شناسه خبر:70628
1402/4/4 08:39:02

سپهرغرب، گروه خبر: زهرا طالبی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: به دنبال تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز اجتماع‌محور هستیم، و در این راستا استانداردسازی و گسترش برخی از فضاهای موجود ضروری است.

آیین آغاز عملیات پروژه توسعه کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران با حضور فرماندار بهار، نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس، امام جمعه مهاجران و مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان و بخشدار لالجین برگزار شد.
در این مراسم فرماندار بهار گفت: راه رسیدن به توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، «مطالعه» است و برای رسیدن به علم و مطالعه، به «توسعه کتابخانه‌ها» نیاز داریم.
مجتبی فیض‌اللهی با بیان اینکه کتابخانه‌ها به عنوان مهمترین مراکز فرهنگی در کشور، ارتباط گسترده‌ای با همه اقشار جامعه دارند؛ اضافه کرد: در دولت سیزدهم به توسعه کتابخانه‌ها توجه ویژه شده و تعمیر و بازگشایی کتابخانه‌های فجر صالح‌آباد با 10 میلیارد ریال اعتبار و کتابخانه آیت‌الله بهاری با 8 و نیم میلیارد ریال انجام شد.
وی ادامه داد: در توسعه کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران 400 مترمربع به عنوان سالن آمفی‌تئاتر به این مجموعه اضافه خواهد شد که تاثیر مستقیمی بر افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و تامین عدالت فرهنگی و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی برای مردم عالم و فرهنگ‌دوست مهاجران خواهد داشت.
فیض‌اللهی تصریح کرد: در سال گذشته 14 میلیارد ریال اعتبار برای کتابخانه امام حسن مجتبی علیه‌السلام در نظر گرفته شده که از این مبلغ 10 میلیارد ریال تخصیص یافته است.
وی از تامین یک دستگاه خودرو برای کتابخانه سیار در روستای زیر 250 نفر جمعیت خبر داد و گفت: برای تامین این خودرو، وزارت ارشاد مساعدت خواهد کرد و این خودرو به زودی برای اقدامات فرهنگی و در حوزه کتابخوانی تخصیص می‌یابد.
فرماندار بهار تصریح کرد: احداث کتابخانه در روستای رسول‌آباد سفلی به عنوان روستای برگزیده و روستای مروج کتابخوانی و احداث کتابخانه عمومی در شهرک فرهنگیان بهار نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین گفت: یکی از زیرساخت‌های افزایش سواد شهروندی توسعه فضاهای فرهنگی است و توسعه کتابخانه‌ها در همین راستا انجام می‌شود.
عاطفه زارعی با اشاره به رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: به دنبال تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز اجتماع‌محور هستیم، و در این راستا استانداردسازی و گسترش برخی از فضاهای موجود ضروری است.
وی ادامه داد: در کتابخانه‌های مرکزی و استاندارد در سطح کشور بیش از 60 نوع خدمت تعریف شده که خدمات به صورت حضوری ارائه می‌شوند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: کتابخانه، مرکزی برای تبادل تجربیات، آرا و اندیشه‌ها مبتنی بر منابع موثق است و ما باید از فضاهای مجازی که سند اعتباری برای گفته‌ها وجود ندارد، گریزان باشیم و از کتابخانه‌ها به عنوان منابع اطلاع‌رسانی معتبر، استفاده کنیم.
زارعی در ادامه با اشاره به برکات انس نسل جوان با کتاب اظهارکرد: کتابخانه‌ها با ارائه خدمات متنوع باید مرکز ثقل فرهنگی منطقه باشند.
وی در ادامه افزود: برای گسترش کتابخانه امام حسن مجتبی (ع)، احداث سالن آمفی‌تئاتر در نظر گرفته شد که می‌تواند محل اجتماع در حوزه‌های مختلف باشد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اضافه کرد: کتابخانه امام حسن مجتبی شهر مهاجران در حال حاضر 400 عضو فعال و بیش از 12 هزار نسخه منابع اطلاعاتی دارد و سالن آمفی‌تئاتر آن با ظرفیت 200 نفر و در 400 متر مربع کلنگ‌زنی می‌شود و 135 مترمربع نیز به فضای کتابخانه افزوده خواهد شد که در مجموع برای ساخت و تجهیز این پروژه 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد: برای گسترش این کتابخانه یک میلیارد و 400 میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه شهرستان بهار در نظر گرفته شده که تاکنون حدود یک میلیارد تومان تخصیص داشته است.
وی بیان داشت: برای تکمیل پروژه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و خیرین، فرماندار، نماینده و امام جمعه محترم می‌توانند کمک شایانی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای تکمیل و آماده سازی پروژه نمایند.
در پایان عملیات اجرایی پروژه توسعه کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع) شهر مهاجران آغاز شد.

شناسه خبر 70628