شناسه خبر:68136
1402/2/4 08:16:11
رئیس حوزه هنری استان همدان:

عموم مردم در تولید آثار هنری سهیم باشند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: تولید آثار هنری در استان مشارکت اجتماعی را می‌طلبد و باید برنامه‌های هنری طوری تدوین شود که عموم مردم در آن سهیم باشند.

محمدمهدی سموات روز پنجشنبه در آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی استان همدان افزود: در طول یک‌سال گذشته مشکلات زیرساختی حوزه هنری استان در بخش‌هایی همچون ساختمان اداری، نیروی کاری و اعتبارات بودجه‌ای، برطرف شده است.
وی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، برنامه شب روایت با هدف تولید آثار هنری جهت‌دار در استان همدان صورت گرفت.
سموات تصریح کرد: پیش از این تولید آثار هنری جهت‌دار در استان همدان فضای مرده‌ای داشت که با همت شب روایت چند قطعه تصویری، یک قطعه موسیقی و سه نمایش تولید شد.
وی با اشاره به اینکه این موضوع باعث شد فضای حوزه از تئوریک خارج و به سمت عملی حرکت کند، تأکید کرد: ما در حوزه هنری استان با یک طیف خاص هنرمند همراه بودیم که به سمت جلب طیف عام و مذهبی حرکت کردیم.
رئیس حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه اهمیت ندادن به هنر یکی از مشکلات ما در جامعه مذهبی است، عنوان کرد: اقناع‌سازی مخاطب جهت استفاده از هنر برای ارائه آداب مذهبی، اهمیت ویژه‌ای دارد که در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: «دُردانه‌خوانی» یکی از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف، سال گذشته برای نخستین‌بار در استان همدان اجرا شد.
سموات تأکید کرد: «کتاب عشق هرگز نمی‌میرد» در 6 ماه نخست سال مرور می‌شود و متناسب با آن برنامه‌های طراحی‌شده در 6 ماه دوم اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ما در کشور یک وجهه مثبت در جبهه پایداری داریم، ادامه داد: در این رابطه ترویج کتاب‌های ادبیات پایداری و برقراری ارتباط هنرمندان با ادبیات پایداری صورت گرفت.
رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: جلسه «داستان گپ» با موضوع مرور آثار ادبی ایران و جهان اجرا شد که حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند در آن شرکت کنند و متناسب با جلسه به سمت نوشتن و تولید آثار ادبی پیش بروند.
وی اظهار کرد: پُر کردن فضای خانه رمان، پرورش مخاطب جدید و خارج شدن از فضای انحصاری، از مهم‌ترین دستاوردهای این جلسات بود.
سموات تأکید کرد: چاپ کتاب 30 درصد کار است و 70 درصد کار مربوط به شبکه توزیع می‌شود تا به دست مخاطبان برسد.
وی ادامه داد: احیا کردن واحدهای راکد هنری و ایجاد برخی از این واحدها، تحولی دیگر بود.
رئیس حوزه هنری استان همدان اظهار کرد: احداث خانه گرافیک در طول 6 ماه به سرعت پیش رفت و عکاسان، خطاطان و گرافیست‌ها را دور هم جمع و به سمت تولید تبلیغات شهری حرکت کردیم.
وی با اشاره به اینکه خروجی کارگاه‌های تخصصی کمک بسیار خوبی به رشد هنرمندان استان می‌کند، افزود: زنده کردن ادبیات پایداری و واحد تصویری از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های حوزه هنری همدان در سال جاری است.
رئیس حوزه هنری استان همدان تأکید کرد: 20 بهمن‌ماه سال گذشته چهار کتاب تقریظ رهبری در استان همدان رونمایی شد که هم نویسنده و هم راوی آن از استان همدان بودند که از سال آینده به‌صورت برجسته بزرگداشت آن برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: هدف همه واحدهای حوزه هنری استان، تأسیس مدرسه پرورشی تا رسیدن خانه آن رشته است که آن خانه به‌صورت مستقل و مردمی برنامه‌هایش پیش برده می‌شود.
سموات با اشاره به اینکه توسعه مخاطب به‌صورت جدی از دیگر برنامه‌های ما برای امسال است، اظهار کرد: برنامه‌های ما خیلی به گوش مردم نمی‌رسد که تلاش داریم با تقویت این بخش، درصد بالاتری از مردم جامعه را به‌عنوان مخاطب جذب کنیم.
وی تأکید کرد: پیشکسوتان و بزرگان هنر استان باید با تشویق تازه‌واردان شرایط رشد و توسعه هنر آن‌ها را فراهم کنند.

شناسه خبر 68136