شناسه خبر:68897
1402/2/20 09:21:06

سپهرغرب، گروه خبر: آمارهای فصلی از نرخ بیکاری در کردستان نشان می‌دهد برای رسیدن به توسعه، ابتدا باید این نرخ را کاهش داد؛ مسئله‌ای که تمرکز دولت و قوا بر آن متمرکز است.

هر نوع مشارکت اقتصادی افراد در فعالیت‌های اقتصادی اشتغال نام دارد. اشتغال جوانان، مسئله‌ای که برای خانواده‌ها و دولت‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده و به‌سادگی نحوه‌ زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.
تصور حاکم در میان مردم این است که ایجاد اشتغال از وظایف دولت است، ولی در واقع اینطور به‌نظر می‌رسد که اگرچه دولت‌ها موظف به توسعه‌ زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب و با ثبات در اقتصاد و دنیای کسب و کار هستند ولی وظیفه‌ اصلی را باید به عهده‌ بخش خصوصی دانست.
در سال‌های اخیر سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه اندازی شده است و از طریق آن، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.
این سامانه روی سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود.
فرصت‌های شغلی موجود به طور روزانه در سامانه رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.
سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکارهایی است که دولت برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام در سامانه، درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند؛ سامانه‌ای که پارسال عدد 44 هزار فرصت شغلی را در کردستان ثبت کرد.
برای بررسی بیشتر وضعیت روند ایجاد و ثبت اشتغال با فرزاد پیشکاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت‌و‌گویی انجام گرفت که در ادامه از نظر شما می‌گذرد.
  نگاه دولت سیزدهم را در بحث اشتغال به‌ویژه در کردستان توضیح دهید و اینکه روندی که آغاز شده، آیا پاسخگوی مطالبه مردم خواهد بود؟
دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به حوزه اشتغال دارد به گونه ای که در راستای تعهد دولت نسبت به ایجاد یک میلیون فرصت شغلی، در سال‌های 1400 و1401 سهم تعهدات استانی با تعیین سامانه رصد جهت ثبت اطلاعات اشتغال ایجادی و پیگیری ثبت این اطلاعات در سامانه به صورت جدی در دستور کار استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.
در این زمینه تا آذرماه 1400، تعداد 492 نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شده بود و با تدابیری که استاندار کردستان اتخاذ کرد و با پیگیری‌های دبیرخانه کارگروه اشتغال و همفکری همه‌جانبه دستگاهای اجرایی، شتاب قابل توجهی در برنامه‌های اشتغال‌محور از قبیل پرداخت تسهیلات، صدور مجوزهای کسب وکار، تسهیلگری در راه‌اندازی فعالیت‌های تولیدی و رفع موانع پیش رو و همچنین ثبت اشتغال در سامانه رصد شکل گرفت.
در یک کار جهادی و با فعالیت تیم مدیریتی جدید این رقم در پایان سال 1400 به 15 هزار فرصت شغلی و در سال 1401 به 44 هزار فرصت شغلی رسید.
  یکی از ایرادهایی که درباره پرداخت تسهیلات و ایجاد اشتغال مطرح می‌شود، راستی آزمایی آن است، آیا این نظارتها دقیق است؟
در خصوص نظارت بر اشتغال ایجاد شده باید گفت که نظارت‌ها در قالب سامانه به سه روش تلفنی، پیامکی و نظارت میدانی بر اساس بضاعت و توان نیروی انسانی فعال در دبیرخانه انجام گرفت.
در مجموع با 11 هزار و 403 مورد به‌صورت پیامکی و تلفنی ارتباط گرفته شده که تعداد 9 هزار و 186 مورد از این تعداد نظارت‌ها، تأیید شده است.
بخش دیگری از نظارت‌ها نیز حضوری است که نظارت‌های این بخش بر اشتغال‌ ایجاد شده در استان کردستان، سه هزار و 217 مورد بود؛ اشتغال تأیید شده نهایی از این تعداد دو هزار و 450 مورد با 79 درصد تحقق بود.
  تعهد اشتغال ایجاد شده در استان، در سال گذشته چه تعداد بود و به چه میزان افزایش یافت؟
تعهد ایجاد اشتغال در سال گذشته 33 هزار و 513 مورد بود که در سامانه رصد 44 هزار و 332 نفر ثبت شد و کردستان در زمینه ثبت شغل در این سامانه، رتبه 6 کشور را به دست آورد.
  برخی به اشتغال ایجاد شده نقد دارند و آن را واقعی نمی‌دانند. توضیح شما چیست؟
هدف ما خدمت به مردم است نه آمارسازی؛ رسالت خطیری در حوزه اشتغال بر عهده داریم که تمام توان، انرژی و تجهیزات را در راستای تحقق سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم در حوزه اشتغال‌زایی بکار خواهیم گرفت.
یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم ایجاد اشتغال پایدار است و با تمام توان در راستای ایجاد اشتغال پایدار در استان و رفع مشکل بیکاری، تلاش خواهیم کرد.
اشتغال ثبت‌شده حاصل عملکرد دستگاهای اجرایی با عملکردهای متفاوتی در حوزه اشتغال و کسب وکار بوده و بخشی از این اعداد در قالب دریافت تسهیلات و بخش دیگر در قالب صدور مجوز و همچنین به‌کارگماری واحدهای تولید و فعالیت‌های عمرانی بود که قابل رصد و پیگیری است.
  کدام دستگاه‌های اجرایی و شهرستانها بیشترین فرصت شغلی را ایجاد کردند؟
تمامی دستگاه‌های اجرایی استان نهایت تلاش خود را به‌کار بسته و در این میان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کمیته امداد بیشترین میزان اشتغال‌زایی در سال گذشته در استان را به خود اختصاص دادند.
شهرستان‌های برتر هم به لحاظ ایجاد اشتغال هم سقز، دیواندره و کامیاران و به لحاظ تعداد هم سنندج، سقز و قروه بود.
استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و هزار و 677 روستای دارای سکنه دارد.

شناسه خبر 68897