شناسه خبر:70484
1402/3/31 09:07:22

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در نشست شهردار و رئیس کیمسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان مشخص شد شهرداری و مدیریت شهری همدان تمام‌قد پای کار ثبت جهانی هگمتانه ایستاده‌اند.

شهردار همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع ثبت جهانی هگمتانه گفت: اگر به دنبال توسعه شهر همدان باشیم، با توجه به شرایط منابع آبی و محدودیت‌هایی که با آن مواجهیم، دیگر نمی‌توان محور توسعه را کشاورزی قلمداد کرد؛ بلکه درحال حاضر بهترین ظرفیت که در شهر همدان می‌توانیم به آن تکیه کنیم، بحث گردشگری است. بنابراین باید به زیرساخت‌های تقویت‌کننده این محور توسعه توجه ویژه‌ای مبذول کرد و این مهم به‌عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.
سیدمسعود حسینی با تشریح ظرفیت‌های گردشگری در کشور و همدان، اظهار کرد: طبق آمارهای سازمان مرتبط با حوزه توریسم و گردشگری، ایران جزء پنج کشور برتر در زمینه میراث فرهنگی است و درعین‌حال در بین 10 کشور جاذب گردشگران بین‌المللی قرار دارد؛ حال آنکه دراین‌بین همدان در حوزه گردشگری و زیرساخت‌های آن حرف بسیار برای گفتن دارد، اما دریغ از دستیابی به جایگاه واقعی خود در این حوزه، به‌طوری که درحال حاضر از ظرفیت صنعت گردشگری تقریباً هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و این صنعت نقشی در اقتصاد شهری ما ایفا نمی‌کند؛ چراکه میزبانی از 18 هزار گردشگر در همدان به‌طور میانگین طی سال در مقایسه با پنج میلیون نفر گردشگری که به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، ناچیز است.
وی با تأکید بر اینکه یقیناً ثبت جهانی می‌تواند گام نخست برای بهره‌مندی از این صنعت در مسیر توسعه‌ شهر باشد، عنوان کرد: بر همین اساس به نظر می‌رسد با ثبت جهانی هگمتانه بتوانیم سهم گردشگری همدان را از سبد جهانی بعد از سال‌ها، به‌دست آوریم؛ زیرا آنچه مسلم است اینکه گردشگری از منظر اقتصادی در اغلب کشور‌های صنعتی درآمدزا و ارزآور بوده؛ بنابراین در همدان نیز می‌تواند در تأمین منابع ارزی ما بسیار مهم تلقی شود.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اولویت امسال شهرداری همدان به نتیجه رساندن پرونده جهانی شدن هگمتانه است که در این راستا برای نخستین‌بار در شهرداری همدان ستاد گردشگری به‌منظور بررسی راهکارهای توسعه‌ای این صنعت، تبادل نظر و هم‌فکری با فعالان این حوزه، رسانه‌ها و غیره ایجاد شده، افزود: کارهای عملیاتی و اجرایی در زمینه تسهیل شرایط برای به نتیجه رسیدن این پرونده انجام شده است.
شهردار همدان با تأکید بر اینکه جامعه محلی و کسبه خیابان‌های اطراف این سایت تاریخی تأثیر بسزایی در نگاه ارزیابان به جهانی شدن هگمتانه دارند، بیان کرد: اقناع‌سازی جامعه محلی درحال انجام بوده، اما برخی از کسبه هنوز ممانعت‌هایی دارند که لازم است اصناف در توجیه این عزیزان عملکرد جدی داشته باشد.
حسینی با اشاره به موضوع سامان‌دهی میدان امام خمینی (ره) به‌عنوان میدان اصلی و مهم شهر، گفت: اعتقاد داریم شهروندان همدانی لایق داشتن شهری زیبا هستند و شهرداری همدان برای تحقق خواسته این عزیزان تمام‌قد آماده خدمت‌گزاری است.
شهردار همدان با اشاره به سایر فعالیت‌های عمرانی مرتبط با موضوع ثبت جهانی هگمتانه با بهره‌گیری از همکاری شرکت عمارت خورشید، افزود: تا دو سه روز آینده جداره‌سازی منظر حاج‌فضل‌الله (از طرف کوچه آخوند به سمت دباغ‌خانه و سپس سرای گلشن) انجام خواهد شد و بازار آهن‌فروش‌ها نیز تغییر معبر خواهد داد؛ همچنین در مباحث عمرانی و جداره‌سازی خیابان‌ها اقدامات خوبی انجام شده، به‌طوری که در دو طرف خیابان اکباتان و نیز میدان امام (ره) جداره‌سازی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در بودجه امسال پیاده‌راه‌سازی خیابان‌ باباطاهر دیده شده است و قسمتی از خیابان شهدا تا سر گذر نیز پیاده‌راه می‌شود، ابراز کرد: علاوه‌بر این پیش‌بینی شده بخش‌هایی از روی رودخانه الوسجرد در محله پُل پهلوان برداشته شود تا منظر شهری پایتخت تاریخ و تمدن به‌لحاظ طبیعی نیز قابلیت رؤیت باشد.
