شناسه خبر:69388
1402/3/2 09:46:46

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان گفت: برخی پروژه‌های مهم و مؤثر در شهرستان همدان ازجمله پروژه راه‌آهن همدان به ملایر، ایستگاه راه‌آهن و کنارگذر غربی، با سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان و تصویب و اختصاص اعتبارات لازم، فعال شده است.

به گزارش روز دوشنبه سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی فرمانداری همدان، مسلم مخفی در بازدید از روند پیشرفت فیزیکی برخی طرح‌های مهم و نیمه‌تمام همدان اظهار کرد: این طرح‌های مهم عمرانی و زیربنایی با اینکه درصورت بهره‌برداری تحولات عظیمی را به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل در شهرستان ایجاد می‌کنند، اما سال‌ها به‌دلیل کمبود اعتبار معطل مانده بودند و برابر زمان‌بندی تعیین‌شده پیشرفت فیزیکی مناسبی نداشته‌اند.
وی افزود: تصویب بیش از 14 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های استان نتیجه نیازسنجی و پیگیری‌های مجدانه استاندار و نگاه ویژه دولت سیزدهم به استان همدان است که امیدواریم این اعتبارت در فصل کاری به همدان تخصیص پیدا کنند.
فرماندار همدان پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن همدان- ملایر را قابل قبول دانست و تصریح کرد: با وجود کمبود‌هایی که در بحث اعتبارات وجود دارد، پیمانکار در این پروژه بزرگ مشغول به کار و فعالیت است و می‌کوشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این طرح را تکمیل کند.
مخفی اظهار کرد: پروژه دیگر شامل کنارگذر غربی همدان به طول حدود 27 کیلومتر است که نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهر همدان، جلوگیری از تصادفات و خسارت‌های مالی و جانی خواهد داشت و برای شهر همدان بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه بیش از 18 کیلومتر از این پروژه به‌صورت سه‌لایه آسفالت‌ریزی شده است، ابراز امیدواری کرد که با مساعدت‌های استاندار در اختصاص اعتبارات و تلاش پیمانکار شاهد بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این پروژه مهم باشیم.
فرماندار همدان در بازدید از ایستگاه راه‌آهن همدان هم گفت: این پروژه بزرگ که ازجمله زیرساخت‌های گردشگری و حمل‌ونقل مسافر و بار برای همدان محسوب می‌شود نیز پیشرفت خوبی دارد و با خرید برخی تجهیزات تلاش می‌شود به‌زودی به بهره‌برداری برسد.
فرماندار همدان که با همراهی مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان از پروژه‌های راه‌آهن همدان- ملایر، ایستگاه تشکیلاتی راه‌آهن همدان و کنارگذر غربی همدان بازدید می‌کرد، روند پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها و نیازهای مهم آن‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
همدان با داشتن دو خط آهن جداگانه یکی از محورهای ارتباطی استان‌های غربی است و دولت سیزدهم کمر همت بسته تا با بهره‌برداری از دو خط آهن همدان- ملایر و همچنین همدان- سنندج، این استان را به شاهراه ریلی غرب کشور تبدیل کند.
طرح راه‌آهن همدان- ملایر به طول 75 کیلومتر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان‌سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به‌ویژه زائران عتبات عالیات درحال ساخت است.
کاهش ترافیک جاده‌ای به‌عنوان بخشی از طرح کلی راه‌آهن غرب کشور محسوب می‌شود که علاوه‌بر اهداف یادشده، کاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.
این خط ریلی در دو قطعه ساخته می‌شود که قطعه نخست آن به طول 41.5 کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه‌های گل کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی می‌شود.
راه‌آهن همدان- ملایر به‌دلیل کاهش مسیر حد فاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعلی تهران- قم- اراک- ملایر، جایگزینی مناسب برای ترانزیت کالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می‌شود.

شناسه خبر 69388