شناسه خبر:68094
1402/1/31 09:22:44
در پروژه میدان تره‌بار همدان

شهر، بازنده دوئل مدیریت شهری و سرمایه‌گذار

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: درگفت‌وگو با مدیران شهری مشخص شد در پروژه میدان تره‌بار، این شهر بوده که در دوئل 10 ساله مدیریت شهری و سرمایه‌گذار، بازنده است.

در طرح ساخت و انتقال میدان میوه و تره‌بار که به دوره دوم شورای اسلامی شهر و اوایل دهه 80 برمی‌گردد، قرار بر این بود ضمن همکاری بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران با 175 میلیارد تومان اعتبار، به مساحت 62 هزار متر مربع فضاهای عمومی و غرفه در سایت میدان میوه و تره‌بار جدید ایجاد شود که درنهایت این اتفاق نیفتاد و به سرمایه‌گذار تبریزی سپرده شد. یعنی از 22 اردیبهشت‌ماه سال 95 این مهم از طریق قرارداد مشارکتی از سوی شهرداری با سرمایه‌گذار به‌صورت کنسرسیوم پیگیری شده که شواهد (با وجود پیگیری‌ها) بیانگر عدم توفیق در پیشرفت پروژه است؛ بنابراین از آنجایی ‌که این مهم در فضای اقتصادی و اجتماعی جزء اولویت‌های شهری محسوب می‌شود، بارها روند پیشرفت این پروژه اقتصادی و اجتماعی از سوی روزنامه سپهرغرب از جوانب مختلف و از طریق مدیران مرتبط پیگیری شده است، چراکه پرداختن به موضوعات این‌چنینی تا رسیدن به نتیجه مطلوب، درواقع خواسته مردم و جزء وظایف ذاتی رسانه‌ای است؛ حال آنکه اگر به قصه اولیه این پروژه نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم مقرر بود پروژه در دو فاز به بهره‌برداری برسد که متأسفانه این امر محقق نشده و میدان میوه و تره‌بار لنگ اقدامات سرمایه‌گذار است. با نگاهی به مصاحبه‌های مسئولان شهری طی سال‌های گذشته در این خصوص، اظهارات متفاوتی را مشاهده می‌کنیم که چیزی جز کور‌تر شدن گره مشکلات را نشان نمی‌دهد.

در آخرین پیگیری‌هایی که دراین‌باره داشتیم، شهردار سابق همدان واگذاری این پروژه به سرمایه‌گذار را از بدو امر اشتباه قلمداد کرد و گفت: شهرداری خود راساً باید اجرای پروژه را از طریق پیمانکاری دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که بین جذب سرمایه‌گذار و ادامه کار از طریق گرفتن پیمانکار در زمینه پیشبرد پروژه تفاوت بسیار است، یقیناً شهرداری با گرفتن پیمانکار به‌جای سرمایه‌گذار، خود با همفکری هیئت‌مدیره میدان‌بار فعلی، پروژه را مدیریت کرده، غرفه‌ها را ساخته و در اختیار حجره‌داران قرار خواهد داد.

اما گویی این مهم نیز به نتیجه نرسیده است؛ زیرا بعد گذشت بیش از 10 سال از آغاز به‌کار پروژه میدان میوه و تره‌بار با اندک درصد پیشرفتش، مصالح استفاده‌شده در گرما و سرما از بین رفته و تأخیر غیر قابل توجیه پروژه میدان‌بار را هیچ مسئولی گردن نمی‌گیرد.

از طرفی با وجود تورم که در همه زمینه‌ها رسوخ کرده، به‌طور قطع باید برای ساخت مجدد آن با هزینه چندصد برابری نسبت به 10 سال گذشته که دلار در کانال سه هزار تومان قرار داشت، این پروژه دوباره فعال شود.

بر این اساس بار دیگر با توجه به نیازمبرم استان و به ویژه شهر همدان به اجرایی شدن این پروژه با مسلم مخفی فرماندار همدان و نیز سید مسعود حسینی شهردار و حسین قاسملو رئیس اتحادیه میدان‌بار همدان گفت‌ وگویی را در خصوص آخرین وضعیت این پروژه ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:

فرماندار همدان با اشاره به سابقه احداث میدان تره‌بار همدان، گفت: یک دهه پیش برای ساخت این پروژه شهرداری نسبت به عقد قرارداد با سه شرکت به‌صورت کنسرسیوم اقدام کرد.

مسلم مخفی افزود: در سال 1392 به‌دلیل ابتر ماندن قرارداد و اینکه سه شرکت مذکور به تعهدات خود عمل نکردند، شهرداری با شرکت کنسرسیوم به مشکلات حقوقی برخورد.

