شناسه خبر:69990
1402/3/20 08:57:54

سپهرغرب، گروه خبر: بانک کشاورزی 90 ساله شد و در این سال‌ها همواره در اعطای تسهیلات به طرح‌های این بخش پیشرو بوده و با پرداخت به‌موقع سرمایه ثابت و در گردش به متقاضیان، تحرکی در فعالیت‌های کشاورزی کردستان ایجاد کرده است.

90 سال از آغاز تشکیل بانک کشاورزی می‌گذرد و این بانک در مدت فعالیت خود همواره یکی از بازوان اصلی توسعه فعالیت‌های کشاورزی‌ به‌ویژه در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات این بخش با حمایت از اجرای طرح‌های تولیدی بوده است.
بی‌شک یکی از مهم‌ترین مسائل در اجرای هر طرحی، تأمین مالی آن است و با توجه به اینکه خطر فعالیت در بخش کشاورزی بالا بوده و بیشتر کشاورزان هم جزء اقشاری هستند که درآمد سالانه زیادی ندارند و بدون حمایت قادر به سرمایه‌گذاری و رونق فعالیتشان نیستند، بانک تخصصی در این راستا ایجاد شد تا پشتیبان آن‌ها باشد.
بانک کشاورزی کردستان 86 درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش کشاورزی اختصاص داده است تا کشاورزی در استانی که اقتصادش بر این محور می‌چرخد، توسعه بیشتری پیدا کند.
به‌مناسبت نودمین سالگرد تأسیس بانک کشاورزی، تور خبری توسط بانک کشاورزی کردستان تدارک دیده شد و جمعی از خبرنگاران استان روز چهارشنبه از چند طرح تأثیرگذار همچون مجتمع گلخانه‌ای چهار هزار و 500 تُنی صادق‌آباد دهگلان، چندین واحد سردخانه و مجتمع کشت و صنعت مائده، مجتمع گردشگری زرتشت و هتل‌رستوران پردیس قروه بازدید کردند.
مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان و معاون اعتبارات این بانک و جمع دیگری از مدیران و کارکنان در این بازدید از مجریان و سرمایه‌گذاران طرح‌های کشاورزی که از محل تسهیلات پرداختی این بانک به بهره‌برداری رسیده بودند، با اهدای تندیس نودمین سالگرد تأسیس بانک کشاورزی و لوح سپاس، تجلیل کردند.
نخستین طرحی که مورد بازدید این جمع قرار گرفت، طرح مجتمع گردشگری زرتشت در سنندج بود.
این طرح دارای سه فاز بوده و هم‌اکنون فاز نخست شامل رستوران آن به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم و سوم آن که دربرگیرنده اقامتگاه و مجتمع ورزشی و تفریحی بوده، هنوز اجرایی نشده است.
برای اجرای فاز نخست این مجموعه توسط بانک کشاورزی استان 20 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و برای 25 نفر هم به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است و با افتتاح دو فاز دیگر، مجموع اشتغال مستقیم در این طرح به 55 نفر خواهد رسید.
   پرداخت 340 میلیارد ریال وام به مجتمع کشت و صنعت کردستان
طرح دیگری که مورد بازدید قرار گرفت، مجتمع کشت و صنعت مائده در 30 کیلومتری جاده دهگلان- سنندج بود که در زمینی به مساحت 10 هکتار ایجاد شده است.
این مجتمع سال 1373 احداث شد، اما به دلایل مختلفی فعال نشد و به‌طور متروکه و راکد باقی ماند تا سال 1396 توسط سرمایه‌گذار جدیدی خریداری و احیا شد.
مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان در ارتباط با این مجموعه اظهار کرد: این مجتمع دارای سیلویی به ظرفیت 80 هزار تُن، سردخانه بالا و زیر صفر درجه سانتیگراد با ظرفیت 20 هزار تُن و مجموعه بوجاری 12 هزار تُنی است.