حسینی با بیان اینکه کارهای عمرانی شهرداری به‌صورت صددرصد در دستور کار قرار گرفته و بخشی از آن‌ها به اتمام رسیده است، گفت: علاوه‌بر این در حوزه خدمات شهری نیز تکالیفی برعهده ما در زمینه ثبت جهانی هگمتانه قرار داده‌اند که به چشم یک فرصت خوب به آن نگاه می‌کنیم؛ اما انتظار داریم در سامان‌دهی منظر شهر دستگاه‌های خدمت‌رسان نیز همکاری لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: برنامه منظمی برای سامان‌دهی دور پیاده‌راه میدان امام (ره) تدوین شده؛ به‌طور مثال سایه‌بان‌های دور آن محوطه مثل میدان نقش جهان اصفهان، یکپارچه و یک‌شکل خواهند شد.
شهردار همدان ثبت جهانی هگمتانه را ازجمله پروژه‌هایی دانست که تمام دستگاه‌های اجرایی برای به نتیجه رسیدن آن پای کار آمده و همه همدل هستند و گفت: در حوزه‌های فرهنگی با همکاری گروه‌های هنری از نوروز امسال تاکنون اقدامات خوبی انجام شده که مقصد و تمرکز این برنامه‌ها همگی تپه هگمتانه بوده است.
این مدیر ارشد شهری با اشاره به اینکه با ثبت جهانی هگمتانه بی‌حالی از خیابان اکباتان جمع شده و رونق ایجاد می‌شود، تأکید‌ کرد: علاوه‌بر تحقق طرح خیابان غذا، شهرداری همدان قصد برپایی بازارچه‌هایی را در آن دارد تا بتواند شور و هیجان و نشاط اجتماعی را در این خیابان پُرقدمت شهر افزایش دهد.
شهردار همدان با بیان اینکه در بودجه امسال شهرداری 250 میلیارد تومان برای گردشگری درنظر گرفته شده است، بیان کرد: بخشی از این بودجه برای تسهیل در شرایط جهانی شدن هگمتانه درنظر گرفته شده که ازجمله آن هزینه‌کرد برای جداره‌سازی‌هایی است که امیدواریم در دو سمت خیابان بوعلی‌سینا هم شاهد آن باشیم.
وی از عملکرد کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان تقدیر ویژه کرد و گفت: خوشبختانه این کمیسیون در دو بخش سرمایه‌گذاری و گردشگری ویژه پای کار آمده که امیدواریم منجر به اتفاقات خوبی در زمینه گردشری شهر همدان شود.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه شهریورماه زمان سفر ارزیابان یونسکو به همدان است و تمام ارکان شهرداری برای به سرانجام رساندن وظایف محول‌شده شبانه‌روز در تلاش هستند، اذعان‌کرد: انتظار داریم اصناف همدان مشارکت و همکاری لازم را در روان‌سازی اجرای طرح گذر گردشگری و سایر استانداردهای یونسکو در ثبت جهانی هگمتانه داشته باشند.
حسینی با اشاره به اینکه احیا و بازسازی خانه‌های تاریخی، کاروان‌سراها، راسته‌بازارها، جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی‌سینا، اکباتان و شهدا، زیباسازی نقاط آسیب‌دیده منظر شهری و سامان‌دهی مشاغل و زیباسازی شهری از اقدامات درحال اجرای مدیریت شهری است، افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در تحقق این هدف جهانی دارند.
شهردار همدان با بیان اینکه کارهای عمرانی مربوط به ثبت جهانی هگمتانه و گردشگری آغاز شده، تصریح کرد: تعریض مسیر دباغ‌خانه معروف به خیابان باستان، گشایش بلوار علویان تا حد فاصل هگمتانه، آماده‌سازی خیابان اکباتان، تغییر مسیر آهن‌فروشان و اصلاح هندسی در این قسمت، ازجمله کارهای انجام‌شده برای افزایش دسترسی به تپه هگمتانه است.
حسینی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در این طرح دارند و توقع داریم اصناف با جدیت بیشتر مشارکت کنند، ابراز کرد: این طرح تحول اساسی در حوزه گردشگری و اقتصادی همدان خواهد داشت.
