شناسه خبر:68945
1402/2/21 09:03:40

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با اشاره به لزوم تشکیل یگان ویژه حفاظت از آب توسط دستگاه‌های متولی و فراجا، گفت: آب جزء انفال است و همه باید برای حفظ آن تلاش کنند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر روز گذشته در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی با اشاره به لزوم تشکیل یگان ویژه حفاظت از آب توسط دستگاه‌های متولی و فراجا، ابراز کرد: آب جزء انفال است و همه باید برای حفظ آن تلاش کنند.
وی اظهار کرد: با تدابیری که در سال گذشته انجام شد، اکنون به نقطه امنی رسیده‌ایم که باید با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، این نقطه امن را حفظ کنیم.
قاسمی‌فرزاد اذعان کرد: بعد از بحران آبی سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده، فرصت اصلاح شبکه‌های آب، راه‌اندازی خط پدافندی، تکمیل خطوط انتقال آب از سد تالوار و ایجاد و راه‌اندازی تصفیه‌خانه به‌وجود آمد و سال گذشته با انسداد چاه‌های غیر مجاز 22 میلیون متر مکعب در برداشت و مصرف آب صرفه‌جویی شد؛ با وجود بارش‌های خوب امسال، اما به‌دلیل خشک‌سالی چندسال اخیر نسبت به بلندمدت، هنوز 30 درصد کمبود بارش وجود دارد و مردم باید همچنان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
   اصلاح الگوی کشت و کاشت محصولات کم‌آب‌بر در همدان
استاندار همدان با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت و کاشت محصولات کم‌آب‌بر در دستور کار است، گفت: باید با اجرای شیوه‌های نوین کشاورزی، برداشت از سفره‌های زیرزمینی را به حداقل رساند.
قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: آموزش، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب مورد تأکید است و باید نسبت به آن حساس بود.
استاندار همدان‌ تأکید کرد: شورای تأمین آب در شهرستان‌ها باید به ریاست فرمانداران تشکیل شود و برای دهیاران و متولیان جلسات آموزشی و توجیهی برگزار شود.
وی با بیان‌ اینکه خشک‌سالی دو سال گذشته بی‌سابقه‌ترین خشک‌سالی در نیم‌قرن اخیر بوده است، گفت: با توجه به اینکه بیشترین میزان مصرف آب استان مربوطه به بخش کشاورزی است، مهم‌ترین موضوع و مبحث در این حوزه، توجه به بهره‌وری از آب است.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه بحران کم‌آبی در کشور و اهمیت کشاورزی در استان ایجاب می‌کند روش‌های مختلف بهره‌وری آب را در تمام بخش‌های کشاورزی به‌کار بگیریم، عنوان کرد: با توجه به این مهم می‌توانیم امنیت و اقتدار غذایی را تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و استفاده نوین از آب اولویت است، گفت: همدان از استان‌های پیشگام در تغییر الگوی کشت و اجرای سند مرتبط در این حوزه در کشور به‌شمار می‌رود.

شناسه خبر 68945