شناسه خبر:69618
1402/3/8 11:49:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار از پیش‌بینی برداشت 25 هزار تُن سیر از مزارع این شهرستان خبر داد.

عبدالحسین اکبری اظهار کرد: در سال‌ جاری یک‌هزار و 555 هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت سیر رفته که براساس پیش‌بینی از این میزان سطح زیر کشت 22 تا 25 هکتار محصول سیر برداشت خواهد شد.
وی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت امسال سیر شهرستان نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: توسعه محصولات کم‌آب‌بر از سیاست‌های وزارتخانه جهاد کشاورزی بوده که در همین رابطه طی سال جاری 25 تا 30 هکتار موسیر در مزارع شهرستان کشت شده است.
اکبری با بیان اینکه از اواخر اردیبهشت‌ماه برداشت موسیر از مزارع شهرستان توسط کشاورزان آغاز شده است، ادامه داد: به‌طور میانگین از هر هکتار موسیر 20 تُن محصول قابل برداشت بوده که براساس همین پیش‌بینی بیش از 500 تا 550 تُن محصول موسیر از مزارع این شهرستان برداشت خواهد شد.
وی با اشاره به کشت سیر در شهرستان بهار، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی و حاصلخیزی خاک این منطقه، سیر تولیدی شهرستان بهار از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به اینکه محصول سیر ازلحاظ اقتصادی قابل رقابت با محصولات سبزی و صیفی و سایر محصولات پُرآب‌بر است، می‌تواند به‌عنوان یک محصول با مصرف آب کمتر در تناوب زراعی سایر محصولات قرار گیرد.
اکبری یادآور شد: نبود انبارهای فنی برای ذخیره‌سازی و فقدان واحدهای‌ فرآوری صنعتی و بسته‌بندی، ازجمله مشکلات توسعه محصول سیر در شهرستان بهار به‌شمار می‌رود.
وی گفت: سیر علاوه‌بر مصرف خوراکی به‌صورت تازه، به شکل ترشی نیز استفاده می‌شود و به‌عنوان چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده‌های مختلف، نقش مهمی دارد؛ همچنین به‌عنوان یک گیاه دارویی مؤثر در درمان بیماری‌هایی همچون فشار خون، قلبی و کلسترول خون شناخته شده است؛ سیر خواص ضد انگلی، ضد میکروبی و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش را هم دارد.
یکی از کشاورزان شهرستان بهار نیز اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشک‌سالی‌های اخیر، در سال جاری دو هکتار از مزارع خود را به کشت کم‌آب‌بر سیر اختصاص داده‌ام و جایگزین کشت سیب زمینی کرده‌ام.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان بهار بیشتر سیر سفید و قرمز کشت می‌شود، افزود: سیر قرمز به نسبت سیر سفید به آبیاری کمتری نیاز داشته و تازه‌خوری آن بیشتر بوده و در زمینه صادرات نیز کشورهای مختلف به‌ویژه روسیه، سیر قرمز را بیشتر می‌پسندند.
این کشاورز بیان کرد: صنایع تبدیلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیرکاران و موسیرکاران شهرستان بهار به‌شمار می‌رود که مرتفع شدن این مشکل از نقش مؤثری در توسعه هرچه بیشتر مزارع سیر و موسیر این شهرستان برخوردار خواهد بود.
یکی از کشاورزان موسیرکار شهرستان بهار نیز اظهار کرد: متأسفانه با وجود کیفیت خوب موسیر شهرستان، صادرات و صنایع تبدیلی آن ضعیف بوده و به‌ناچار کشاورزان محصول خود را به‌صورت خام به قیمت پایین به دلالان و واسطه‌ها می‌فروشند و دلالان از خرید محصول موسیر کشاورزان شهرستان بیشترین سود را می‌برند.
وی بالا بودن تعرفه‌های صادرات را یکی از دلایل مهم ضعیف بودن صادرات موسیر دانست و یادآور شد: این گیاه دارویی در آبان‌ماه کشت و اواخر اردیبهشت‌ماه برداشت می‌شود.
این کشاورز گفت: این گیاه نیاز آبی کمی نسبت به سایر محصولات دارد، بنابراین درصورت بازاریابی مناسب می‌تواند صرفه اقتصادی و درآمدزایی خوبی برای کشاورزان داشته باشد.

شناسه خبر 69618