شناسه خبر:70301
1402/3/27 09:06:35

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان کردستان در اولویت اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری این وزارتخانه قرار دارد.

محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه در بدو ورود به استان کردستان در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: کردستان به‌عنوان استان فرهنگ و هنر شناخته‌شده و در این زمینه در سطح کشور پیشتاز است.
وی افزود: ما خود را خادمان مردم استان می‌دانیم و از برنامه‌های توسعه و پیشرفت در حوزه فرهنگ و هنر این دیار استقبال می‌کنیم و در این سفر هم برنامه‌های مطلوبی در حوزه فرهنگ و هنر تدارک دیده شده و اجرایی خواهد شد.
  قدردانی وزیر از اقدامات فرهنگی استاندار کردستان
وی با بیان اینکه با کمک استاندار قدم‌های خوبی برای توسعه فرهنگی و هنری استان برداشته شده است، گفت: با حمایت‌های استاندار مسیر توسعه و رشد فرهنگی استان در حال طی شدن است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در حوزه فرهنگ و هنر و تأکید بر بررسی و پیگیری آن، بیان کرد: در وزارت ارشاد، استان کردستان از اولویت‌های اصلی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و این وزارتخانه با همه امکانات خود در حوزه فرهنـگ وهنر بیشتر از گذشته پای کار است.
  تالار فرهنگ سنندج تا پایان فعالیت دولت به بهره‌برداری می‌رسد
اسماعیلی گفت: پروژه تالار مرکزی سنندج به‌عنوان یکی از پروژه‌های شاخص فرهنگی استان کردستان که عملیات اجرایی آن از 20 سال پیش شروع شده است قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
وی همچنین در جریان بازدید از این پروژه در سنندج اظهار کرد: دو سال پیش و اوایل دولت سیزدهم بازدید دیگری از این پروژه داشتیم که پیشرفت محدودی داشت اما در این دو سال با همت استاندار کردستان و مصوبات سفر استانی حدود 200 میلیارد تومان هزینه شد و پروژه به 75 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
وی افزود: ما این قول را به مردم استان کردستان و شهر سنندج می‌دهیم که تا قبل از پایان دولت و در سال 1404 این پروژه به بهره‌برداری برسد و به انتظار 20 ساله مردم این دیار پایان دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: هرجا قولی در زمینه افتتاح پروژه‌ای داده‌ایم زودتر از موعد به پایان رسیده است و امیدواریم این پروژه نیز با تلاش فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌ها و حمایت استاندار زودتر از موعد در اختیار مردم قرار گیرد.
ساختمان قدیمی تالار مرکزی سنندج خرداد سال 1382 تخریب شد و از آن زمان تا کنون به‌عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان کردستان باقی مانده است.
قرار بود این مجموعه در زمینی به مساحت دو هزار و 500 مترمربع و با استفاده از اعتبارات استانی در مدت دو سال ساخته شود اما با توجه به اینکه اعتبارات استانی جوابگوی هزینه‌های ساخت نشد، در فهرست طرح‌های ملی قرار گرفت و زمین آن پس از چند مورد اصلاحیه به 14 هزار و 500 مترمربع افزایش یافت.
این پروژه شامل پنج طبقه با ظرفیت تالار هزار و 200 نفره و سالن چندمنظوره سینما، تئاتر و موسیقی احداث می‌شود و پلاتوهای متعدد، کارگاه دکور، کارگاه لباس، کارگاه رنگ، نگارخانه، سایت اداری، پارکینگ، مهمانسرای VIP و دسترسی آسان معلولان به تمامی بخش‌ها ازجمله بخش‌های این پروژه است.
  حمایت جدی وزارت فرهنگ از راه‌اندازی گنجینه خوشنویسی در سنندج
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
اسماعیلی همچنین در بازدید از نگارخانه هنر سنندج و همچنین نمایشگاه خوشنویسی دایر در این نگارخانه از حمایت و پیگیری این وزارتخانه برای راه‌اندازی گنجینه (موزه) خوشنویسی در سنندج خبر داد.
وی در این بازدید با بیان اینکه از هنرمندان استان به صورت جدی حمایت خواهیم کرد گفت: با هماهنگی استاندار کردستان راه‌اندازی موزه خوشنویسی در سنندج را پیگیری و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کنیم.
وی همچنین به تئاتر خیابانی مریوان اشاره کرد و گفت: استان کردستان در زمینه برگزاری تئاتر خیابانی در بیشتر شهرها به‌ویژه مریوان آماده است و وزارتخانه و معاونت هنری و مطبوعات نیز از این حوزه با جدیت حمایت و پشتیبانی می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال هر برنامه‌ای در حوزه تئاتر خیابانی در هرکدام از شهرها تصویب شود، وزارت فرهنگ از آن حمایت جدی خواهد کرد.
پروژه بازسازی نگارخانه ارشاد (هنر) سنندج از اول مهرماه سال گذشته آغاز و کار تخریب، بازسازی و نمای بیرونی آن انجام شد و اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید. این طرح شامل سالن اصلی به متراژ 210 متر است که قابلیت نمایش 39 تابلو را دارد، ضمن اینکه دارای اتاق فرمان و اتاق مدیریت است.

شناسه خبر 70301