شناسه خبر:70084
1402/3/22 08:32:52

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: شهرستان‌های نهاوند و رزن روی گسل زلزله و منطقه پُرخطر و فعال زلزله قرار دارند، بنابراین اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در این شهرستان‌ها بسیار ضروری است.

علی سنجربگی روز یکشنبه افزود: شهرستان رزن به‌علت قرار داشتن روی گسل آوج و نهاوند نیز به‌علت قرار داشتن بر گسل لرستان، در معرض تهدید زلزله هستند.
وی اضافه کرد: همه‌ساله شاهد بروز زلزله‌های سه تا چهار ریشتری در این شهرستان‌ها هستیم؛ همچنین زلزله‌های مخربی را دهه‌های گذشته در شهرستان رزن و نهاوند شاهد بودیم.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان ادامه داد: با توجه به زلزله‌خیز بودن این دو شهرستان باید اقداماتی برای قبل، حین و پس از بروز بحران در این مناطق پیش‌بینی شود تا از آمادگی لازم در زمان بروز بحران برخوردار باشیم.
سنجربگی گفت: یکی از اصول مدیریت بحران طبق تعاریف و پروتکل‌های استاندارد پیش‌بینی‌شده، رعایت اصل پیشگیری به‌عنوان اصل مهم و اجتناب‌ناپذیر اکوسیستم بشر است؛ هرچند نمی‌توان از بروز سیل و زلزله جلوگیری کرد، اما به‌طور حتم می‌توان دامنه تخریب را کاهش داد.
وی افزود: برای نمونه ساخت خانه در مسیل رودخانه‌ها اقدامی نادرست است و حین بروز سیل این خانه و ساکنان آن‌ها دچار آسیب می‌شوند؛ درحالی که باید از ساخت خانه در مسیر رودخانه و حواشی آن جلوگیری شود.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان ادامه داد: برای پیشگیری از تخریب منازل مسکونی حین بروز زلزله نیز باید پیش از بروز بحران نسبت به مقاوم‌سازی منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی، رعایت آیین‌نامه صنعت ساختمان و بالا بردن تاب‌آوری خانه‌ها اقدام شود.
سنجربگی اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان با اجرای طرح هادی نسبت به مقاوم‌سازی مسکن روستایی اقدامات خوبی تاکنون انجام داده است؛ هرچند باید این اقدامات تداوم داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌هایی نیز برای پس از بحران باید پیش‌بینی شود، گفت: برای نمونه باید اماکنی برای اسکان اضطراری آسیب‌دیدگان از حوادث طبیعی در همه شهرستان‌ها به‌ویژه نهاوند و رزن پیش‌بینی شود.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان پیشنهاد داد: شهرداری حین احداث پارک و بوستان‌ها پیوست اسکان اضطراری را نیز برای آن‌ها لحاظ کنند تا در روزهای تعطیل شهروندان از این محل‌ها به‌عنوان کمپینگ و در شرایط بحرانی برای اسکان اضطراری بهره گیرند.
سنجربگی اضافه کرد: در محل‌های پیش‌بینی‌شده برای اسکان اضطراری باید سرویس بهداشتی، زیرساخت انتقال فاضلاب، آب، برق، گاز و مخابرات پیش‌بینی شود.
وی بیان کرد: طبق قانون و استانداردها باید اقلام اضطراری و مورد نیاز دست کم دو درصد جمعیت استان در انبارهای جمعیت هلال‌احمر ذخیره شود تا درصورت بروز بحران بتوان پاسخگوی نیاز حادثه‌دیدگان بود.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان ادامه داد: هرچند دراین‌باره اقداماتی صورت گرفته، با این وجود از فرمانداری نهاوند درخواست پیش‌بینی مکانی برای ذخیره‌سازی اقلام اساسی و اضطراری مردم شده است.
سنجربگی آموزش و آگاه‌سازی مردم را از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در کاهش تلفات ناشی از سوانح طبیعی دانست و گفت: باید مکان‌های امن پناه‌گیری را آموزش داد؛ هرچند در این راستا جمعیت هلال‌احمر با همکاری آموزش‌وپرورش و دیگر نهادها همه‌ساله مانور ایمنی در برابر زلزله را برگزار می‌کند.
وی یکی از اقدامات مورد نیاز پیش از بحران را تخلیه و خروج اضطراری دانست و افزود: بسیاری از مرگ‌ومیرها حین خروج از محل حادثه رخ می‌دهد؛ برای نمونه در حادثه مسجد ارگ تهران بسیاری از افراد به‌علت قرار گرفتن زیر دست‌وپا، جان باختند.
وی تأکید کرد: در ساخت ساختمان‌ها و بناهای عمومی باید درب‌های خروج به بیرون باز شوند، چراکه حین بروز حادثه افراد به‌علت عجله برای خروج، به درب فشار می‌آورند، درحالی که این کار آن‌ها موجب مسدود شدن مسیر خروج می‌شود.

شناسه خبر 70084