شناسه خبر:68987
1402/2/23 10:52:46

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر گفت: این شهرستان با توجه به زیرساخت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود می‌تواند به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی شود که ازنظر فرهنگی یک اقدام ارزشمند است.

«حسین فارسی» روز پنجشنبه در جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های شهرستان ملایر بیان کرد: معرفی ملایر به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» در دستور کار است و باید از تمامی ظرفیت‌های شهرستان در تحقق این اقدام مهم فرهنگی استفاده شود.
وی افزود: تمامی زیرساخت‌های لازم برای کسب عنوان «ملایر پایتخت کتاب ایران» باید از هم‌اکنون فراهم شود و تحقق این امر مهم نیاز به مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و تشکل‌ها دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: این شهرستان از دیرباز پایتخت فرهنگی استان همدان و دارای برندهای جهانی انگور و مبلمان منبت و شهر واقفان نیک‌اندیش است و کسب عنوان فرهنگی دیگری برای ملایر، می‌تواند شتاب‌بخش شاخص‌های توسعه‌ای آن باشد.
فارسی تأکید کرد: تمامی پیش‌نیازها، الزامات، نیازمندی‌ها و درخواست‌ها در نشست بعدی انجمن کتابخانه‌ها احصا و مطرح شود تا بتوانیم این اتفاق ارزشمند فرهنگی را در شهرستان رقم بزنیم.
وی زحمات و تلاش‌های اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در تمامی امور کتابخانه‌ها و همچنین همراهی و همکاری ادارات و نهادها به‌ویژه شهرداری‌ها با این نهاد فرهنگی را قابل تقدیر خواند و افزود: وضعیت رشد و توسعه شاخص‌ها در حوزه کتابخانه‌های این شهرستان ازنظر کمیت و کیفیت، قابل مقایسه با قبل از انقلاب و حتی دو دهه اخیر نیست.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر با اشاره به تکمیل و آماده افتتاح بودن کتابخانه عمومی روستای توچغاز، خواستار آماده‌سازی مقدمات برای بهره‌برداری از این طرح کتابخانه‌ای هم‌زمان با ایام دهه کرامت شد.
فارسی با تأکید بر اینکه دهیاران ضمن بازدید از کتابخانه‌های دیگر روستاها نسبت به بهره‌مندی روستاهای مربوطه از نعمت کتابخانه در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اقدام کنند، گفت: در جهت توسعه کتابخانه‌ها و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید از ظرفیت دهیاران، خیران، معتمدان و اهالی روستاها استفاده شود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلفی همچون جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، جشنواره روستایی و عشایری دوست‌دار کتاب و دیگر طرح‌های مرتبط، بر لزوم استفاده از توان دستگاه‌های اجرایی و نهادها، بخشداران و ظرفیت بخش‌ها در برگزاری مطلوب این جشنواره‌ها تأکید کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه ملایر نام‌گذاری یکی از میادین، بلوارها و خیابان‌ها به‌عنوان «کتاب» را از دیگر مصوبات این نشست عنوان کرد و افزود: این مصوبه هرچه سریع‌تر در دستور کار نهادهای مرتبط به‌ویژه شهرداری ملایر و شهرداری‌های تابعه قرار گیرد.
   افتتاح کتابخانه عمومی روستای توچغاز در دهه کرامت
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر نیز برنامه‌محوری را اصل مهم در اقدامات امسال این نهاد عنوان و بیان کرد: سال گذشته 30 جلسه کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان برگزار شد و امسال بیش از دو هزار برنامه پیش‌بینی شده که حدود یک‌هزار و 300 برنامه در سطح کتابخانه‌های روستایی این شهرستان اجرایی خواهد شد.
«سیدمهدی آخشیک» افزایش بیش از 20 درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان را از دیگر اهداف در سال‌ جاری برشمرد و اظهار کرد: قبل از انقلاب تنها یک کتابخانه آن هم مربوط به شهرداری در ملایر فعال بود که هم‌اینک تعداد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به برکت انقلاب به 23 باب رسیده است.
وی ادامه داد: هم‌زمان با ایام دهه کرامت بیست‌وسومین کتابخانه عمومی این شهرستان در روستای توچغاز به بهره‌برداری می‌رسد که بیش از 14 میلیارد ریال اعتبار برای این کتابخانه هزینه شده است.
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر گفت: درحال برنامه‌ریزی هستیم تا با کمک دستگاه‌های فرهنگی این شهرستان، ملایر به‌عنوان یکی از نامزدهای پایتخت کتاب ایران در سال 1403 معرفی شود که برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران، نیاز به ایده‌های خلاقانه و قابل اجرا داریم.
در این نشست پوستر دوازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در شهرستان ملایر رونمایی شد.
شهرستان ملایر دارای 23 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی با بیش از 234 هزار عنوان کتاب و بیش از 10 هزار عضو است.

شناسه خبر 68987