شناسه خبر:70454
1402/3/30 10:19:24
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مرکزی خبر داد؛

تخصیص 2 میلیارد تومان از مصوبات سفر دولت به مرکزی در مرکز تحقیقات

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مرکزی گفت: 2 میلیارد تومان از مصوبات سفر ریاست جمهوری به مرکزی مربوط به مرکز تحقیقات تخصیص یافته است.

غلامرضا گودرزی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: مرکز تحقیقات به عنوان یکی از ثمرات و بخش‌ها در بدنه وزارت جهاد کشاورزی در زمان جهاد سازندگی و وزارت جهاد کشاورزی منشأ خدمات زیادی بوده است.
وی افزود: استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی و توانمندسازی اقتصاد خانوار و امنیت غذایی کشور گام‌های بلندی برداشته است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه مهمترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی و این مرکز تأمین امنیت غذایی است، تصریح کرد: افزایش تولیدات کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، افزایش بهره وری مصرف نهاده‌ها و انتقال دانش فنی و مهارت آموزی به بهره برداران از مؤلفه‌های امنیت غذایی محسوب می‌شود.
گودرزی ادامه داد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان مرکزی با ساختار تشکیلاتی 3 معاونت پژوهشی و فناوری، آموزش و برنامه ریزی و 2 پردیس تحقیقاتی و آموزشی، 5 ایستگاه تحقیقاتی، 9 آزمایشگاه تخصصی، 7 کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل انار و لوبیا و گل محمدی و گیاهان دارویی و آویشن و صنوبر و پسته وحشی است و 34 پژوهشگر در این حوزه‌ها نقش آفرینی می‌کنند.
وی با بیان اینکه تمامی اقدامات تحقیقاتی در زمینه لوبیا در استان مرکزی انجام می‌شود گفت: گندم سیمین، جو مهتاب، جو جلگه، جو بهمن، گندم اروم، گندم میهن، گندم حیدری، گندم زرینه و گندم حیران ارقام جدید شناسای شده گندم و جو در این مرکز هستند.
  شناسایی 12 رقم جدید لوبیا
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اضافه کرد:12 رقم جدید لوبیا با نام‌های صالح، غفار، کوشا، صدری، درسا، پاک، شکوفا، درخشان، اختر، یاقوت، افق، دادفر، شناسایی شده است.
گودرزی با اشاره به معرفی ارقام جدید انار نیز بیان کرد: ملس؛ یوسف خانی، شهوار، تبریزی و آلک نیز از انوان شناسایی شد انار است و همچنین اقدامات ارزشمندی در حوزه کرم گلوگاه و ارقام صنوبر صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت سال گذشته 26 و نیم تن بذر پرورشی لوبیا در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. در سال گذشته 13 رقم جدید شامل 4 رقم لوبیا و2 رقم صنوبر و 7 رقم غلات توسط این مرکز معرفی شده است، معرفی ارقام بیش از 4,377 میلیارد ریال ارزش عایدی برای کشاورزان داشته است.
گودرزی ادامه داد: در سال 1360 میزان عملکرد گندم آبی در استان مرکزی 1700 هکتار بوده که در سال هم اکنون با رشد عملکرد 168 درصدی به 4 هزار و 500 هکتار رسید، همچنین عملکرد گندم دیم نیز در این بازه زمانی 136 رصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: اقدامات این مرکز می‌تواند سالیانه بیش از 14 هزار میلیارد ریال افزایش درآمد برای کشاورزان داشته باشد.
گودرزی افزود: در سال 1400 بیش از یک میلیون و 10 هزار نهال تولیدشده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته که نسبت به نهال‌های خارج از نظارت مرکز، کیفیت و اصالت بالاتری دارند.
  آموزش 30 هزار نفر روز به بهره بردارن در سال گذشته
وی اضافه کرد: 15 رقم گندم آبی، 6 رقم گندم دیم، 6 رقم جو آبی، 2 رقم جو دیم، 2 رقم نخود، 9 رقم لوبیا، 15 رقم سیب زمینی و یک رقم سبزی و صیفی ارقام موجود در برنامه بذری غلات گواهی شده در این مرکزی هستند.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با تاکید بر پرورش نیروی انسانی جوان بیان کرد: سال گذشته 30 هزار نفر روز آموزش به بهره برداران ارائه شده که استان مرکزی در این حوزه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
گودرزی با بیان اینکه از سال 96 ایجاد مرکز رشد تخصصی کشاورزی کلید خورده است تصریح کرد: تاکنون حدود 23 شرکت در مرکز رشد مستقر شده اند که 60 نفر اشتغال مستقیم به همراه داشته اند، تاکنون 2,400 میلیون ریال اعتبار در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: توسعه و تجهیز مرکز رشد کشاورزی با 3 میلیارد تومان اعتبار، تکمیل و تجهیز سایت فرآوری هسته‌های اولیه بذری با 2 میلیارد تومان اعتبار، تأسیس و تجهیز ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کله کوهی با 5 میلیارد تومان اعتبار و راه اندازی و تجهیز ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات با 10 میلیارد تومان اعتبار از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی بود که تاکنون 2 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
گودرزی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 120 طرح تحقیقاتی در مرکز در دست اقدام بوده که 40 طرح پایان یافته و امسال تاکنون بیش از 100 طرح در دست اقدام است که البته تا نیمه سال به 120 طرح خواهد رسید.

شناسه خبر 70454