شناسه خبر:69725
1402/3/10 09:08:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه از آغاز فعالیت شرکت هواپیمایی سپهران در فرودگاه کرمانشاه با 6 پرواز برنامه‌ای هفتگی خبر داد.

«مجتبی بیاتی» روز سه‌شنبه اظهار کرد: با پیگیری‌های مستمر صورت‌پذیرفته شاهد آغاز فعالیت شرکت هواپیمایی سپهران در فرودگاه کرمانشاه از 12 خردادماه با 6 پرواز برنامه‌ای هفتگی در مسیر مشهد- کرمانشاه و بالعکس خواهیم بود.
وی اظهار کرد: این پروازها روزهای دوشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته انجام خواهد شد.
بیاتی در ادامه با اشاره به آغاز عملیات بهسازی باند اصلی فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه از 12 اردیبهشت‌ماه امسال، افزود: مدت‌زمان احداث این طرح که یک طرح ملی و راهبردی برای کشور است، یک‌سال پیش‌بینی شده که پیمانکار طرح قول داده آن را در آبان‌ماه و قبل از فصل زمستان تحویل دهد.
وی اضافه کرد: عملیات بهسازی فرودگاه علاوه‌بر باند، شامل توسعه پارکینگ هواپیماها نیز خواهد بود که برای اجرای آن 460 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و با قولی که از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی داده شده است، این اعتبار به‌طور کامل تأمین خواهد شد.
مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه ابراز کرد: هم‌اینک به‌دلیل تعمیر باند اصلی فرودگاه از باند جایگزین استفاده می‌شود که تنها برای نشست‌وبرخاست هواپیماهای بدنه متوسط قابل استفاده است؛ اما با عملیاتی شدن باند جدید هواپیماهای پهن‌پیکر نیز قابلیت فرود در این فرودگاه را خواهند داشت.
بیاتی افزود: درصورت برنامه‌ریزی پروازی شرکت‌های هواپیمایی امکان پروازهای بین‌المللی نجف، بغداد، سلیمانیه و کشورهای همسایه هم با این تیپ پروازی هست؛ فقط محدودیت انجام پروازهای حج به‌دلیل عدم پذیرش هواپیماهای کوچک و بدنه متوسط توسط کشور عربستان وجود دارد که با عملیاتی شدن باند اصلی، امکان اعزام زائران خانه خدا از این فرودگاه نیز میسر خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به اینکه دو شرکت هواپیمایی به مرکزیت استان کرمانشاه درخواست مجوز کرده‌اند که موافقت اصولی برای آن‌ها صادر شده است، افزود: یکی از این شرکت‌ها خوشبختانه کار خرید هواپیما را نیز انجام داده و تاکنون موفق به خرید 6 فروند هواپیما شده است.
مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه یادآور شد: امیدواریم نخستین شرکت اختصاصی هواپیمایی این استان در نیمه نخست امسال فعالیت رسمی خود را در استان آغاز کند و کرمانشاه به جمع استان‌هایی که دارای شرکت هواپیمایی اختصاصی هستند، بپیوندد.
وی تأکید کرد: فرودگاه کرمانشاه به‌عنوان فرودگاه «هاب» و بیس فرودگاه‌های غرب کشور محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو فعالیت این شرکت هواپیمایی در استان قادر خواهد بود به دیگر استان‌های هم‌جوار نیز خدمات‌رسانی کند.
گفتنی است، فرودگاه کرمانشاه ابتدا در محله مرادآباد که باندی خاکی داشت، تعریف شده بود و در سال 1350 در زمینی به مساحت 200 هکتار و با ارتفاع یک‌هزار و 322 متر از سطح دریا در فاصله 9 کیلومتر از میدان اصلی شهر (میدان آزادی) در شمال شرقی شهر کرمانشاه احداث شد.
در سال 1374 با خرید قسمتی دیگر از اراضی مورد نیاز، مساحت فرودگاه به 237 هکتار افزایش یافت و مطالعات لازم برای نیاز منطقه و لزوم افزایش و بهبود عوامل پروازی جهت استفاده از هواپیماهای بدنه متوسط تا ایرباس از قبیل تأسیسات جانبی، ساختمان آتش نشانی و ایمنی زمینی، مدیریت اداری، پایانه مسافربری، پاویون، ساختمان امور فنی، سپاه، پلیس انجام گرفته و تعدادی خانه‌های سازمانی توسعه و تکمیل شده است.
این فرودگاه قبل از انقلاب تنها دارای یک پایانه کوچک مسافری بدون تفکیک پروازهای ورودی و خروجی بود.
در بخش پروازی، این فرودگاه به‌عنوان فرودگاه مرکزی فرودگاه‌های غرب کشور، نقش بسزایی در جابه‌جایی مسافرین استان‌های غربی دارد و با انجام بیش از 120 پرواز برنامه‌ای هفتگی به 9 مقصد داخلی، نقش تأثیرگذار و بی‌بدیل در توسعه استان ایفا می‌کند.
این درحالی است که سال‌های قبل از انقلاب تعداد پروازهای هفتگی این فرودگاه به عدد 6 می‌رسیده و فقط در مسیر تهران بوده است و تنها یک شرکت هواپیمایی در قبل از انقلاب در فرودگاه فعال بوده که این عدد هم‌اکنون به رقم 11 رسیده است.
همچنین این فرودگاه در سال‌های قبل از انقلاب دارای یک باند بوده است که اکنون دارای یک باند با تاکسی وی موازی و تطویل 400 متری در طول سالیان انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است.
در حوزه ناوبری نیز این فرودگاه دارای تجهیزات ناوبری ابتدایی و عملیات پروازی از طلوع تا غروب بوده و این درحالی است که این فرودگاه هم‌اکنون با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناوبری و دارا بودن سیستم ils (آی‌ال‌اس) به‌صورت 24 ساعته آماده سرویس‌رسانی است.
در بخش ایمنی و آتش‌نشانی نیز در سال‌های قبل از انقلاب خودروها و تجهیزات که در این ایستگاه حضور داشتند، کاملا غیر تخصصی بوده‌اند که اکنون به‌جرأت می‌توان گفت این فرودگاه در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی به‌روزترین تجهیزات دنیا را در اختیار دارد.

شناسه خبر 69725