شناسه خبر:68220
1402/2/5 09:12:37

سپهرغرب، گروه شهر: محققان بر این باور هستند که هرچه جمعیت شهرهای جهان افزایش یابد، مدیران با جدیت بیشتری به بهبود طراحی شهری می‌پردازند که در این میان، دسترسی به‌ فضاهای سبز برای تضمین رفاه شهروندان از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود.

در حال حاضر بیش از 50 درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت دارند که این نرخ در بعضی از شهرهای جهان حتی به بیش از 86 درصد نیز می‌رسد. از آن‌جا که شهرنشینان بیشترین ارتباط را با محیط‌های زندگی خود برقرار می‌کنند، مدیران شهری باید رویکردهایی را به‌کار گیرند تا افزایش جمعیت و توسعه‌های شهری، سهم فضاهای سبز و پارک‌ها را به‌منظور تأمین رفاه مردم و سلامت زمین کاهش ندهد. در واقع شهروندان باید با طبیعت ارتباط مستقیم داشته باشند تا از اهمیت وجود آن‌ها آگاه شوند و با حفظ محیط‌های طبیعی اطراف خود، مزایای آن را برای رفاه شخصی و حفظ زمین در مقابل بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی به ارمغان بیاورند.
 مطالعه موردی شهروندان همیلتون برای اثبات ضرورت وجود فضاهای سبز در شهرها
گزارش‌ها حاکی از آن است که شهری همچون همیلتون، بیش از 200 پارک و فضای سبز را در خود جا داده است و به همین دلیل، یکی از شهرهای سبز این کشور به‌شمار می‌رود که ساکنان آن پیوند بسیار عمیقی با طبیعت دارند. در سال 2019، مدیران شهر ادعا کردند که تمام ساکنان همیلتون در حداکثر 500 متری محل زندگی خود به یک یا چند فضای سبز یا پارک دسترسی دارند که همین ویژگی به ایجاد ارتباطی قوی میان شهروندان و طبیعت منجر شده است.
گروهی از محققان برای این‌که از ضرورت وجود فضاهای سبز در شهرها مطمئن شوند، به بررسی درک شهروندان همیلتون از طبیعت پرداختند. در این راستا، تجربه‌های شهروندان از باغ‌های خصوصی، پارک‌ها و باغ‌های عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که برای انجام این مرحله، محققان همراه با شهروندان داوطلب به مشارکت در مطالعه آن‌ها در هر یک از فضاهای سبز ذکرشده حضور پیدا کردند. زمانی که محققان از شهروندان خواستند نظرات خود را در مورد اهمیت وجود فضاهای سبز اطراف خود بیان کنند، هر یک به ابراز تجربیات متفاوتی پرداختند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
 گوش دادن به آواز پرندگان
جالب است بدانید که بسیاری از شهروندان اهل همیلتون، علت لذت بردن از حضور در فضاهای سبز را گوش دادن به آواز دلنشین پرندگان معرفی کردند و مدعی شدند که در چنین شرایطی به بالاترین آرامش روانی دست پیدا می‌کنند. برخی از این افراد حتی محققان را به باغ‌های شخصی خود دعوت کردند تا در فضاهایی دنج با یکدیگر به آواز پرندگان که به تعبیر آن‌ها شبیه به فلوت بود، گوش دهند. این افراد حضور در پارک‌هایی با درختان بومی و حضور پرندگان آوازخوان را محبوب‌ترین روش خود برای رهایی از هرج‌ومرج‌های شهری می‌دانستند و بر این باور بودند که تا ساعت‌ها پس از گذراندن اوقات فراغت خود در چنین فضاهایی، بالاترین آرامش روانی را تجربه می‌کنند.
 اهمیت تنوع زیستی
بسیاری از ساکنان همیلتون، وجود پارک‌هایی با بیشترین نرخ چمن را بهترین نوع فضای سبز در شهرها تلقی کردند و بر این باور بودند که تنوع زیستی در چنین پارک‌هایی بسیار بالا است و به‌عنوان مثال، وجود پرندگان، خفاش‌ها و جیرجیرک‌ها می‌تواند نیازهای مختلفی از آن‌ها را برآورده کند. در واقع این افراد خواهان گسترش هرچه بیشتر فضاهای سبز در اطراف محل زندگی خود برای سکونت گیاهان و حیوانات مختلف بودند و آن را برای افزایش رفاه خود بسیار حائز اهمیت می‌دانستند. البته این گروه از شهرنشینان همیلتون، افزایش تنوع زیستی را تنها یکی از چندین موارد ضرورت دسترسی به فضاهای سبز در اطراف محل زندگی خود می‌دانستند و در سخنان خود به مزایای بیشتر محیط‌های طبیعی برای افزایش حس شادی خود اشاره می‌کردند.
*در امان ماندن از توسعه‌های شهری
بحران مسکن از یک‌سو و افزایش جمعیت شهری از سوی دیگر، مدیران بسیاری از شهرهای نیوزلند را به استفاده حداکثری از فضاهای شهری برای توسعه مسکن سوق داده است که همین امر عرصه را برای گسترش فضاهای سبز محدود کرده است. در بدترین شرایط ممکن نیز برخی از مدیران نیوزلندی برای سازگارسازی محیط‌های شهری با افزایش جمعیت، فضاهای سبز را تخریب می‌کنند تا در آن‌ها آسمان‌خراش‌هایی را با بیشترین ظرفیت سکونت مردم به وجود بیاورند. همین امر یک تهدید جدی برای ارتباط میان شهروندان و طبیعت محسوب می‌شود زیرا دسترسی آن‌ها را به فضاهای سبز کاهش می‌دهد. در این راستا، بسیاری از شرکت‌کنندگان در تحقیق مورد نظر وجود فضاهای سبز را برای رهایی از ساخت‌وسازهای شهری و امکان تضعیف پیوند آن‌ها با طبیعت را بسیار ضروری دانستند و خواهان ارائه تدابیر مناسبی برای حل این مسئله از سوی برنامه‌ریزان خود شدند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌تازگی اعضای شورای شهر همیلتون تغییراتی در قوانین ساخت‌وساز در مرکز شهر ایجاد کرده‌اند که بر مبنای آن، توسعه شهری به‌وسیله ایجاد مناطقی با خانه‌های مسکونی سه‌طبقه انجام خواهد شد و در همه آن‌ها، دسترسی ساکنان به فضاهای سبز امکان‌پذیر می‌شود. از سوی دیگر، مدیران همیلتون معماران شهر را به طراحی خانه‌های مسکونی با برخورداری بهینه، به فضاهای سبز مانند ایجاد بالکن‌ها، پشت‌بام‌ها یا دیوارهای سبز دعوت کرده‌اند و دسترسی تمام شهروندان را به حداقل محیط طبیعی در ساختمان‌های خود بسیار حائز اهمیت دانسته‌اند.

شناسه خبر 68220