وی با اشاره به اینکه شرکت مذکور مدعی بود برای ساخت میدان تره‌بار جدید لازم است نسبت به فروش واحدها اقدام کند، ابراز کرد: گویا در اجرای این مهم نیز ناموفق بودند؛ بنابراین شهرداری بر آن شد تا میدان تره‌بار فعلی را به شرکت سرمایه‌گذار واگذار کند تا به‌ازای آن میدان جدید ساخته شود که مورد موافقت کسبه آنجا قرار نگرفت.

فرماندار همدان با بیان اینکه با بلاتکلیف ماندن پروژه بالاخره شهرداری طی چندسال اخیر از موضع ماده 38 ورود کرده و از مراجع قضائی خواهان خلع ید سرمایه‌گذار شد تا خود از طریق گرفتن پیمانکار کار را ادامه دهد، اذعان کرد: با وارد شدن پرونده این پروژه به مراجع قضائی شهرداری توانست مصوبه خلع ید را دریافت کند، اما مسئله این است که سرمایه‌گذار در مرحله تجدید نظر توانست خلع ید را منتفی کند.

وی ادامه داد: متأسفانه این پروژه در مرحله مذکور متوقف مانده است، اما یقیناً فرمانداری با تمام توان پیگیر این پروژه برای اجرایی شدن آن خواهد بود و طی چندماه اخیر نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه داشته است.

شهردار همدان نیز با تأیید سخنان فرماندار درخصوص منتفی شدن حکم خلع ید، گفت: با توجه به طولانی بودن روند حقوقی، بر آن شدیم تا مذاکرات مجددی را با رعایت حقوق شهر و شهرداری با سرمایه‌گذار داشته باشیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان نیز با لحنی عصبانی و گلایه‌مند با تأکید بر اینکه هیچ‌یک از مشکلات میدان‌باری‌های همدان مرتفع نشده است، تشریح کرد: متأسفانه چندین‌بار در جلسات مختلف و نیز بازدید‌هایی که از مجموعه صورت گرفته، مشکلات را بیان کرده‌ایم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

حسین قاسملو با تأکید بر اینکه ما جزء این شهر نیستیم و هیچکس هیچ جایگاهی برای میدان‌ بار و فعالان آن در شهر قائل نیست، گفت: ساخت این میدان بار به 60 سال پیش بازمی‌گردد و اکنون در وضعیت اسف‌باری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم ما یهودی هستیم یا ارمنی که ما را نمی‌بینند، افزود: وقتی اکنون بدیهی‌ترین خدمات همچون آب شرب برای ما فراهم نیست، انتظار برای ساخت میدان تره‌بار جدید بیشتر به آرزو شباهت دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سؤال من آن است که چرا باید ساخت میدان تره‌بار همدان به افراد غیر بومی واگذار شود مگر همدان خود سرمایه‌گذار ندارد؟ گفت: جالب است بدانید سرمایه‌گذار تبریزی که نماینده مردم نیز هست، از ما سود 400 درصدی می‌خواست! درحالی که این توانایی در حجره‌داران میدان‌ بار همدان وجود دارد که خود عهده‌دار ساخت غرفه‌هایشان (با در اختیار داشتن زمین و نقشه) باشند؛ به‌طوری‌ که در بازه زمانی مشخص با سرمایه‌گذاری در این بخش فاز نخست ساخت غرفه‌ها را در ابعاد مشخص‌شده از سوی شهرداری، به سرانجام برسانند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، درحال حاضر بیش از 100 غرفه در میدان تره‌بار همدان فعلی وجود دارد که در هرکدام چندین‌نفر ارتزاق می‌کنند و درواقع وضعیت فعلی میدان تره‌بار و تنگنای موجود را می‌توان این‌گونه ترسیم کرد که انگار یک پارچ آب را بخواهید در یک لیوان بگنجانید. اما گویی این تنگنا و فشار به چشم مسئولان مرتبط با موضوع امری سطحی است که با گذشت بیش از 10 سال، هنوز پیشرفتی را در میدان تره‌بار همدان شاهد نبوده‌ایم و قرارداد آن با سرمایه‌گذار به‌گونه‌ای بوده که امروز هم این شهرداری و مدیریت شهری است که در مقابل کنسرسیوم سرمایه‌گذار بازنده معرکه حقوقی بوده و این خود بیانگر قراردادی است که در آن شهر و شهروندانشان نادیده گرفته شده‌اند و درنهایت اینکه چرا دادستان همدان در قامت مدعی‌العموم ورود نمی‌کند تا مشخص شود این هزینه تحمیل‌شده به شهر را طی این 10 سال چه کسی باید تقبل کند؟

شناسه خبر 68094