در منطقه پس از توافق ایران و عربستان و به ویژه بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر راه حل سیاسی به منظور برون رفت از بحران درباره سوریه اظهار داشت: تحولات در منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد که دوران پر تنش 10 ساله به مرحله ثبات می‌رسد و به همین دلیل کشورهای منطقه دریافته‌اند که باید به دنبال امنیت دسته جمعی بروند.

وی تصریح کرد: طی این سال‌ها قدرت‌های بزرگی که به منطقه آمدند علیرغم تبلیغات، اقدامات شان نتیجه‌ای جز ایجاد اختلاف، ناامنی و تخریب زیر ساخت‌های منطقه‌ نداشت. حتی قراردادهای چند ده میلیارد دلاری که با برخی از کشورهای منطقه بستند، سلاح آورده و علیه کشورهای منطقه از آن استفاده کردند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین یادآور شد: داعش را ایجاد کردند و کشورهای عراق و البته سوریه را به گونه‌ای تخریب کردند که حداقل به 30 سال قبل برگشتند و تخریب زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها طوری اتفاق افتاد که تاثیرات آن سالیان دراز پابرجا خواهد ماند. همچنین کشته و زخمی شدن هزاران نفر از پیامدهایی است که در پی دخالت قدرت‌های بزرگ در غرب آسیا رخ داد.

عابدینی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی تلاش کرد خود را دلسوز این کشورها نشان دهد اما دیدیم که این‌ها هدف شان از نشست و برخاست با کشورهای منطقه صرفا فریب دادن آن‌ها و نه حل مشکلات بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: حتی رژیم صهیونیستی دست از تجاوز و آدم کشی و تخریب منازل فلسطینیان بر نداشت اینگونه نبود که گمان شود نشستن بر سر میز مذاکره با رژیم صهیونیستی منجر به ایجاد آرامش در فلسطین اشغالی خواهد شد، بلکه این موضوع استمرار یافته و روز به روز خشونت رژیم صهیونیستی در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه طی یکی دو ماه اخیر شاهد شکل گیری نظم نوین در غرب آسیا هستیم، گفت: ملت‌های منطقه از جایگاه کانونی برخوردار هستند، اگر ما آرامش در روابط کشورهای منطقه را ببینیم این مساله بر روی پرونده‌هایی مانند لبنان، عراق، سوریه، فلسطین و یمن تاثیر تعیین کننده ای می‌تواند داشته باشد.

عابدینی خاطرنشان کرد: تجربه یک دهه گذشته به بسیاری از حکمرانان این درس را داد که چاره ای نیست، کشورهای منطقه با هماهنگی و انسجام، امنیت منطقه را حفظ کنند.

وی یادآور شد: تنش زدایی میان ایران و عربستان که از دیرباز دو کشور قدرتمند و تاثیر گذار منطقه بوده اند آرام آرام تاثیرات خود را بر جای می‌گذارد، به نظر می‌رسد باید هر چه سریع تر جنگ یمن تمام شود، یمنی که طی 8 سال گذشته مورد هجوم سنگین قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه در تحلیل خود از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درخصوص حل مشکل سوریه نیز اظهار داشت: به نظر می‌رسد 135 کشوری که 11 سال پیش در تونس جمع شدند تا زمینه را برای سرنگونی دولت سوریه فراهم آورند، اکنون که دیدند مردم کشورها می‌توانند نقش تعیین کننده ای در تحولات داشته باشند از مواضع خود عقب نشینی کرده اند.

وی افزود: سازمان همکاری اسلامی در اقدام غیر قابل پذیرش حدود 10 - 11 سال پیش تلاش کرد تا سوریه را از اتحادیه عرب خارج کند، سوریه اخراج شد. اما آیا کشورهای عرب به اهداف خودشان رسیدند؟ خیر. لیکن امروز به نقطه مثبت دست یافته اند و از دولت سوریه برای شرکت در اجلاس اتحادیه عرب دعوت می‌کنند.

عابدینی تاکید کرد: سازمان همکاری اسلامی ‌باید به تعهدات خود وفادار باشد و انسجام و اتحاد کشورهای اسلامی را دنبال کند. کشورهای حوزه خلیج فارس اکنون این مساله را می‌دانند که جنگ و خونریزی به نفع قدرت‌های بزرگ است.

وی در پایان پیش‌بینی کرد که طی یکی دو ماه آینده شاهد تغییرات ماهوی در روابط کشورهای عربی، اسلامی و منطقه غرب آسیا باشیم.

به گزارش ایسنا، صبح شنبه وزارت خارجه عربستان در پایان نشست مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و عراق بیانیه‌ای درباره سوریه صادر کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «واس» عربستان، در این بیانیه آمده است: راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و وجود نقش رهبری عربی در تلاش‌هایی با هدف پایان بحران و ایجاد سازوکارهای لازم برای این نقش و نیز افزایش مشورت بین کشورهای عربی به طوریکه تضمین کننده موفقیت این تلاش‌ها باشد، اهمیت دارد.

در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: درباره تلاش‌های به کار گرفته شده به منظور دستیابی به راه حل سیاسی لازم برای سوریه که به تمام پیامدهای وضعیت این کشور پایان دهد و حافظ وحدت سوریه، امنیت و ثبات و هویت عربی‌اش‌ باشد، رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه‌ها انجام گرفت، تا این کشور به آغوش اعراب بازگردد و به خیر و صلاح ملت برادر باشد.

همچنین در این بیانیه عنوان شد: وزیران بر اهمیت حل بحران انسانی و ایجاد فضایی مناسب جهت دسترسی تمام مناطق سوریه به کمک‌ها و بازگشت امن آوارگان به وطن‌شان و ایجاد تدابیر بیشتر توافق کردند، به طوریکه این توافق به ثبات در اوضاع در کل خاک سوریه کمک کند.

 

 

شناسه خبر 67962