شناسه خبر:69194
1402/2/28 08:51:13

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر پروژه بیمارستان 150 تخت‌خوابی بیمارستان شهرستان رزن فعال بوده و براساس قول‌های داده‌شده این طرح در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسن لطفی چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه بیمارستان 150 تخت‌خوابی شهرستان رزن در سال 97 کلنگ‌زنی شد، قرار بود این پروژه با اعتباری افزون‌بر 65 میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد، اما به‌علت طولانی شدن طرح و صعودی شدن تورم‌ها و گرانی، تاکنون برای طرح فوق اعتباری افزون‌بر 50 میلیارد تومان هزینه شده و اعتباری بالغ‌بر 300 میلیارد تومان نیز از محل سفر ریاست جمهوری به آن اختصاص داده شده است.
وی تصریح کرد: زمین چمن شهر رزن از محل اعتبارات در اختیار نماینده مجلس در مرحله بازسازی بوده و امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ ضمن اینکه پروژه مدرسه فاطمیه رزن درحال اجرا بوده و پروژه خانه امید رزن نیز در سال جاری افتتاح می‌شود.
لطفی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه جبران کمبود برق رزن و درگزین 9 میلیارد تومان اعتبار به‌صورت نقدی از مدیرعامل شرکت توانیر جذب و تخصیص داده شده که از مدیرعامل شرکت برق استان انتظار داریم این میزان اعتبار تخصیص داده‌شده را برای حوزه برق این دو شهرستان در رفع مشکلات برق هزینه و صرف کرده و گزارش آن را به مردم اعلام کند.
نماینده مردم رزن و درگزین در خانه ملت بیان کرد: در سال 99 به‌منظور رفع محرومیت از مناطق محروم بودجه‌ای تحت عنوان بودجه مناطق محروم به تصویب رسید که عملاً از سال 1400 این برنامه اجرایی شد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با توجه به محرومیت شهرستان‌های رزن و درگزین موفق شدیم 108 میلیارد تومان بودجه مناطق محروم برای این دو شهرستان را جذب کنیم، گفت: با پیگیری لازم موفق شدیم این میزان اعتبار اختصاص داده‌شده به شهرستان را به‌صورت کامل برای پروژه‌ها دریافت کنیم و تخصیص دهیم.
لطفی یادآور شد: قرار شد از 108 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌شده از محل اعتبارات مناطق محروم به شهرستان رزن و درگزین اعتباری افزون‌بر 57 میلیارد تومان برای احداث مدارس ملابداق، شهر رزن، مسکن مهر قروه درگزین، روستای حکان، منوچهر و مزرعه صارم تخصیص داده شود.
وی تصریح کرد: نکته قابل توجه در این اعتبار اختصاص داده‌شده از محل بودجه مناطق محروم این است که این بودجه در قانون ذکرشده به مدت سه سال دارای مهلت است و بودجه‌ای نیست که با سال مالی به اتمام برسد.
لطفی اضافه کرد: در این رابطه هم‌اکنون به غیر از پروژه مدرسه مزرعه صارم، مابقی پروژه‌ها ازجمله مدرسه ملابداق، مدرسه فاطمیه شهر رزن، حکان و منوچهر و مسکن مهر شهر قروه با پیشرفت خوب و چشمگیری درحال اجرا است.
وی با اشاره به بلاتکلیفی پروژه مدرسه صارم، گفت: در این رابطه پیگیری لازم انجام گرفته و قرار شده است مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان در اسرع وقت این پروژه را نیز اجرایی کند.
لطفی با بیان اینکه درمانگاه ملابداق ازجمله پروژهایی است که از قبل شروع شده بود و به‌علت کمبود اعتبار روند اجرای آن دارای مشکل بود، اضافه کرد: از محل بودجه مناطق محروم نیز اعتبار قابل توجهی به این پروژه تخصیص داده شده که با اعتبار مذکور این طرح در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد؛ درمانگاه چایان و درمانگاه شهر درگزین نیز از محل اعتبارات مناطق محروم درحال اجرا هستند.
نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس یادآور شد: علاوه‌بر آن 18 میلیارد و 800 میلیون تومان در حوزه آب‌رسانی به روستاهای دو شهرستان رزن و درگزین از محل اعتبارات مناطق محروم اختصاص داده شده که متأسفانه با این میزان اعتبار تنها یک پروژه آب‌رسانی فعال است.
وی اظهار کرد: با پیگیری لازم قرار شد کار 6 روستا از محل اعتبار 18 میلیارد و 800 میلیون تومانی فوق که در شرکت آب و فاضلاب کشور بلاتکلیف باقی مانده، اجرایی و عملیات اصلاح شبکه و آب‌رسانی و حل مشکلات آب این روستاها انجام شود.
لطفی ادامه داد: براساس قول‌های مساعد داده‌شده تا پایان سال جاری این میزان اعتبار بلاتکلیف اختصاص داده‌شده از محل اعتبارات مناطق محروم در حوزه آب‌رسانی به دو شهرستان رزن و درگزین تخصیص می‌یابد و پروژه به مرحله اجرا درمی‌آید.
وی همچنین با اشاره به اختصاص 95 میلیارد تومان از محل ماده 56 برای نخستین‌بار در سطح کشور به شهرستان رزن و درگزین برای احیای قنوات و کانال‌های آب‌رسانی، اظهار کرد: با این میزان اعتبار قرار شد 66 قنات و 56 کانال در هر دو شهرستان احداث شود که در این رابطه اکثر پروژه‌های قنات با پیشرفت فیزیکی 50 درصد فعال هستند.
لطفی با بیان اینکه متأسفانه با یک چالش اساسی با سازمان جهاد کشاورزی استان مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: این اعتبارات به‌صورت تسهیلات بوده و جهاد کشاورزی استان می‌گوید باید 9 درصد ارزش‌افزوده این اعتبار 95 میلیارد تومانی را دریافت کند و ما مخالف این امر هستیم؛ از طرفی جهاد کشاورزی معتقد است که باید به این پروژه‌ها تعدیل بخورد و ما مخالفیم، چراکه اعتبارات این پروژه‌ها نقد است و این پیمانکاران هستند که باید در اسرع وقت پروژه‌ها را آغاز کنند و مشمول تعدیل قرار نگیرند.
وی با بیان اینکه در بحث ارزش‌افزوده و تعدیل در پروژه‌های قنوات و کانال‌ها از محل ماده 56 مربوط به شهرستان رزن و درگزین بنده با سازمان جهاد کشاورزی استان دارای مشکل هستیم و این رقم قابل توجهی از اعتبار اختصاص داده‌شده را شامل می‌شود، گفت: قصد ما این است که اعتبار اختصاص داده‌شده از محل ماده 56 به قنوات و کانال‌های آب‌رسانی شهرستان رزن و درگزین یک ریال به انحراف نرود و مستقیم در پروژه‌های فوق استفاده و هزینه شود.
لطفی یادآور شد: متأسفانه با وجود فرآیند پُرپیچ‌وخمی که در پروژه‌های قنوات و کانال‌های آب‌رسانی برای دریافت و تخصیص اعتبار داشتیم، تعدادی از کانال‌های آب‌رسانی از ماده 56 هنوز بلاتکلیف هستند و اجرایی نشده‌اند و برخی پیمانکاران هنوز پروژه‌های خود را آغاز نکرده اند که از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و ناظران وی درخواست داریم در اسرع وقت رسیدگی کنند که همه این پروژه‌ها امسال به بهره‌برداری برسند.
نماینده مردم شهرستان رزن و درگزین در مجلس یادآور شد: هفته آینده قرار است جلسه‌ای در رابطه با حل مشکل ارزش‌افزوده و عدم تعدیل پروژه‌های قنوات و کانال‌های آب‌رسانی از محل ماده 56 این دو شهرستان با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رئیس دیوان محاسبات استان و مدیرکل اقتصاد و دارایی استان برگزار شود.

شناسه خبر 69194