حسینی با بیان اینکه پیاده‌‌راه‌سازی خیابان باباطاهر و شهدا را در دستور کار داریم، گفت: موضوع گذر تاریخی و فرهنگی از باباطاهر تا آرامگاه به‌عنوان ظرفیت گردشگری ازجمله طرح‌های گردشگری است.
وی همکاری اهالی کوی فرهنگیان و رانندگان برای جابه‌جایی ون‌ها از خیابان اکباتان را قابل تقدیر دانست و افزود: از کسبه و بازاریان تقاضا داریم برای جمع‌آوری زوائد و الحاقات در سطح بازار همدان همکاری کنند تا انشاالله نظر ارزیابان یونسکو جلب شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که برای سامان‌دهی ورود‌ی‌های شهر به‌عنوان یکی از نیازهای همدان رویکرد شهرداری چه بوده است؟ اظهار کرد: طرح راهبردی ورودی‌های شهر انجام شده و طبق مطالعات صورت‌گرفته ورودی تهران تشریفاتی خواهد بود و ورودی ملایر صنعتی و ورودی کرمانشاه خدمات عمومی ترسیم شده؛ البته طبق مطالعات انجام‌شده طراحی ورودی تهران تکمیل و برای تصویب به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده که درصورت تصویب، عملیات اجرایی ادامه خواهد یافت.
در ادامه رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اهمیت ثبت جهانی هگمتانه به‌عنوان یکی از فرصت‌های تقویت گردشگری همدان در سطح بین‌الملل، گفت: مسئله این است که درحال حاضر شهرهایی که ازنظر ظرفیت گردشگری و تاریخی به‌اصطلاح به پای همدان نمی‌رسند، چندین اثر ثبت‌شده در دنیا دارند.
حمید بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه از زمانی که موضوع ثبت جهانی بیان شده شورای اسلامی شهر همدان پای کار آمده و هر 11 همکار در این خصوص اتفاق نظر داشتیم که برای ثبت جهانی سیاست‌گذاری‌های لازم را داشته باشیم، افزود: بر این اساس جلسات متعددی هم در صحن و هم در کمیسیون گردشگری برگزار و نیازها احصا شد.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم از اهمیت ثبت جهانی بگوییم توضیح واضحات است زیرا مواهب آن برای همگان آشکار شده، تشریح کرد: همه می‌دانند که امروز نیاز اصلی شهر ما توسعه در صنعت گردشگری بوده که صنعتی پول‌ساز در دنیا است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خدادادی طبیعی، جغرافیایی و تاریخی دست ما را باز کرده تا بتوانیم در یک ویترین خوب و مناسب ظرفیت‌های گردشگری خود را بچینیم که دنیا بهتر ظرفیت‌های ما را ببیند، افزود: نخستین اقدام قدم برداشتن در حوزه ثبت جهانی است؛ به‌طوری که مدیریت شهری در همه حوزه‌ها به تحقق این مهم اعتقاد دارد.
بادامی‌نجات با بیان اینکه حتی در حوزه اقناع‌سازی کسبه بازار نیز ورود کرده و پیش‌قدم شدیم، اذعان کرد: نکته این است که تازه بعد از ثبت جهانی کارمان شروع می‌شود؛ این اقدام شروع یک کار بزرگ برای آینده است که باید بتوانیم از آن استفاده کنیم. بنابراین پس از تحقق این اتفاق بزرگ طبیعتاً کار بسیار مؤثرتر و بهتر از آینده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ما کنار ستاد گردشگری اساسنامه شرکت توسعه گردشگری را پیشنهاد دادیم و در صحن این مهم مورد برررسی قرار خواهد گرفت، افزود: قرار است شهرداری همدان یک شرکت تخصصی در حوزه گردشگری در بخش‌های مختلف داشته باشد تا هم در درآمدزایی و هم اجرایی مؤثر واقع شود.
بادامی‌نجات با اشاره به اینکه اولویت ما در بحث گردشگری برای امسال سامان‌دهی رینگ مرکزی است، گفت: درتلاشیم به‌زودی شهرداری منطقه پنج تأسیس شود.
وی با ترسیم مسیر گذر فرهنگی و تاریخی در همدان، اذعان کرد: این مسیر از آرامگاه باباطاهر شروع می‌شود و با گذشتن از کوچه آخوند کنار حمام چاله و مسجد پیر وادی راسته گلشن و خیابان اکباتان، به میدان و درنهایت به آرامگاه بوعلی‌سینا خواهد رسید.
رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه هر آنچه انجام می‌شود در راستای رونق گردشگری است، افزود: علاوه‌بر آنچه گفته شد، در این مسیر پیش‌بینی شده شهرداری دو خانه واجد ارزش را نیز تملک کرده و از آن بهره‌برداری فرهنگی داشته باشد.

شناسه خبر 70484