شناسه خبر:69102
1402/2/25 08:59:50

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: اگرچه اقدامات خوبی در حوزه جوانی جمعیت در برخی دستگاه‌ها انجام شده اما تحقق اهداف در این حوزه با کارهای روتین و معمول امکان‌پذیر نخواهد بود.

اسماعیل زارعی‌کوشا شنبه‌شب در جلسه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان کردستان اظهار کرد: موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده دربرگیرنده بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر تمرکز روی کارکرد ستاد پیگیری سیاست‌های جوانی جمعیت استان وجود داشته باشد می‌توانیم در زمینه ساماندهی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قدم‌های مؤثری برداریم.
وی تصریح کرد: بررسی آمار و اطلاعات وضعیت استان در زمینه آمار ازدواج و زاد و ولد سه ماهه آخر سال گذشته به ما نشان می‌دهد وضعیت جوانی جمعیت به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.
استاندار کردستان با بیان اینکه ابلاغیه‌های ستاد جوانی جمعیت باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد، گفت: مصوبات این کمیته و اینکه وظیفه هر دستگاهی در این خصوص چیست، باید به‌صورت مستمر دنبال شود.
زارعی‌کوشا گفت: اقدامات خوبی در حوزه جوانی جمعیت در برخی دستگاه‌ها انجام گرفته که قابل تقدیر است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تحقق اهداف در این حوزه با کارهای روتین و معمول امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی همچنین با ابراز اینکه برای تحقق اهداف در حوزه سیاست‌ها و برنامه‌های جوان‌سازی جمعیت ضمن انجام وظایف ذاتی، نیاز به کارهای فوق‌العاده است افزود: کارهای روتین در حوزه جوانی جمعیت از قبل وجود داشته و الآن هم به روال گذشته انجام می‌شود اما باید به‌صورت ویژه در این زمینه کار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در راستای تحقق اهداف جوانی جمعیت باید متمایز به موضوع بپردازیم و برنامه داشته باشیم، افزود: اقداماتی که تا به امروز در حوزه جوانی جمعیت انجام گرفته بیشتر پرداختن به خطرات کاهش جمعیت و بحران پیری و اینکه چه میزان وسط بحران و یا نزدیک به بحران هستیم، بوده است.
استاندار کردستان اضافه کرد: اینکه برای برون‌رفت از این بحران فقط روی زوج‌های جوان متمرکز شویم کاری از پیش نمی‌بریم ممکن است درصدی از این زوج‌های جوان متقاعد به فرزندآوری بیشتر شوند اما این راهکار رفع بحران نخواهد بود.
زارعی‌کوشا با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در بین نسلی که به سن ازدواج نرسیده‌اند مهم‌ترین مؤلفه در تحقق اهداف و سیاست‌های جوانی جمعیت است که نباید از آن غافل شویم، گفت: هنوز جامعه ما شعار دو فرزند کافی است و فرزند کمتر زندگی بهتر را در ذهن خود پاک نکرده است.
وی تصریح کرد: زمانی روی ضرورت مسئله کاهش جمعیت کار شد و چون عزم جدی و کار محتوایی و مستمر صورت گرفت، پاسخ داد، اما الآن که نیاز به اجرای سیاست افزایش جمعیت است کار چندانی در راستای فرهنگ‌سازی این مهم صورت نمی‌گیرد.
استاندار کردستان گفت: برخی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش باید به‌صورت جدی پای کار بیایند و در راستای فرهنگ‌سازی فرزندآوری فعالیت مستمر و هدفمند داشته باشند.
زارعی‌کوشا با اشاره به ضرورت انجام کارهای پژوهشی هدفمند، محتوایی و قابل عملیاتی شدن در مورد ضرورت فرزندآوری، جوانی جمعیت و غیره اذعان کرد: یک درصد اعتبارات مربوط به کارهای پژوهشی است، جای پای جوانی جمعیت در پژوهش‌ها باید باز شود.
وی با اشاره به اینکه آمار زاد و ولد در جمعیت روستایی هم پایین آمده است، گفت: برخی از موضوعات در جلسات این‌چنینی به نتیجه نمی‌رسد باید به فکر نشست‌های کوچک‌تر و تولید محتواهای تأثیرگذار برای اقناع و نهادینه کردن فرهنگ فرزندآوری در جامعه باشیم.
مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان گفت: اظهار کرد: بسیج جامعه زنان در تشکیل خانواده یا همان ازدواج آسان با هدف تحقق سیاست‌های جوانی جمعیت در سطح پایگاه‌های محلات در مساجد به‌ طور معمول مستقر و برنامه‌های خاصی از مشاوره تا کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت زوجین جوان برگزار کرده است.
بتول سرکانی اضافه کرد: ایجاد کلینیک‌های خانواده در سطح برخی از شهر‌های استان از دیگر اقدامات انجام گرفته بسیج جامعه زنان در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های جوانی جمعیت و منویات مقام معظم رهبری بوده است.
وی با تأکید بر اینکه در بحث جوانی جمعیت با توجه به اهمیت موضوع قرارگاه «زن، خانواده و جمعیت» در سطح استان کردستان تشکیل شده است، گفت: تمام امورات مربوط به این حوزه در این قرارگاه دنبال شده و از نظر صاحب‌نظران و افراد متخصص بهره گرفته می‌شود.
وی افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها و ارتباطات چهره به چهره با پزشکان در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها به‌صورت مستمر از سال گذشته آغاز شد و امسال نیز به‌صورت ویژه دنبال خواهد شد.
مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان با بیان اینکه در همین راستا 150 زوج نابارور استان شناسایی و با حمایت و کمک خیرین و همچنین پزشکان متخصص فرایند درمان آن‌ها طی شد، اذعان کرد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی در راستای اقناع‌سازی بانوان، باز کردن گره‌های ذهنی و ترویج و فرهنگ‌سازی در راستای افزایش تمایل به فرزندآوری از اقدامات دیگر بسیج جامعه زنان در استان بوده است.
سرکانی از برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی به‌صورت مستمر برای بانوان بسیجی در سطح استان خبر داد و گفت: بیش از یک هزار و 700 مورد مطالب متعدد پیرامون اهمیت فرزندآوری تولید و در شبکه‌های مختلف و فضای مجازی توزیع و منتشر شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کلینیک نفس در راستای جلوگیری از سقط جنین در سطح استان در حال راه‌اندازی است.

شناسه خبر 69102