شناسه خبر:69200
1402/2/28 08:59:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه تابستان 1402 را بدون قطعی آب پشت سر می‌گذاریم، گفت: امسال قطعی آب برنامه‌ریزی‌شده‌ای در استان همدان نخواهیم داشت.

محمد ضروری با اشاره به ذخیره سد اکباتان، اظهار کرد: سد اکباتان درحال حاضر 13 میلیون و 600 هزار متر مکعب ذخیره دارد که این مهم به‌علت بهبود روان‌آب‌ها و مدیریت برداشت از سد بوده است.
ضروری تصریح کرد: از طرفی بخشی از آب شهر همدان از تالوار تأمین شده است و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال‌ جاری، تابستان امسال را بدون قطعی آب پشت سر خواهیم گذاشت.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 253 میلی‌متر بارش در استان همدان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: براساس میانگین بلندمدت نیز 347 میلی‌متر بارش در همدان رخ داده که میزان بارش نسبت به سال گذشته 6 درصد بهتر شده، اما در بلندمدت با کاهش 27 درصدی مواجه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه وضعیت بارندگی در همدان و حوضه سد اکباتان بدتر است، ادامه داد: در حوضه سد اکباتان تاکنون 224.5 میلی‌متر بارش رخ داده، درحالی که در سال گذشته تا این تاریخ، 262.5 میلی‌متر بارندگی در این حوضه وجود داشت؛ به‌طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش داشت.
وی با بیان اینکه رژیم بارشی همدان تغییر کرده است به‌طوری که در زمستان چند برف خوب داشتیم که باعث شد پایداری منابع آبی داشته باشیم، افزود: در بلندمدت نیز 340 میلی‌متر بارش در حوضه سد اکباتان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه 34 درصد کاهش دارد.
 بازگرداندن چاه‌ها به کشاورزان از ابتدای فروردین‌ماه
ضروری درباره استفاده از چاه کشاورزان برای تأمین آب شرب همدان تصریح کرد: چاه‌های بیشتر کشاورزان از ابتدای فروردین‌ماه به آن‌ها بازگردانده شده است و تعداد انگشت‌شماری توسط شرکت آب و فاضلاب استان استفاده می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه ظرفیت نهایی خط انتقال تالوار به همدان یک‌هزار و 800 لیتر در ثانیه است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای انتقال یک‌هزار و 200 لیتر در ثانیه انجام شده است، اما هم‌اکنون نیز امکان انتقال یک‌هزار و 800 لیتر در ثانیه را داریم.

شناسه خبر 69200