اسماعیل حیدری با بیان اینکه مجتمع مذکور جزء طرح‌های موفق استان است، اضافه کرد: از برنامه‌های توسعه‌ای این مجتمع احداث کارخانه آرد بوده که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
معاون اعتبارات بانک کشاورزی کردستان هم بیان کرد: یکی از واحدهای بزرگ گلخانه استان که غیر فعال بود، به مجموعه کشت و صنعت مائده واگذار شده تا دوباره تولید در آن انجام شود.
پرویز رضایی اعلام کرد: 340 میلیارد ریال وام بانکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه به این مجتمع پرداخت شده است.
وی ادامه داد: قبل از سال 1400 ظرفیت سردخانه‌ای استان 35 هزار تُن بود و اکنون با اجرای چندین طرح در این راستا به 100 هزار تُن رسیده است.
اگر در گذشته کشاورزان و بهره‌برداران استان مجبور می‌شدند محصولات خود را برای نگهداری به سردخانه استان‌های هم‌جوار منتقل کنند و هزینه زیادی هم بابت این موضوع باید بپردازند، اما اکنون با ظرفیت ایجادشده، دیگر نیازی به این کار نیست.
مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت مائده هم بانک کشاورزی را تنها بانک حامی بخش کشاورزی خواند و اظهار کرد: در این مجتمع به‌طور مستقیم برای 100 نفر اشتغال ایجاد شده است و در چهار تا پنج ماه از سال هم به 300 نفر افزایش می‌یابد.
رحمت‌الله میرکی ادامه داد: با احداث سیلوی این مجتمع تشکیل صف و معطلی کشاورزان استان برای تحویل گندم را دیگر شاهد نیستیم.
وی با بیان اینکه وجود سردخانه زیر صفر درجه سانتی‌گراد از طرح‌های کلیدی در کشور به‌شمار می‌رود، گفت: فاز دو این مجموعه شامل سردخانه زیر صفر بوده که محل نگهداری فرآورده‌های دامی غرب و شمال غرب کشور است.
مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت مائده ادامه داد: 10 تا 12 استان کشور برای نگهداری گوشت مرغ منجمد خود از ظرفیت این سردخانه استفاده کرده و می‌کنند.
میرکی با بیان اینکه 50 درصد تولید و فرآوری بذر استان در این مجتمع انجام می‌شود، یادآور شد: نگهداری نهاده‌های دام و طیور، کارخانه آرد و کلینیک گیاه‌پزشکی و پخش کود و سم، از دیگر واحدهای زیرمجموعه این مجتمع است.
بیشترین تولید و سطح زیر کشت محصول سیب زمینی کردستان مربوط به شهرستان‌های قروه و دهگلان است؛ بنابراین وجود سردخانه برای نگهداری این محصول از موارد ضروری به‌شمار می‌رود.
در مسیر روستاهای توربهریز، علی‌آباد و صادق‌آباد هم سه واحد سردخانه بالای صفر درجه سانتی‌گراد ایجاد شده و این‌گونه مشکل انبار و نگهداری محصول سیب زمینی در این منطقه برطرف شده است و کشاورزان این منطقه در زمان اوج تولید و برداشت محصول دیگر متضرر نمی‌شوند و می‌توانند محصول خود را تا زمان مناسب عرضه در بهترین مکان ممکن نگهداری کنند.
معاون اعتبارات بانک کشاورزی کردستان بیان کرد: به سردخانه کاوه مشیرپناهی با ظرفیت یک‌هزار و 500 تُن، 10 میلیارد ریال وام از محل اشتغال پایدار روستایی، به سردخانه جمال مشیرپناهی به ظرفیت یک‌هزار و 500 تُن، از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400، 17 میلیارد ریال و به سردخانه دو هزار تُنی سعیدی از محل بند الف ماده 52 قانون الحاق 60 میلیارد ریال پرداخت کردیم.
بیشترین واحدهای سردخانه کردستان در شهرستان‌های قروه و دهگلان و با پرداخت وام بانکی توسط بانک کشاورزی ایجاد شده است؛ به‌گونه‌ای که تاکنون در شهرستان قروه 14 طرح با ظرفیت 18 هزار تُن و در شهرستان دهگلان هم 19 طرح به ظرفیت 38 هزار تُن به بهره‌برداری رسیده است.
