شناسه خبر:69087
1402/2/25 08:39:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان از خسارت 133 میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات و اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

سجاد محمداصغری اظهار کرد: سطح باغات و اراضی زراعی شهرستان تویسرکان طی دو مرحله در 12 و 13 فروردین‌ماه و نیز در اواسط اردیبهشت‌ماه دچار سرمازدگی شد که این سرمازدگی افزون‌بر 133 میلیارد تومان به سطح باغات و اراضی زراعی شهرستان خسارت وارد کرد.
وی افزود: در مرحله نخست 720 هکتار معادل 30 درصد از اراضی زراعی شهرستان شامل گندم و جو آبی، کلزا و یونجه افزون‌بر 6 میلیارد تومان خسارت دیدند.
محمداصغری با بیان اینکه در همان تاریخ چهار هزار هکتار از باغات زردآلو، آلو، هلو، شلیل، بادام و گردوی سطح شهرستان نیز افزون‌بر 71 میلیارد تومان دچار خسارت شدند، تصریح کرد: خسارت وارده ناشی از سرمازدگی به سطح باغات و اراضی زراعی این شهرستان در مرحله نخست افزون‌بر 77 میلیارد تومان بوده که در این رابطه باغات زردآلو 70 درصد، بادام 70 درصد، آلو 30 درصد، گردو 40 درصد و هلو و شلیل 40 درصد دچار خسارت ناشی از سرمازدگی شدند.
وی در ادامه با اشاره به سرمازدگی مرحله دوم در اواسط اردیبهشت‌ماه امسال، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی به سطح باغات شهرستان ازجمله انگور، گردو و آلو با برآورد خسارت 56 میلیارد تومان بوده است.
محمداصغری گفت: مکاتبات لازم با مدیریت بحران فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با اعلام خسارت وارده ناشی از سرمازدگی به سطح باغات و اراضی زراعی این شهرستان در هر دو مرحله انجام گرفته است و درحال حاضر هرگونه پرداخت خسارت به اراضی خسارت‌دیده ناشی از سرمازدگی بستگی به تصمیم دولت دارد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز موضوع بیمه محصولات کشاورزی برای کشاورزان جا نیفتاده و نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است، یادآور شد: در سال گذشته درختان گردوی باغات سرابی تنها دوبار آبیاری شده بودند و تنش آبی و خشک‌سالی موجب ضعیف شدن این درختان گردو شده بود و سرمازدگی فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه نیز مزید بر خسارت دوچندان به این باغات شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: با وجود کشتارگاه طیور در تویسرکان، این شهرستان در سطح استان همدان از وضعیت بسیار خوبی در تأمین مرغ گرم برخوردار است.
وی بیان کرد: حتی در برخی از برهه‌ها که استان با مشکل کمبود مرغ گرم مواجه بود، شهرستان تویسرکان در این زمینه هیچ مشکلی نداشت و روزانه براساس نیاز بین هفت تا هشت تُن مرغ گرم در سطح مرغ‌فروشی‌های شهرستان توزیع می‌شد.
محمداصغری اظهار کرد: سال گذشته در چند مرحله مرغ منجمد در سطح شهرستان توزیع شد، اما سیاست کلی این است که مرغ منجمد برای تنظیم بازار در هر شهری تزریق شود و چون مرغ گرم وجود دارد، نیازی به این کار نیست؛ ضمن اینکه هرگاه برای تنظیم بازار احساس نیاز به مرغ منجمد داشته باشیم، از طریق پشتیبانی امور دام درخواست نیاز خواهیم کرد.
وی همچنین با اشاره به توزیع گوشت قرمز منجمد در شهرستان، بیان کرد: گوشت قرمز منجمد در استان همدان اصلاً وجود نداشته و توزیع نشده و تنها قبل از امسال یک مرحله توزیع گوشت منجمد در شهرستان انجام گرفت و با توجه به موجود بودن گوشت قرمز گرم و نیز مرغ گرم در شهرستان، نیازی به تزریق و توزیع گوشت و مرغ منجمد در تویسرکان نیست.
وی در ادامه سطح سبز زیرکشت کلزا را 278 هکتار اعلام کرد و گفت: تویسرکان دارای 28 هکتار گلخانه در شهرک صنعتی فرسفج بوده و امسال با توجه به افتتاح و بهره‌برداری از واحد سورتینگ و صادرات توسط سرمایه‌گذار خارجی، محصول تولیدشده گوجه فرنگی گلخانه‌های سطح شهرستان ازجمله مجتمع‌ شهرک کشاورزی و خارج از شهرک به این واحد تحویل می‌شود و با احتساب واحد فوق درحال حاضر دو واحد سورتینگ در سطح شهرستان دارای فعالیت هستند.

شناسه خبر 69087