شناسه خبر:68354
1402/2/7 09:32:24
رئیس کتابخانه ملی در آیین گرامی‌داشت اذکایی؛

پرویز اذکایی تا پایان عمر به تألیف مشغول بود

سپهرغرب، گروه دُرهای دَری: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آیین گرامی‌داشت پرویز اذکایی گفت: او تا آخرین ماه‌های حیات، به تألیف و پژوهش اشتغال داشت و آثارشان، راهنما و دستگیر پژوهشگران و دانشجویان خواهد بود.

علیرضا مختارپور یادآور شد: قرار بود کتابخانه ملی ایران آخرین کتاب استاد اذکایی را منتشر کند، اما اجل به ایشان مهلت نداد که مقدمه آخرین بخش از این اثر را بنویسند.
وی ابراز امیدواری کرد که این کتاب به‌زودی آماده و منتشر شود و در اختیار جامعه ادبی و فرهنگی کشور قرار بگیرد.
   آثار علمی، دقیق و ژرف‌نگر اذکایی
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این گردهمایی با اشاره به موقوفات استاد اذکایی از سال 1396 تا زمان درگذشت، گفت: کتابخانه شخصی، خانه فرهنگی میرزاکاظم اذکایی که به‌نام پدر ایشان نام‌گذاری شده است و حتی سپرده بانکی استاد پرویز اذکایی، ازجمله موقوفات ایشان است که برای منفعت عامه استفاده خواهد شد.
عاطفه زارعی گردن نهادن به حکم علم را «مکتب اذکایی» نامید و بیش از 500 اثر تألیفی او را «علمی، دقیق و ژرف‌نگر» توصیف کرد.
   اذکایی با مهارت از منابع غیر مستقیم تاریخی استفاده کرد
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی دیگر سخنران همایش بزرگداشت پرویز اذکایی بود.
حسین معصومی‌همدانی یادآور شد: زمانی که انتشار آثار فاخر و علمی در نشریات محلی همدان رواج نداشت، استاد اذکایی مطالب فرهنگی و تاریخی جدی و عالمانه در روزنامه‌های محلی منتشر می‌کرد و از این نظر، پیشگام بود.
وی خدمت بزرگ اذکایی را در حوزه تاریخ ایران و به‌ویژه تاریخ همدان و غرب کشور دانست و گفت: کتاب فرمانروایان گمنام اثر پرویز اذکایی، بعد از شهریاران گمنام اثر کسروی، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی است که در دهه‌های اخیر نوشته شده؛ زیرا ایشان وارد حوزه‌ای از تاریخ شده که منابع مستقیم زیادی نداشته است. به همین دلیل وی با مهارت از منابع غیر مستقیم تاریخی برای تألیف این کتاب استفاده کرده است.
   اذکایی عاشق علم، ادب و فرهنگ ایران بود
رئیس انجمن ایران‌شناسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه نیز در این مراسم تسلط پرویز اذکایی به فرهنگ و تاریخ کهن ایران را بررسی کرد و گفت: از کارهای ارزشمند او، این است که نشان داد چگونه اندیشه کهن ایرانی، وارد دوره اسلامی شد.
محمود جعفری‌دهقی توانایی و دانش اذکایی در فقه‌اللغه و زبان‌شناسی باستانی ایران را نیز شایان توجه دانست و به ذکر مثال‌هایی دراین‌باره پرداخت.
جعفری‌دهقی با اشاره به ویژگی‌های آثار اذکایی، گفت: ایشان تنها یک گردآورنده نبود، بلکه درباره موضوعات استنتاج می‌کرد و نظر می‌داد؛ در مباحثی که وارد می‌شد، اشراف کامل داشت، نثر زیبایی داشت و عاشق علم، ادب و فرهنگ ایران بود.
علی محمدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، بهرام پروین‌گنابادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی و اکبر ایرانی مدیرعامل مؤسسه میراث مکتوب، از دیگران سخنرانان همایش بودند و به بخش‌های مختلفی از زندگی و آثار علمی اذکایی پرداختند.
این مراسم روز چهارشنبه در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. پرویز اذکایی پژوهشگر برجسته تاریخ، فرهنگ و زبان، 25 فروردین‌ماه 1402 چشم از جهان فروبست.

شناسه خبر 68354