شناسه خبر:70689
1402/4/5 08:53:52

سپهرغرب، گروه خبر: معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، از تخصیص چهار میلیارد و 500 میلیون ریال برای مرمت مسجد تاریخی «مس سر» در شهرستان دلیجان خبر داد.

حسین محمودی افزود: بخشی از ورودی این مسجد سال‌ها به حال خود رها شده بود که پس از جذب اعتبار، مرمت آن آغاز شد.
وی بیان کرد: در این بخش از مرمت، اقدامات اولیه برای اجرای الگوی تاق و تویزه‌ها در دستور کار است.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: مرمت کامل این اثر مهم تاریخی با این اعتبار امکان‌پذیر نیست و تحقق این مهم نیازمند یاری و مساعدت مسئولان از جمله اداره اوقاف و امور خیریه است.
محمودی اظهار کرد: امید است تمام نهادهای مرتبط در راستای حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی که شناسنامه ملی و هویت تاریخی ایران اسلامی است در این امر مهم مشارکت کنند.
وی بیان کرد: مرمت ابنیه تاریخی در حوزه تخصصی کارشناسان معاونت حفظ و احیای میراث‌فرهنگی است اما متاسفانه برخی از متولیان مساجد و بقاع متبرکه بصورت غیرکارشناسی و سلیقه‌ای موجب آسیب به ابنیه تاریخی می‌شوند، به همین دلیل لازم است که متولیان حفظ و حراست این ابنیه‌ هر اقدامی را با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دنبال کنند.
مسجد «مس‌سر» دلیجان مربوط به دوره سلجوقی- ایلخانی است که به دلیل معماری خاص خود در تاریخ 28 شهریورماه 1386 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در حال حاضر فاز دوم مرمت این مسجد در حال انجام است.

شناسه خبر 70689