شناسه خبر:68209
1402/2/5 08:54:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سال گذشته 640 پرونده چرای غیرمجاز دام در مناطق حفاظت شده استان تشکیل و در سامانه جامع محیط زیست ثبت شد.

اقبال حمیدی روز دوشنبه با اشاره به اینکه ورود و چرای غیرمجاز دام در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست، ممنوع و جرم است، اظهار کرد: محیط‌بانان و کارشناسان این اداره کل همواره بر چرای دام نظارت و آن‌را پایش می‌کنند.
وی یادآور شد: سال گذشته 640 فقره پرونده مربوط به چرای غیرمجاز دام در سامانه ثبت، 15 مورد اخطاریه صادر و 2 مورد هم به مراجع قضائی معرفی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: در حوزه پیشگیری و مقابله با تخریب و قانون حفاظت خاک هم سال گذشته 32 مورد پرونده به مساحت تخریب 44 هکتار در استان تشکیل شد.
حمیدی یکی از اقدامات این اداره‌کل را توسعه و بارگذاری اطلاعات در سامانه پایش تنوع زیستی خواند و گفت: 76 مورد پایش حریق، 99 مورد قطع درختان، 259 مورد تصرف اراضی ملی، 10 فقره پرونده مستثنیات اراضی و یک مورد وضعیت معادن در سامانه پایش تنوع زیستی ثبت شد.
وی به وضعیت استعلام مربوط به طرح‌های عمرانی، تولیدی و خدماتی اشاره کرد و افزود: در نیمه دوم سال گذشته از 25 طرح معرفی شده با 12 مورد موافقت و پنج مورد مخالفت شد، ضمن اینکه هشت مورد هم در دست بررسی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از دیگر فعالیت‌های این اداره کل در سال گذشته را تجهیز و راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین و مانیتورینگ با نصب دوربین در منطقه حفاظت شده بدر و پریشان خواند و گفت: سال گذشته از پهباد برای پایش و سرشماری‌های مناطق تحت مدیریت استفاده کردیم.
حمیدی یادآور شد: ازجمله پروژه‌های پژوهشی، مطالعاتی و حفاظتی انجام‌شده با همکاری دانشگاه‌ها، مؤسسات علمی، پژوهشی، اساتید دانشگاهی بررسی اثرات دایک خاکی بر تالاب زریوار، ارزش گذاری اقتصادی منابع پایه استان، برآورد خسارت وارده به محیط زیست، تدوین برنامه جامع کیفی و کمی آب تالاب زریوار و مطالعات اکولوژی و لیمنولوژی تالاب است.
کردستان دارای 16 پاسگاه محیط بانی و پنج منطقه حفاظت‌شده شامل منطقه چلچمه و سارال با 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت‌شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت‌شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و دو اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربه‌فرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

شناسه خبر 68209