شناسه خبر:70348
1402/3/28 08:41:22

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار همدان گفت: از ظرفیت‌های صنایع دستی برای معرفی دارایی‌های شهر همدان استفاده شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، سیدمسعود حسینی هم‌زمان با هفته صنایع دستی در جلسه‌ای با فعالان صنایع دستی همدان درخصوص بهره‌گیری از ظرفیت صنایع دستی همدان و تعامل با مدیریت شهری به بحث و تبادل نظر پرداختند.
حسینی ضمن تبریک هفته صنایع دستی، هنرمندان را مایه افتخار شهر همدان دانست و اظهار کرد: وجود یک‌هزار و 200 هنرمند و چهار هزار و 500 کارگاه نشان‌دهنده جایگاه بالای همدان در حوزه هنر و صنایع دستی و نیازمند حمایت و توجه جدی از سوی مسئولین است.
وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه توجه همه را به خود جلب کرده است، افزود: برگزاری چنین رویدادی برای معرفی صنایع دستی همدان لازم است و شهرهای دیگر از این امتیاز به نحو احسن برای ارتقای گردشگری بهره برده‌اند.
شهردار همدان بر ارائه محصولات صنایع دستی تأکید و عنوان کرد: ما از طرح‌های مختلف فعالان صنایع دستی در حوزه فضاسازی، اِلمان‌ها و گردشگری حمایت می‌کنیم و باید ارتباط خوبی بین شهرداری و میراث فرهنگی در حوزه تقویت صنایع دستی همدان شکل بگیرد.
شهردار همدان با بیان اینکه شهرک بنکداران و فضاهای فرهنگی شهرداری مجموعه خوبی برای عرضه صنایع دستی هستند، گفت: خیابان اکباتان و کاروان‌سراها محل مناسبی برای عرضه صنایع دستی و معرفی آثار تاریخی و ترویج گردشگری هستند و ما از این ایده در مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر حمایت می‌کنیم.
این مقام ارشد مدیریت شهری افزود: ارتباط بین صنایع دستی و گردشگری بر ایجاد مشاغل جانبی اثر می‌گذارد و باید زمینه برپایی نمایشگاه، غرفه و ارائه امکانات مختلف به‌ویژه برای بانوان سرپرست خانواری که از این راه امرار معاش می‌کنند، فراهم شود.
وی تبدیل یادمان عین‌القضات به موزه شهر همدان را یک ظرفیت گردشگری مهم ارزیابی و اظهار کرد: همدان از جایگاه خوبی در حوزه چرم، مبل و منبت و سفال برخوردار است و باید از فضای مجازی و فرهنگ‌سرای ولایت برای بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی بهره بگیریم.
حسینی اظهار امیدواری کرد: انشاالله با توجه جدی به فروش و بازاریابی، شاهد حضور پُررنگ همدان در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی باشیم.
در ادامه رئیس کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز با تأکید بر حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی، عنوان کرد: فرهنگ‌سراها و خیابان اکباتان ظرفیت بالایی برای آموزش، تولید و عرضه محصولات صنایع دستی هستند و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود.
حمید بادامی‌نجات بر عرضه صنایع دستی در یک نقطه از شهر تأکید و تصریح کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری از احداث سوغات‌سرا در محورهای مواصلاتی و ورودی‌های شهر کرمانشاه و تهران در قالب تخفیف عوارض و تسهیل فرآیند عرضه محصولات صنایع دستی حمایت می‌کنند.
وی با بیان اینکه باید کاری کنیم مشاغل غیر مرتبط در خیابان اکباتان به سمت عرضه محصولات صنایع دستی و گردشگری تغییر شغل دهند، افزود: با توجه به برخی مشکلات در خیابان اکباتان نیازمند تسهیل‌گری هستیم تا انشاالله صنایع دستی همدان در حوزه معرفی و فروش حرف برای گفتن داشته باشد.
در ادامه این جلسه معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از برگزاری نمایشگاه‌های غرب کشور از چهاردهم تا هفدهم تیرماه به میزبانی همدان خبر داد و گفت: باید با تمام توان برای برگزاری نمایشگاه وارد شویم و زیرساخت‌های نمایشگاهی برای بازدیدکنندگان، مسافران، گردشگران و همشهریان فراهم شود.
محمدرضا خلجی خواستار حمایت شهرداری در حوزه تبلیغات و زیرساخت از صنایع دستی شد و عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از کارگاه‌ها در قالب مشاغل خُرد و توسط بانوان سرپرست خانوار اداره می‌شوند، برای روزبازارهای ویژه صنایع دستی به کمک شهرداری نیازمندیم.
لازم به ذکر است در ادامه جلسه فعالان صنایع دستی همدان به طرح پیشنهادهای خود ازجمله تأسیس شرکت دانش‌بنیان رایان‌پژوهان در ایجاد بازار صنایع دستی مجازی، ساخت و نصب اِلمان از تعدادى تولیدات صنایع دستی شاخص همدان در ورودى‌های شهر، استفاده از تابلوهای تبلیغاتی ورودی شهر برای تبلیغ صنایع دستی همدان و مکان‌های دسترسی برای خرید، واگذاری مراکز فرهنگی شهرداری در قالب قرارداد با قیمت کارشناسی و برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های عرضه صنایع دستی به‌صورت مداوم در طول سال پرداختند.
در پایان جلسه هنرمندان صنایع دستی با اهدای محصولات خود از شهردار همدان تقدیر به عمل آوردند.

شناسه خبر 70348