شناسه خبر:68693
1402/2/16 10:43:44

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان زندان‌های کل کشور گفت: زندان‌هایی که بافت قدیمی و فرسوده دارند به زندان‌های جدید و در خارج از شهر انتقال یابند.

غلامعلی محمدی در جلسه شورای اداری شهرستان بیجار که در سالن شهدای گمنام فرمانداری برگزار شد با تأکید بر انتقال زندان‌هایی که در بافت شهری قرار دارند به خارج شهر، اظهار کرد: ما همیشه از ساخت زندان خوشحال و خرسند نیستیم اما با توجه به اینکه یک واقعه تلخ جوامع بشری است لازم است تا زندان‌هایی که بافت قدیمی و فرسوده دارند به زندان‌های جدید و در خارج از شهر انتقال یابند.
وی بیان کرد: امید است جرم و‌ جنایت کاهش یافته و زندان‌ها در آینده به مجموعه‌ها و نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.
این مسئول با بیان اینکه سازمان زندان‌ها یک سازمان چندوجهی است گفت: یک وجه آن امنیتی و قضایی است که در این راستا مکلف به نگهداری مجرمان هستیم تا مجازات حبس را طی کنند و وجه دیگر و مهم آن تربیتی و اصلاحی است.
محمدی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت سازمان‌ زندان‌های کشور بحث اصلاحی و تربیتی آن است گفت: اصلاح و تربیت و بازپروری زندانیان با ایجاد فضای مناسب برای نگهداری، مهارت‌آموزی و آموزش مناسب ممکن خواهد شد.
وی به اهمیت ایجاد اشتغال برای زندانیان و خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان زندان‌های کشور علاوه بر دغدغه شخص زندانی به وضعیت معیشتی خانواده زندانیان نیز توجه دارد زیرا بهترین بستر برای اصلاح و تربیت زندانیان فراهم‌سازی زمینه اشتغال برای زندانیان و خانواده‌های آنان است.
وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران به مناسبت هفته کار و کارگر اشاره و بیان کرد: مشکلات موجود در حوزه اجتماعی‌ مانند طلاق، اعتیاد و غیره ناشی از بیکاری و عدم اشتغال است و ما برای رفع بیماری و ایجاد بستر اشتغال باید تمامی تلاش خود را به‌کار گیریم.
رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در ادامه عنوان کرد: با توجه به مصوبه مجلس در سال گذشته، کارآفرینان با ایجاد کارآفرینی در زندان‌ها از تسهیلات کم‌بهره یا بدون بهره برخوردار می‌شوند و سود حاصل از تولید کارآفرینان معاف از مالیات خواهد بود.
محمدی در ادامه با بیان اینکه انتقال زندان‌های قدیمی کل کشور به خارج از شهرها در اولویت برنامه‌ها است، گفت: زندان بیجار نیز با مشخص شدن زمین در سال آینده به خارج از شهر انتقال می‌یابد.
وی گفت: با مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت این امکان فراهم خواهد شد که زندان قدیمی داخل شهر بیجار به فروش برسد و‌ از سود حاصل از فروش آن زندان جدید در خارج از شهر احداث شود.
رئیس سازمان زندان‌های کل کشور گفت: در صورت ورود افرادی به این فرایند و خریداری زندان در قالب مصوبه مولدسازی در همین سال جاری کلنگ زندان بیجار خارج از شهرستان زده خواهد شد.
محمدی در ادامه به آمار زندانیان به تفکیک جنسیت اشاره و بیان کرد: در قبال 97 درصد زندانیان مرد سه درصد زندانی زن در زندان‌های کل کشور وجود دارد.

شناسه خبر 68693