شناسه خبر:69335
1402/3/1 08:47:05

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر سایت تاریخی هگمتانه گفت: منظر تاریخی از هگمتانه تا همدان نخستین منظر شهری است که ثبت جهانی می‌شود و به عنوان یک اثر واجد ارزش تاریخی به زودی در لیست آثار جهانی قرار خواهد گرفت.

محمد محمدیان منصور در نشست اقناع‌سازی ثبت جهانی هگمتانه که با حضور مردم و کسبه خیابان اکباتان در سرای تاریخی گلشن شهر همدان، برگزار شد، اظهارکرد: ثبت جهانی "منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان" نقش بسیار ارزشمندی در معرفی همدان به مردم جهان دارد و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت آن، فعالیت‌های اقتصادی در حوزه گردشگری استان همدان را توسعه دهیم.
وی با بیان اینکه وجود خانه‌های مسکونی و جامعه محلی از مردم در کنار مغازه‌های مختلفی که در مسیر خیابان اکباتان منتهی به تپه هگمتانه وجود دارد حاکی از زندگی و حیات در این مسیر است، عنوان کرد: منظر تاریخی هگمتانه مسیر تاریخی است که سال‌هاست شاهد رفت و آمد مردم و کسبه درآن هستیم، مسیری که انتظار می‌رود به بهانه جهانی شدن هگمتانه ساماندهی شده و در شأن کهن‌دیار هگمتانه باشد.
محمدیان منصور با بیان اینکه در آمایش سرزمینی دومین مولفه توسعه اقتصادی همدان، گردشگری تعریف شده است، گفت: هر ساله 5میلیون و 800 هزار نفر توریست خارجی وارد کشور می‌شود که متاسفانه سهم همدان زیر 20 هزار بازدیدکننده خارجی است یعنی ما عملا بهره‌ای از توریست خارجی نبرده‌ایم.
وی ادامه داد: با موفقیت جهانی شدن منظر هگمتانه نه تنها می‌توانیم ارزآوری داشته و جذب توریست خارجی را بالا ببریم بلکه بر توسعه فرهنگ، اقتصاد و روابط اجتماعی استان همدان نیز اثر گذار خواهیم بود.
مدیر سایت تاریخی هگمتانه تاکید کرد: محدوده انتخاب شده برای ثبت جهانی بسیار بیشتر از آنچه امروز تایید شده در نظر گرفته شده بود که رفته رفته برای حذف موانع از جمله ساختمان‌های بلند مرتبه و پارکینگ‌هایی مانند پارکینگ آقاجانی کوچک و کوچکتر شد.
محمدیان منصور تصریح کرد: در حال حاضر محدوده ثبت جهانی هگمتانه حدود 80 هکتار است که 35 هکتار آن محوطه خود تپه و 45 هکتار دیگر نیز بازار، خیابان اکباتان، بوعلی، میدان امام و میدان آرامگاه می‌باشد.
وی با بیان اینکه زمان کوتاهی در اختیار استان همدان برای رفع موانع و گرفتن امتیاز جهانی شدن از سفر ارزیابان به استان قرار دارد، اظهار داشت: اگرچه موانعی برای رسیدن به جهانی شدن در مسیر هگمتانه قرار دارد اما باتوجه به بازه زمانی باقی مانده تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با همراهی مردم و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی ظرفیت و نکات مثبت موجود تقویت و نقطه ضعف‌ها نیز ساماندهی شود.
گفتنی است در ادامه این مراسم از زحمات استاد محمدباقر ضرابیان گنجینه زنده بشری در "حلبی‌سازی" تجلیل و قدردانی شد.

شناسه خبر 69335