شناسه خبر:69190
1402/2/28 08:44:47
سردار پاکپور در آیین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه آبرسانی ‌سپاه به روستاهای کردستان:

مردم‌یاری از اولویت‌های سپاه است

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های اساسی سپاه، مردم‌یاری است؛ چراکه بهره‌مندی مردم از امکانات، امنیت پایدار را به‌دنبال دارد.

سردار محمد پاکپور روز چهارشنبه در آیین افتتاح بهره‌برداری از پروژه آبرسانی ‌سپاه به 169 روستای کردستان در شهر مالوجه از توابع شهرستان قروه اظهار کرد: اگر مردم مشکل نداشته باشند، خود آنان در تأمین امنیت پایدار، مشارکت خواهند کرد؛ همان کاری که در سیستان و بلوچستان در حال انجام است.
وی یادآور شد: سپاه در سراسر کشور به‌ویژه مناطق مرزی و کمتربرخوردار، در موضوع آبرسانی مشغول خدمت است و در طول دوران انقلاب اسلامی، در کنار ایجاد امنیت، در زمینه خدمت‌رسانی به مردم هم وارد عمل شده است.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آغاز طرح جهاد آبرسانی به 169 روستای کردستان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: امروز آبرسانی به شهر مالوجه و چند روستا به بهره‌برداری می‌رسد.
سردار پاکپور یادآور شد: از سال گذشته و در دولت سیزدهم، بحث رفع تنش آبی و تأمین آب شرب روستاها مطرح شد، سپاه هم با تمام توان به‌ویژه نیروی زمینی در این راستا قدم برداشت.
وی ادامه داد: 11 ماه از اجرای طرح جهاد آبرسانی شروع شده و تاکنون این طرح در کشور 35 درصد پیشرفت داشته است.
فرمانده سپاه بیت‌المقدس با بیان اینکه مشکلات آب و نیاز آبی به تنشی در برخی روستاهای استان کردستان تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: پروژه‌های آبرسانی به 169 روستا سال گذشته توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه به تبع از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سال گذشته آغاز شد و با روند قابل قبول دنبال شد.
سردار سیدصادق حسینی، تصریح کرد: این پروژه بناست در 169 روستای شهرهای مختلف استان اقدام به رفع مشکلات آبی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه مبلغ اولیه قرارداد این پروژه 527 میلیارد تومان در 10 شهرستان 169 روستا است، گفت: در مجموع در طول 486 کیلومتر خط انتقال کل پروژه آبرسانی است که 184 کیلومتر آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه اجرای شبکه توزیع 266 کیلومتر که 95 کیلومتر آن تمام شده و اجرای مخازن ذخیره 93 باب که 23 باب از این تعداد به پایان رسیده و 16 باب هم در حال انجام است گفت: احداث 85 مورد ایستگاه پمپاژ که 10 مورد به پایان رسیده و 11 مورد در حال اجرا است.
این مسئول از حفر 26 مورد چاه در اجرای این پروژه عظیم آبرسانی خبر داد و گفت: تاکنون پنج حلقه تمام شده که سه حلقه از این تعداد بالای 200 متر است.
سردار حسینی با عنوان اینکه ساخت حوضچه‌های شیرآلات 133 مورد است که 94 مورد آن تمام شده و 39 مورد در حال اجرا است ابراز کرد: 370 کیلومتر لوله در سایت‌های مختلف دریافت و کار شده و تعداد کل روستاها 169 روستا و تعداد پروژه‌های فعال در این طرح 36 مورد در 100 روستا است.
وی خاطرنشان کرد: 45 روستا از این 169 روستا به‌صورت مجتمع آبرسانی می‌شوند که تا این لحظه عملیات آبرسانی به 23 روستا کاملاً پایان یافته و از آب شرب بهداشتی بهره‌مند هستند.
فرمانده سپاه بیت‌المقدس استان کردستان گفت: شهرستان بانه دو مورد، روستای عباس‌آباد یک مورد، بیجار 23 مورد به‌صورت مجتمع و 14 روستا، دیواندره 35 مورد مجتمع و پنج روستا، سقز 25 روستا، سنندج 6 مجتمع، مریوان سروآباد چهار مجتمع و چهار روستا، کامیاران 18 مجتمع و تک روستا یک روستا و دهگلان نیز سه روستا در حال انجام است.
حسینی با بیان اینکه چون پروژه‌ها در گستره کل استان است از سختی کار برخوردار است، گفت: در سخت‌‌ترین شرایط و ارتفاعات و صخره‌ها کار انجام شده و امروز منبع یک‌هزار مترمکعبی در مالوجه به صورت نمادین افتتاح می‌شود.
وی با ابراز اینکه امروز افتتاح منبع هزار کیلومتری آب انجام می‌شود، گفت: جمعیت بالغ بر 97 هزار نفر در روستاهای سطح استان و هشت هزار نفر جمعیت از روستای مالوجه از آب سالم بهداشتی بهره‌مند شدند.
وی در پایان گفت: بخشی از پروژه‌ها از سازه پیش‌ساخته استفاده و در برخی پروژه‌ها خطوط آب از شهر انتقال پیدا کرده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر طرح جهاد آبرسانی به 10 هزار روستای کشور 38 درصد پیشرفت دارد که با اتمام این طرح‌ها، چهار میلیون و 600 هزار نفر از آب شرب سالم و پایدار برخوردار می‌شوند.
مجید آقازاده اظهار کرد: جهاد آبرسانی به این 10 هزار روستا در دولت سیزدهم شروع شد و این طرح با همکاری وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی سپاه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه آبرسانی به هفت هزار و 138 روستا توسط وزارت نیرو انجام خواهد شد، ادامه داد: عملیات آبرسانی به سه هزار روستا نیز توسط سپاه اجرایی خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تأکید کرد: با اجرای این طرح مهم، یک میلیون و 250 هزار خانوار از آب شرب سالم بهره‌مند خواهند شد.
آقازاده اظهار کرد: برای اجرای این طرح در کشور، هشت هزار و 720 مخزن احداث، هزار ایستگاه پمپاژ ایجاد، 999 حلقه چاه حفر و 14 هزار و 700 کیلومتر خط انتقال احداث می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر 285 واحد تصفیه‌خانه آب، 31 هزار کیلومتر خطوط انتقال آب، 167 هزار کیلومتر شبکه آب شهری و 257 واحد تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در فاز دوم جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی، با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آبرسانی به 10 هزار روستای دیگر اجرا و پنج میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند.

شناسه خبر 69190