سردخانه امیران در شهرستان قروه یکی از نمونه‌های برجسته اجرای طرح در 6 ماه است که یکی از عوامل تأثیرگذار در سرعت‌بخشی به اجرای آن، پرداخت به‌موقع تسهیلات بانکی بوده است.
مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان در بازدید از این سردخانه بیان کرد: این سردخانه دارای ظرفیت نگهداری دو هزار تُنی است و از محل اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه، 120 میلیارد ریال به این واحد وام پرداخت کردیم.
   تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای مجتمع صادق‌آباد
کردستان ازلحاظ میزان سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای وضعیت مطلوبی ندارد؛ بنابراین مسئولان استان در راستای بهبود این حوزه نهضت ساخت گلخانه را آغاز کردند.
یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های گلخانه‌ای کردستان، در اراضی روستای صادق‌آباد شهرستان دهگلان ساخته شده است، این مجتمع دارای 19 سایت بوده که هم‌اکنون هفت سایت آن به زیر کشت محصولاتی شامل گوجه‌ فرنگی و خیار و فلفل دلمه‌ای رفته است.
کشت انجام‌شده در سایت‌های این مجتمع به‌صورت هیدروپونیک (کشت بدون خاک) و خاکی است و به‌تدریج درصدد هستند کشت همه سایت‌ها را به‌صورت هیدروپونیک انجام دهند.
معاون اعتبارات بانک کشاورزی کردستان در بازدید از این مجتمع اظهار کرد: از محل صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک 510 میلیارد ریال وام به سرمایه‌گذاران این مجتمع گلخانه‌ای پرداخت کردیم.
این مجتمع را به نام برادران سهرابی می‌شناسند؛ چهار برادری که با هم اقدام به سرمایه‌گذاری و اجرایی کردن این طرح تولیدی کرده‌اند و آن‌ها از بانک کشاورزی به‌عنوان شریکی خوب یاد می‌کنند و معتقدند بدون حمایت این بانک قادر به اجرایی کردن واحدشان نبوده‌اند.
زمانی احداث این مجتمع گلخانه‌ای آغاز شد که ساخت هر متر مربع 350 هزار تومان هزینه می‌برد و اکنون این میزان به 2 تا 2.5 میلیون تومان رسیده است.
بختیار سهرابی یکی از سرمایه‌گذاران مجتمع گلخانه‌ای صادق آباد اظهار کرد: محصولات تولیدی خود را به دبی و روسیه و بخشی را هم به اقلیم کردستان عراق صادر می‌کنیم.
وی بیان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی نه‌فقط گلخانه، بلکه هر واحد تولیدی دیگری زمانی می‌تواند موفق باشد که بتواند محصول خود را صادر کند.
سهرابی یادآور شد: چهار هزار و 500 تُن ظرفیت 19 سایت این مجتمع است که هنوز به این میزان تولید دست پیدا نکردیم و امیدواریم در آینده بتوانیم با مشارکت بنیاد برکت همه سایت‌ها را فعال کنیم.
وی اضافه کرد: وجود واحدهای سردخانه و بسته‌بندی در این مجتمع به‌منظور رونق بیشتر تولید در آن بسیار ضروری است که انتظار داریم بانک کشاورزی در این بخش هم از ما حمایت کند.
این چند طرحی که از سوی بانک کشاورزی در کمتر از یک‌سال اخیر تسهیلات دریافت کرده بودند، هنوز به مرحله بازپرداخت تسهیلات نرسیده بودند و یک‌سال به آن‌ها تنفس داده شده است.
سال گذشته به 36 هزار نفر از متقاضیان 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی کردستان پرداخت شده است که 65 درصد این میزان تسهیلات سرمایه در گردش و 35 درصد آن هم سرمایه ثابت بوده است.

شناسه خبر 69990