شناسه خبر:70545
1402/4/1 08:55:02

سپهرغرب، گروه خبر: کوچه‌های شهر تاریخی هزار ساله نیم‌ور محلات با نمای سنتی بازسازی می‌شوند.

بر اساس تقسیم‌بندی‌های تاریخی، از ابتدای تشکیل حکومت مادها تا پایان فرمانروایی ساسانیان، به دوره‌ی ایران باستان مشهور است، در میان حکومت‌های ایران باستان، دو حکومت اشکانیان و ساسانیان که از قدرت‌های برتر دنیای باستان بوده‌اند، طولانی‌ترین فرمانروایی‌ها را داشته‌اند و بیش از 900 سال در کنار ایران زمین بر سرزمین‌های زیادی، حکومت کرده‌اند.
دوره‌ حکمرانی این دو سلسله از تاثیرگذارترین دوره‌های تاریخ ایران است و تاثیر ویژه‌ای بر شکوفایی و رونق تمدن ایرانی از جهات مختلف داشته است.
در جای‌جای سرزمین‌های تحت سیطره‌ی این حکومت‌ها، بناهای باستانی عظیمی به یادگار مانده‌اند که اسناد زنده‌ای برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون آن دوران هستند و اکتشافات باستان‌شناسی جدید، حقایق شگرفی را در مورد این حکومت‌های باستانی، آشکار می‌کند.
یکی از مناطقی که تعدادی از این میراث ارزشمند را در خود جای داده، شهر نیم‌ور از توابع شهرستان محلات استان مرکزی است که 250 کیلومتر تا تهران فاصله دارد و در مسیر محلات به دلیجان قرار گرفته است.
این شهر و دهستان‌های اطرافش، جزو مناطق باستانی ایران شناخته می‌شوند که سابقه‌ سکونت در برخی از مناطق این شهر مانند تپه‌های باستانی و غار یکه‌چاه دهستان باقرآباد، به هزاره‌‌ی سوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.
علاوه بر وجود آثار باستانی در منطقه‌ی نیم‌ور، آثاری مربوط به دوران اسلامی و قرون اخیر نیز در این منطقه وجود دارد.
در مورد شهر نیم‌ور در منابع تاریخی، مطالب فراوانی وجود دارد که وجه اشتراک آن‌ها، اوج شکوفایی این شهر در دوره‌ی ساسانیان و اختلاف آن‌ها در وجه تسمیه‌ی این شهر است.
برخی از مورخان معتقدند که نام این منطقه در دوره‌ی اشکانیان، «آورد» به‌معنای میدان جنگ بوده است و پس از اتمام جنگ‌های دوره‌ی اشکانی به آن «نیم‌آورد» می‌گفتند که با گذشت زمان و به‌دلیل نزدیکی به زبان محاوره، به نیم‌ور تبدیل شده است.
میل میلونه، آتشکده آتشکوه، یخچال نیم‌ور، پل تاریخی باقرآباد از جاذبه‌های دیدنی شهر نیمور محلات به شمار می‌رود.
قدمت طولانی شهر نیم‌ور مسئولان این شهر را بر داشت تا طرح سنتی کردن نمای کوچه‌های این شهر را رقم بزنند.
  اجرای پروژه‌های زیباسازی منظر شهر نیم‌ور به سبک سنتی
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات در این راستا از اجرای پروژه‌های زیباسازی منظر شهر نیم‌ور به سبک سنتی و معرفی آثار تاریخی و آداب رسوم و همچنین بازسازی دیوار و برج قلعه نایب خبر داده و می‌گوید: انجام این طرح‌ها با همکاری شهرداری شهر نیم‌ور انجام می‌شود.
مهدی لعل بار بیان می‌کند: در تکمیل این طرح اجرای 340 متر مربع نقاشی دیواری درسطح شهر نیم‌ور با هدف زیباسازی منظر شهری و معرفی آداب رسوم، بناهای تاریخی و شهدای شهر نیم‌ور در حال انجام است که این نقاشی‌های دیواری شامل پل تاریخی نیم‌ور، قلعه جمشیدی، میل‌میلونه، یخچال تاریخی، آتشکده آتشکوه، لایروبی جوی نیم‌ور، بیلگردانی و نخل‌برداری عزاداری شهادت امام حسین(ع) در سطح شهر نیم‌ور در نظر گرفته شده است.
به گفته وی یکی از کوچه‌های این شهر با نمای کاملا سنتی به صورت کاهگل انجام شده است.

شناسه خبر 70545